|
کدخبر: 264003

چرا آثار رشد منفی نقدینگی در اقتصاد دیده نمی‌شود؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه هیچ آثاری برای کاهش نقدینگی و رشد منفی آن دیده نمی‌شود. گفت: شاید نقدینگی به طور مقطعی کاهش یابد و اساسا میزان رشد منفی هم خیلی موثر نیست.

اقتصاد چرا آثار رشد منفی نقدینگی در اقتصاد دیده نمی‌شود؟

غلامرضا مرحبا  درباره اعلام کاهش رشد نقدینگی از سوی رییس بانک مرکزی اظهار داشت: نقدینگی اگر رشد منفی داشته باشد قطعا اثرات ضد تورمی خواهد داشت اما شخصا آثاری از کاهش رشد نقدینگی ندیده‌ام.

وی افزود: در اقتصاد باید شاخص‌ها را مطالعه کنیم و به این گونه نیست که فقط مسئولان دسترسی به این شاخص‌های و اطلاعات دسترسی داشته باشند. این شاخص‌ها در جامعه به راحتی مورد مطالعه و رصد کارشناسان و اساتید اقتصادی قرار می‌گیرند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه هیچ آثاری برای کاهش نقدینگی و رشد منفی آن دیده نمی‌شود. گفت: شاید نقدینگی به طور مقطعی کاهش یابد و اساسا میزان رشد منفی هم خیلی موثر نیست.

مرحبا تاکید کرد: باید به سمت کاهش سرعت رشد نقدینگی حرکت کنیم و منفی شدن رشد نقدینگی حتما نشانه‌های خواهد داشت که ما امروز این نشانه را در اقتصاد نمی‌بینیم.

وی درباره پیش‌بینی‌ها از عبور نقدینگی از ۵ هزار هزار میلیارد تومان در سال جاری اظهار داشت: دولت سیاست‌هایی را در اقتصاد در حال پیاده سازی است و این اقدامات به تازگی شروع شده بنابراین باید همان موقع و مقرر عملکرد دولت را درباره کنترل نقدینگی قضاوت کرد و در همان زمان بی‌طرفانه و کارشناسانه درباره عملکرد دولت اظهار نظر می‌کنیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی درباره اقدامات موثر برای کاهش سرعت رشد نقدینگی گفت: رشد نقدینگی عوامل متعددی دارد که یکی از آن استقراض از بانک مرکزی و بانک‌ها، خلق پول بدون پشتوانه و ضعیف است. از دیگر عوامل می‌توان ناترازی بانک‌ها، افزایش سرعت گردش پول، عدم هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری مولد و بازار سرمایه دانست و همه این عوامل بر رشد نقدینگی اثرگذار هستند.

وی تاکید کرد: باید دید مجموع اقدامات و فعالیت‌های دولت چه تاثیری در کنترل رشد نقدینگی خواهد داشت و برحسب اعلام دولت عدم اضافه برداشت از بانک مرکزی اقدام مثبت دولت برای کنترل نقدینگی است که البته اگر واقعی باشد که امیدوارم واقعی بوده است.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها