|
کدخبر: 265013

گرانی زیر پوستی کاغذ

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا، گفت: ۹۰ درصد کاغذ مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود بنابراین نرخ ارز و مسائل خارجی در نرخ آن تاثیرگذار است.

اقتصاد گرانی زیر پوستی کاغذ

احمد شریفان درباره دلایل افزایش نرخ کاغذ اظهارکرد: ۹۰ درصد کاغذ مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود بنابراین نرخ ارز و مسائل خارجی از عوامل تاثیرگذار بر نرخ کاغذ است.

وی با بیان اینکه نرخ کاغذ از ابتدای امسال ۲۰ درصد گران شده است، بیان کرد: جنگ روسیه و اوکراین مجرای ورودی کالاهای ما را تا حدودی بسته است و همین موضوع بر روی نرخ کاغذ تاثیرگذاشته است.

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا با بیان اینکه مسائل مختلف داخلی نیز بر روی نرخ کاغذ اثرگذار است، بیان کرد: وزارت صمت متولی بازار و متولی واردات است بنابراین باید در کنترل بازار نقش ایفا کند که متاسفانه نقشی در کنترل بازار کاغذ نداشته است.

شریفان بیان کرد: موازی‌کاری‌ها در خصوص کنترل بازار بسیار زیاد است و با وجود اینکه تعزیرات، بازرسی اصناف اقداماتی را انجام می‌دهند اما نتیجه‌ای برای کنترل بازار محصولات مختلف از جمله کاغذ به‌دست نمی‌آید.

وی اظهارکرد: به علت جنگ ایران و روسیه و افزایش تورم بین‌المللی نرخ هر تن کاغذ ۳۰۰ دلار افزایش یافته است در نتیجه این مسئله بر روی نرخ کاغذ که ۹۰ درصد از طریق واردات تامین می‌شود اثرگذار است.

شریفان افزود: نرخ هر بسته کاغذ A۴ درحال‌حاضر در بازار حدود ۱۰۰ هزار تومان است در حالی که با توجه به گران شدن نرخ کاغذ وارداتی یک بسته کاغذ A۴ بدون محاسبه سود واردات ۱۳۵ هزار تومان تمام می‌شود.

 

منبع: مشرق

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها