|
کدخبر: 248595

تحریم نفت روسیه چه تاثیری بر ایران دارد؟

بیش از دو هفته است که روسیه به اوکراین حمله کرده و تنش‌ها میام این دو کشور تا امروز ادامه دارد. حتی آتش‌بس هم اوضاع میان این دو کشور و جهان را تغییر نداده. در این میان آمریکا، نفت روسیه را تحریم کرده است.

انرژی تحریم نفت روسیه چه تاثیری بر ایران دارد؟

ایمان ناصری، مدیرعامل بخش خاورمیانه شرکت مشاوره اف‌جی‌ای، در همین باره می‌گوید: ممنوعیت و تحریم نفت این کشور توسط آمریکا یک حرکت نمادین است. آمریکا، صادرکننده نفت خام و فرآورده است. اقدامی که این کشور هنوز انجام نداده، ممنوعیت فرآورده است. یکی از مشتریان نفت کوره روسیه آمریکاست و تا پیش از این آمریکا هیچ وقت از این کشور نفت خام وارد نکرده که حالا اقدام به تحریم آن کند. اگر نفت کوره تحریم شود، می‌شود گفت تاثیر ناچیزی بر آمریکا دارد.

او ادامه می‌دهد: فعلا به جز آمریکا کشور دیگری تصمیم نگرفته که نفت روسیه را تحریم کند. خود تحریم آمریکا هم حرکتی نمادین است و تاثیر فیزیکی چندانی ندارد. این کشور حتی گاز روسیه را تحریم نکرده است. اما اگر کشورهای بیشتری به سمت دریافت کمتر نفت و تحریم روسیه پیش بروند، قیمت‌ها بالاتر هم می‌رود.

ناصری درباره سرنوشت قیمت نفت توضیح می‌دهد: صرف ممنوعیت واردات نفت توسط آمریکا، قیمت آن را افزایش نداده است. این تحریم‌هایی که به طور کلی بیشتر و گسترده می‌شود، قیمت نفت را به ۱۱۸ دلار و بالاتر هم رساند اما هنوز هم بازار پتانسیل قیمت‌های بالاتر را دارد. هر چه تحریم‌ها، بشکه‌های نفت روسیه را بیشتر از پیش از بازار خارج کند، قیمت نفت هم بالاتر می‌رود.

اگر نفت روسیه تحریم شود چه می‌شود؟

مدیرعامل بخش خاورمیانه شرکت مشاوره اف‌جی‌ای، می‌افزاید: اگر در حالت فرضی، هفت میلیون بشکه نفت این کشور از بازار خارج شود، می‌تواند قیمت نفت را ۱۵۰ و حتی ۲۰۰ دلار و بیشتر از آن برساند. این اتفاق هنوز رخ نداده و شاید در عمل نشدنی باشد. احتمالا چین و برخی خریداران دیگر، به خرید نفت خام و فرآورده از روسیه ادامه می‌دهد. تولیدات اوپک و نفت ایران- اگر تحریم لغو شود-، می‌تواند قیمت‌ها را دوباره کاهش دهد اما تا زمانی که محدودیت بر بشکه‌های نفتی روسیه باشد، این قیمت‌ها به زیر ۱۰۰ دلار باز نمی‌گردد.

اما این مساله چه تاثیری بر قیمت نفت در ایران دارد؟ این کارشناس انرژی بیان می‌کند: قیمت واقعی نفت ایران مشخص نیست زیرا آمار نفتی در ایران محرمانه است اما شاخص نفت ایران، بستگی به نفت دبی و برنت دارد. هر چقدر این دو نوع نفت افزایش قیمت داشته باشد، نفت ایران هم گران‌تر می‌شود و برعکس. نفت ایران جداگانه قیمت‌گذاری نمی‌شود که تاثیری بر قیمت نفت ایران داشته باشد.

او در آخر یادآوری می‌کند: تا زمانی که تحریم باشیم، در وضعیت ما تغییر زیادی ایجاد نمی‌شود. تنها احتمالا خریدارانی که نفت تحریم شده ایران را در بازارهای خاکستری می‌خرند، میزان خرید خود را افزایش دهند.

ناصری گفت: انتظار داریم در شرایط تحریم هم میزان صادرات نفت ایران کمی افزایش یابد. اگر توافق هسته‌ای امضا شود، حتما ممنوعیت واردات نفت روسیه و شرکت‌هایی که نفت روسیه را می‌فروشند، به ایران کمک می‌کند تا سریع‌تر به بازار بازگردد و سهم خود را از بازار سریع‌تر به دست آورد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها