|
کدخبر: 265320 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با نماینده دوره یازهم مجلس مطرح شد:

سنگ اندازی خودی ها به اهداف انقلاب

مجید نصیرایی: از همان روزهای اول دولت‌های ما به قدری درگیر روزمرگی شدند و مسائل مختلفی برایشان درست شد و درگیر مسائل داخلی و خارجی و بین‌المللی شدند که غفلت شد و بیشتر به نظر می‌رسد که اشکال این بوده که سنگ اندازی هایی در مسیر حرکتشان ایجاد شده و این باعث می شود که عملا به مسائل اصلی توجه نشود.

اقتصاد سنگ اندازی خودی ها به اهداف انقلاب

پس از بروز التهاب در بازار ارز طی ماه‌ های پایانی سال ۱۳۹۶ و هفته‌ های نخست سال ۱۳۹۷ ، معاون اول وقت رئیس جمهور، در قامت مدافع ارزش پول ملی و به نوعی در جایگاه رئیس کل بانک مرکزی، از دلار ۴۲۰۰ تومانی رونمایی کرد. البته بعدها مسئولیت اتخاذ این سیاست ارزی را کسی بر عهده نگرفت. در چهار سالی که از اجرای این سیاست می گذرد، با وجود آنکه به تدریج موارد تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی، از ۲۵  کالا به ۷ کالا کاهش پیدا کرد و هر روز محدود و محدودتر شد، اما میزان ارز تخصیص یافته نیز بیشتر می شد. در این بین اخبار قاچاق معکوس کالاهای مشمول و فساد و رانت گسترده در زنجیره تخصیص این ارز، فشار بیشتری بر معیشت مردم وارد می کرد. با حذف ارز ترجیحی دولت گمان می‌کرد که توانایی کنترل قیمت ها را خواهد داشت اما عملا نتوانست براساس پیش بینی‌ها عمل کند. این اقدام دولت سبب شد تا معیشت مردم در خطر جدی باشد. در همین راستا ما گفتگویی داشتیم با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی. با گسترش نیوز همراه باشید:

پایان وابستگی اقتصادی به غرب

نصیرایی

مجید نصیرایی سخنگو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: بنده معتقدم که ما باید همان طور که در حوزه‌های سیاسی و رویکردهای کلان کشورمان و مدیریتی‌مان خوشبختانه وابستگی به ابرقدرت‌ها را با انقلاب اسلامی از بین بردیم.باید در حوزه اقتصادی هم به همین صورت عمل کنیم. ولی من احساس می‌کنم در یک سری ارگان‌های کشور هنوز انقلاب اسلامی نیامده است.شاید به علتی که احساس می‌کنیم در این بخش‌ها با انقلاب فاصله افتاده و با آن چیزی که مد نظر بود فاصله وجود دارد بعضی از همین عدم اصلاح ها در بعضی از ساختارها وجود دارد. اگر ساختارهای پولی و مالیاتی و بانکی‌مان درست نشود قاعدتاً ماهمچنان این فشارها و این سختی ها و این فاصله بین فقیر غنی را شاهد خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که این ساختار ها مگر دست خود دولت نیست پس علت این فاصله‌ها در چیست. اظهار کرد: فقط دولت نیست. قطعا یک بخشی مهمی از کار ها به عهده دولت است. اما باید این اراده هم در دولت هم در مجلس و هم در همه ارکان موثر به وجود بیاید. من اعتقادم این است که تا به این سمت نرویم اصلاح صورت نمی‌گیرد. از همان روزهای اول مدام دولت‌های ما به قدری درگیر روزمرگی شدند و مسائل مختلفی برایشان درست شد و درگیر مسائل داخلی و خارجی و بین‌المللی شدند که غفلت شد و بیشتر به نظر می‌رسد که اشکال این بوده که سنگ اندازی هایی در مسیر حرکتشان ایجاد شده و این باعث می شود که عملا به مسائل اصلی توجه نشود.

لزوم اصلاح نظام بانکی و مالیاتی

نصیرایی در پاسخ به این سوال که این سنگ اندازی ها توسط چه کسانی صورت گرفته است، بیان کرد: این سنگ‌ها به نظر بیشتر توسط بدخواهان انقلاب و این نظام بود. البته ممکن است ظاهرا یک آدمی موجه باشد و در درون خود دولت یا حتی حاکمیت باشد و سنگ اندازی کند و باعث شود که به جهت ساختاری نگاه‌های عمیق و بنیادین برای اصلاح مورد توجه نباشد. این ساختار های عمیقی که عرض کردم. شامل نظام‌پولی و مالی و بانکی کشور است. این‌ها از موارد مهم است و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

نماینده مردم طبس و فردوس در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: بانک‌ها و نظام مالیاتی کشور تا اصلاح نشود به نظر من همچنان این تنش‌ها و این چالش‌ها را خواهیم داشت. خوشبختانه فرصت جدیدی فراهم شده که به نظرم سابقه کمتری در دوران تاریخ ۴۳ سال انقلاب اسلامی دارد که شاهد چنین ظرفیت هایی باشیم. حرکتی را که برای اصلاح اقتصادی شروع شده را به فال نیک بگیریم. این نحوه توزیع یارانه ها یک شروع و یک حرکتی مفید است که خوشبختانه این اراده را و این جرات و شجاعت و این از خود گذشتگی را که من امروز در ارکان مختلف می بینم را به فال نیک می گیرم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها