|
کدخبر: 254105 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با وزیر پیشین اقتصاد؛

تورم شدیدتر در راه است؟

سید شمس الدین حسینی: رشد نقدینگی همچنان نگران کننده است و باید در خصوص مهار و مدیریت نقدینگی تمرکز کنیم. وگرنه با درنظر گرفتن مسائلی از جمله افزایش حدود ۶۰ درصدی نرخ دستمزدها و رشد نقدینگی می توان گفت که فضای تورمی کشور شدید است و همچنان عوامل تورمی در کشور جریان دارد.

اقتصاد تورم شدیدتر در راه است؟

ایران اکنون در شرایطی وارد دهه جدیدی می شود که اقتصادش در دهه ۹۰ در بدترین شرایط ممکن به سر می برد. دهه ای که بنابر اظهارنظر اقتصاددان ها «دهه فرصت‌‌‌های از دست رفته» بوده است. تحریم های پی در پی و رشد نقدینگی افسارگسیخته سبب شده است که تورم بی سابقه ای در کشور شکل بگیرد، همچنین میانگین رشد اقتصادی در این دهه صفر بوده است. حال سوالی که مطرح می شود این است که در دهه جدید، چشم انداز اقتصاد ایران چگونه خواهد بود؟ گسترش نیوز در همن راستا گفت و گویی با وزیر پیشین اقتصاد داشته است.

بهبود عملکردهای اقتصادی در فصل سوم سال ۱۴۰۰

سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت نهم و دهم در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده می گوید: در حوزه اقتصادی مسائلی وجود دارد که بسیار مهم است. اتفاقاتی که در منطقه رخ داده است و یا جنگ میان روسیه و اوکراین و همچنین مذاکرات میان ایران و کشورهای اروپایی بر سر توافقات هسته ای از مسائلی است که در اقتصاد ایران بسیار تاثیر خواهد گذاشت. در مجموع آمارهایی که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران منتشر کرده اند. حکایت از آن دارد که از فصل سوم سال ۱۴۰۰ عملکرد متغییرهای رشد اقتصادی بهبود پیدا کرده است و نیاز است که کماکان بر این حوزه تمرکز ویژه ای داشته باشیم.

او اضافه کرد: در حوزه تورم، رشد نقدینگی همچنان نگران کننده است و باید در خصوص مهار و مدیریت نقدینگی تمرکز کنیم. وگرنه با درنظر گرفتن مسائلی از جمله افزایش حدود ۶۰ درصدی نرخ دستمزدها و رشد نقدینگی می توان گفت که فضای تورمی کشور شدید است و همچنان عوامل تورمی در کشور جریان دارد. البته سیاست های دولت در حوزه حمایت و تخصیص یارانه ها از موارد مهمی است که باید بطور حتم بر آن تمرکز شود. بنده معتقدم  بر اساس ظن و گمان یا به قول اقتصاددان ها «پیش بینی‌های گذشته نگر» پیش نرویم. بلکه باید کنکاش کنیم و از دولت بخواهیم که برنامه‌های شفافی در حوزه اقتصادی ارائه دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر گاه دولت‌ها به این سمت رفت که از ظرفیت‌های ملی و مردمی استفاده کنند، موفق شدند، شخص آیت الله رئیسی به این نکته توجه کرده و تلاش دارند از ظرفیت های ملی و مردمی برای حل مشکلات کشور استفاده کنند.

عبرت رییسی از تجربه دولت قبل

نماینده مردم تنکابن در مجلس در پاسخ به این سوال که آینده مذاکرات چگونه پیش خواهد رفت، بیان کرد: نگاه رئیس جمهور به مذاکرات واقع بینانه است و همه سیاستمداران داخلی از تجربه دولت قبل عبرت گرفتند، که نباید همه ظرفیت ها و فرصت های کشور را به کشورهای غربی گره بزنند. آیت الله رئیسی سعی کردند به آینده توجه داشته باشند و اجتناب کردند از این که دائماً گذشته را مسبب وضع حال بدانند و آینده را به گذشته گره بزنند. این امر سبب شد ایشان کمتر دولت و دولت‌های قبلی را در مقابل خود قرار دهند.

حسینی در پایان اضافه کرد: با تغییر دولت دهم و روی کار آمدن دولت یازدهم، آقای روحانی بارها اعلام کرد که ویرانه یا خزانه خالی تحویل گرفتیم. هیچکدام از این ادعاها صحت نداشت طرح این ادعاها موجب شد که بخش قابل توجهی از بدنه مدیریتی کشور دلسرد و ناراحت شوند. بنده به عنوان کسی که آمار دخل و خرج خزانه‌داری را از ایام مسئولیت خود داشته و امروز به واسطه حضور در کمیسیون برنامه و بودجه، این آمار را در اختیار دارم، اعلام می کنم که آقای رئیسی نه تنها خزانه خالی بلکه خزانه بدهکار و مقروض را تحویل گرفت. بهتر است بگوییم؛ تورم بالا و نقدینگی وحشتناک را تحویل گرفت.

  • ناشناس ارسالی در

    آقای رئیسی دستمزدها رو افزایش داد تا تور م رو جبران کنه شماها جلوی دلالها رو بگیر ید تا قیمتها افزایش پیدا نکنه مشکل حل می شه وقتی رشوه میگیری تقصیر رو گردن آقای ر ئیسی ننداز بدبخت بیچاره گشنه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها