|
کدخبر: 259001 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

علت عقب ماندگی صنایع ایران / از کشورهای دوست کمک بگیریم

نماینده مجلس یازدهم:بد سلیقگی‌ها و بد مدیریتی‌ها و خود تحریمی‌ها و عدم توجه سبب عقب ماندن و فرسودگی صنایع ایران شده است. امروز کشورمان فاصله زیادی با صنایع روز دنیا دارد.

اقتصاد علت عقب ماندگی صنایع ایران / از کشورهای دوست کمک بگیریم

با نگاهی به تجارب اخیر توسعه صنعتی در دنیا، می‌توان مجموعه شکست‌ها و پیروزی‌ها را دید. بسیاری از کشورها بودند که کمتر از نیم قرن پیش با مشکلات متعدد ناشی از فقر دست به گریبان بودند. اما اکنون جز کشورهای مرفه به شمار می‌آیند. تاریخ تحولات صنعتی کشورهای در حال توسعه نشان می‌دهد که هرچه از آغاز قرن بیستم دورتر شده‌ایم، همگرایی

در جهت‌گیری‌های اصلی بیشتر و میدان سعی و خطاهای برخاسته از ذهن‌های منفرد، محدودتر شده است. به همین دلیل، حوزه شکست‌ها کوچک‌تر و دایره موفقیت‌ها گسترده‌تر شده است. در ایران نیز مفهوم صنعتی شدن مفهومی جدید نیست، بیش از  یکصد سال از اولین جرقه‌های صنعتی شدن ایران می‌گذرد اما در طول این یک قرن کشور ما نتوانسته است آنچنان که باید در مسیر صنعتی شدن قرار بگیرد. برای رسیدن به این سوال که چرا ایران در صنعتی شدن همواره به مشکل می‌خورد با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید:

دهقانی

صنعتی شدن یک بحث پیچیده ای است

الهویردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد:  بحث صنعتی شدن یک بحث پیچیده ای است که در فنون، دانش، اقتصاد و تولید مردم یک کشور ریشه دارد. اکنون کشورهایی که از قدیم صاحب دانش،تکنولوژی و فنونی بودند این موارد را به راحتی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند.

وی افزود: هر ملت و کشوری که زمانی خود مبدع بوده و تلاش کرده و ساخته این فرهنگ و دانش در بین آن ملت نسل به نسل شکوفاتر شده است. آن جامعه با تکیه بر توانمندی‌های خود روی پایش ایستاده است ما به لحاظ تاریخی در زمان‌های باستان صاحب صنعت بودیم و یکی از کشورهایی هستیم که صاحب سبک و سیاق و تمدن است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با انقلاب صنعتی و تحولاتی که در مغرب زمین رخ داد و به تدریج با پیدایش علوم و فنون جدی و تغییراتی که در حکومت‌های اروپایی با انقلابی که در اختراعات بوجود آمد و همچنین با روی آوردن بشر به علوم تجربی، ملل اروپایی وغربی و شرق دور از ما پیش افتادند و به تدریج با ظهور و بروز حکومت‌های استبدادی در سرزمین ایران وابستگی و عقب افتادگی تشدید شد.

دهقانی ادامه داد: با قدرتمند شدن کشورهای سرمایه‌دار صنعتی و غربی و وابسته شدن ما، کشورمان ایران عقب افتاد و ما به تامین کننده مواد خام کشورهای صنعتی تبدیل شدیم. به نوعی وابستگی را تجربه کردیم و غرب و حکومت‌های ما و مدیران جامعه ما اجازه ندادند که ایران به سمت صنعتی شدن واقعی حرکت کند و ما امروز هم آن وابستگی ها را داریم.

وی بیان کرد: صنایعی که از طرف غرب به کشورهای جهان سوم منتقل شد صنایعی بودند که از نظر اقتصادی، زیست‌محیطی و از نظر قیمت تمام شده برای غرب مقرون به صرفه نبود. لذا آنها خود به سمت سطوح بالایی از صنعتی شدن و تکنولوژی شیفت کردند. این صنایع با توجه به پیشرفت سریع علم به سرعت کهنه شدند. امروز جهان به دهکده‌ای تبدیل شده است و نیازمندی کشورهای مختلف در صنایع مختلف پیچیده و فراوان شده است و دیگر به این صورت نیست که برای نیاز به یک ابزار صفر تا صد کارخانه‌ای را فراهم کنیم و مواد اولیه‌اش را تامین کنیم. همین به رشد سریع کشورها در عرصه علم و فن آوری و صنعت کمک می کند.

رشد هست اما کافی نیست

نماینده مجلس یازدهم اظهار کرد: متاسفانه ما از این قافله عقب هستیم و بعد از انقلاب، تحریم‌ها ما را دچار مشکل کرد. اگر چه ایران در نیازهای اساسی و در صنایع خود را بروز کرده و حرفی برای گفتن دارد. ولی در بسیاری از صنایع اینگونه نیست. بد سلیقگی‌ها و بد مدیریتی‌ها و خود تحریمی‌ها و عدم توجه سبب عقب ماندن و فرسودگی صنایع ایران شده است. امروز کشورمان فاصله زیادی با صنایع روز دنیا دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست از مدیریت خارجی برای رسیدن بهتر به اهداف استفاده کرد‌،اظهار کرد: مدیریت امری دیگر است و فنون صنایع چیزی دیگر. هیچ وقت یک مدیر خارجی برای ما به درستی کار نمی کند. یکی از ایرادات این بخش استعماری است که به ما تحمیل می‌شود. ما باید به خودمان بیاییم و جامعه خود باید رشد کند. این اتفاق باید از درون رخ بدهد. در بسیاری از زمینه‌ها این رشد وجود دارد ولی کافی نیست. باید راه‌های میانبر را با استفاده از منابعی که در اختیار داریم وعلوم و فنون دانش بنیانی که رهبری گفته‌اند در بخش‌های مختلف نظامی و صنعتی و دانشگاهی پیاده کنیم.

دهقانی در پایان اظهار کرد: باید همه در این برنامه کنار هم باشیم حتی می‌توان از کشورهای دوست کمک گرفت. تنها مدیریتی جهادی و کارآمد می‌تواند تولیدات ما را بروز کند و برای ما کارایی داشته باشد؛ وگرنه ما همچنان در حال درجا زدن خواهیم ماند و چندی بعد چشم باز می‌کنیم و می‌بینیم فرسنگ ها با دنیا فاصله داریم.

  • m ارسالی در

    ازانجا که دنیا در نظر افراد متدین پست و بی ارزش است، انگیزه علم و تحقیق و اختراع و اکتشاف وجود ندارد و این موضوع یکی از دلایل عقبماندگی علمی جوامع مسلمان است که دین نقش مهم در زندگی افراد دارد. تمایل افراد به ارتباطات غیرضروری با یکدیگر و و قتگذرانی و تجمعات مختلف از دیگر عوامل عق بماندگی است که در ایران بطور حاد رایج اس ت. تمام علم و رفاه بشریت حاصل علم و تلاش افرادی است که عملا بی دین هستند و حقیقت خلقت را در دل خاک جستجو میکنند نه اسمان ها.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها