|
کدخبر: 252648

رکوردزنی عجیب نقدینگی ۱۴۰۰+ نمودار

رشد ماهانه نقدینگی و پایه پولی در بهمن 1400 دوباره شیب صعودی داشته و در مسیر افزایشی قرار گرفته اند. بررسی رشد یازده ماهه پایه پولی و نقدینگی دراین مدت نشان می دهد این شاخص ها به رکوردهای یک دهه رسیده و نشان از افزایش احتمال تورم در کشور دارند.

متغیرهای پولی ایران در قاب‌های مختلف مسیرهای حائز اهمیتی را در سال ۱۴۰۰ سپری کردند. در میان این متغیر‌ها از همه مهم‌تر نقدینگی و پایه پولی است.

به این معنا که اگر پایه پولی در کشور روند فزاینده‌ای پیموده و این روند به حجیم تر شدن نقدینگی منجر شود می‌تواند اثرات تورمی در پی داشته و در نهایت موجب کاهش قدرت خرید مردم در کشور شود.

در همین رابطه بررسی آمار‌های به ثبت رسیده از این متغیر‌ها نشان می‌دهد در پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ دو رکورد مهم از این شاخص‌ها به ثبت رسیده است.

رکوردزنی در رشد یازده ماه پایه پولی ۱۴۰۰

در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ حجم پایه پولی درایران با ۲.۲۴ درصد رشد ماهانه به ۵۸۰ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان رسید. بررسی افزایش ماهانه این شاخص در زمستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد باوجود آن که در دی ماه سرعت رشد این منغیر در مسیر کاهش قرار گرفته بود دوباره در بهمن ماه تغییر مسیر داده و روندی افزایشی پیدا کرده است.

قاب یازده ماهه این متغیر نیز در قیاس با پایان سال گذشته نشان از رکوردزنی مهم دیگری در این خصوص دارد.

در همین رابطه مقایسه متغیر پایه پولی در کشور با پایان سال گذشته نشان دهنده آن بوده که در این مدت در سال ۱۴۰۰ رشدی معادل با ۲۶.۱ درصد در این بخش از آمارهای متغیر کلان اقتصادی ثبت شده است. رشدی که در تمام دهه بی‌سابقه بوده و یک رکورد به شمار می‌رود.

پایه پولی

دومین رکورد یازده ماهه نقدینگی در دهه 90

حجم نقدینگی در بهمن ماه ۱۴۰۰ برابر با ۴ هزار و ۶۲۴ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. این رقم در مقایسه با ماه قبل خود در حدود ۲.۷ درصد رشد داشته که در این قیاس رشد قابل توجهی محسوب می‌شود.

بررسی رشد یازده ماهه از این شاخص در دهه ۹۰ اما نشان می‌دهد در بخش نقدینگی ۳۳ درصد رشد نسبت به اسفند ۹۹ شکل گرفته است.

مقایسه رشد ۳۳ درصدی نقدینگی در این محاسبه با سال‌های گذشته در دهه ۹۰ نشان می‌دهد این دومین رکورد در این موقعیت به شمار می‌رود که البته فاصله چندانی با رکورد نخست خود ندارد.

در همین رابطه رشد یازده ماهه نقدینگی در بهمن ۱۳۹۹ برابر با ۳۳.۹ درصد بوده و از امسال تنها ۰.۹ واحد درصد بیشتر ثبت شده است.

بنابراین رکورد نخست رشد یازده ماه نقدینگی در کشور در بهمن ۱۳۹۹ رخ داده و دومین رکورد نیز به سال ۱۴۰۰ تعلق داشته که نشان از سطح بالای نقدینگی در کشور دارد.

این در حالی است که بانک مرکزی معتقد است ۶ واحد درصد از رشد نقدینگی در یازده ماهه منتهی به بهمن ماه ۱۴۰۰ مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک سپه (بواسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) بوده و فاقد آثار پولی است.

در این صورت نیز با وجود فاصله بیشتر رشد یازده ماهه در قیاس با سال گذشته باز هم رشد یازده ماهه این متغیر دومین رکورددر میان سال‌های دهه ۹۰ محسوب می‌شود.

پایه پولی

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها