|
کدخبر: 263978

گفت و گوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران؛

هزینه بسته بندی گران تر از خود شیرینی! / آماده افزایش قیمت باشیم؟

بهرمند درباره وضعیت قیمت ها در ۱۴۰۱ گفت: وقتی محصولی مواد اولیه اش گران می‌شود طبیعتا در قیمت نهایی نیز تاثیر خواهد گذاشت. ما هنوز قیمتی به عنوان نرخ مصوب برای شیرینی در ۱۴۰۱ اعلام نکرده ایم. ضمن این که قیمت ها از تیرماه ۱۴۰۰ تغییری نداشته است.

اقتصاد هزینه بسته بندی گران تر از خود شیرینی! / آماده افزایش قیمت باشیم؟

تغییر قیمت برخی از مواد غذایی در سال ۱۴۰۱ باعث ایجاد مشکلاتی در وضعیت فروش اصناف مختلف شد. یکی از مهم ترین تغییرات قیمتی در ۱۴۰۱ مربوط به آرد بود. نرخ جدید آرد صنف و صنعت بر اساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی و تایید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ اعلام شد. بر این اساس قیمت جدید آرد ۱۸ درصد سبوس گیری شده به ازای هر کیلو ۱۵۷۰۰ تومان، آرد ۲۱ درصد سبوس‌گیری شده ۱۶,۰۰۰ تومان و آرد ۲۷ درصد سبوس‌گیری شده ۱۶,۹۰۰ تومان تعیین شد.

در کنار این موارد شاهد افزایش قیمت لبنیات، روغن و تخم مرغ نیز بودیم. در تاریخ ۲۲ اردیبهشت نیز قیمت روغن پخت و پز آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی ۶۳ هزار تومان و قیمت روغن مایع سرخ کردنی ۸۱۰ گرمی ۶۲ هزار تومان اعلام شد. روغن مایع مخلوط ۱۳۵۰ گرمی نیز با قیمت ۱۰۱ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در شرایطی بود که برای مدتی به ناگهان روغن در فروشگاه ها یافت نمی‌شد و حتی شاهد سهمیه بندی نیز بودیم.

شاید بتوان گفت آرد، روغن، تخم مرغ و لبنیات از جمله اصلی ترین مواد اولیه مورد استفاده برای تولید انواع شیرینی محسوب می‌شود. تمام این موارد نیز در سال ۱۴۰۱ با افزایش قیمت مواجه شد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که یکی از اصلی ترین صنف هایی که بعد از این افزایش قیمت ها دچار چالش شده باشد شیرینی فروشان هستند.

برای بررسی بیشتر وضعیت تولید و فروش شیرینی در کشور بعد از موج افزایش قیمت مواد اولیه گفت و گویی با علی بهرمند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

بهرمند

اثر افزایش قیمت خامه بر نرخ شیرینی

بهرمند در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه و تاثیر آن بر قیمت شیرینی اظهار کرد: وقتی محصولی مواد اولیه اش گران می‌شود طبیعتا در قیمت نهایی نیز تاثیر خواهد گذاشت. هم روغن هم شکر و هم خامه با افزایش قیمت مواجه شده و طبیعتا این موارد روی نرخ شیرینی هم اثر می‌گذارد. قیمت خامه در حال حاضر از ۳۵ هزار تومان به ۹۲ الی ۹۳ هزار تومان رسیده است. اکثر مواد اولیه مصرفی متاسفانه شامل افزایش قیمت شده است.

افت فروش شیرینی در فصل گرما

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران درباره وضعیت فروش شیرینی در کشور بعد از موج افزایش قیمت ها به گسترش نیوز گفت: متاسفانه این افزایش قیمت ها روی وضعیت بازار نیز تاثیر گذاشته است و بازار در رکود به سر می‌برد. میزان مشتریان شیرینی به شدت ریزش پیدا کرده و استقبال زیادی نداریم. طبیعتا وقتی هوا نیز به سمت گرما می‌رود میزان مصرف شیرینی نیز کاهش پیدا می‌کند و این مورد در کنار افزایش قیمت ها باعث افت بیشتر میزان تقاضا برای خرید می‌شود.

تغییر قیمت شیرینی نداشتیم

وی در خصوص نرخ شیرینی در ۱۴۰۱ و مقایسه قیمت ها با سال گذشته اظهار کرد: ما هنوز قیمتی به عنوان نرخ مصوب برای شیرینی در ۱۴۰۱ اعلام نکرده ایم و در اصل می‌توان گفت تغییری در نرخ ها نداشتیم. ضمن این که قیمت ها از تیرماه ۱۴۰۰ تغییری نداشته است. اما چون قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده واحدهای صنفی قیمت ها را هماهنگ می‌کنند.

هزینه عجیب بسته بندی شیرینی

بهرمند در رابطه با هزینه بسته بندی شیرینی که یکی از عوامل مهم در نرخ تمام شده محسوب می‌شود به گسترش نیوز گفت: هزینه بسته بندی از خود شیرینی گران تر تمام می‌شود. مواد اولیه بسته بندی شیرینی شامل ورق و کاغذ به صورت وارداتی است و قیمت بالایی دارد. لازم به ذکر است که به هیچ عنوان در این خصوص به ما سهمیه ای داده نمی‌شود. به طور کلی می‌توان گفت صنف قنادان همیشه از مزایای دولتی محروم بوده‌اند.

محرومیت شیرینی فروشان از مزایای دولتی

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران در ادامه بحث افزایش قیمت روغن و آرد پرداخت و گفت: با توجه به افزاش قیمت روغن به هیچ عنوان سهمیه ای برای صنف قنادان در نظر گرفته نشده است.. همچنین وقتی سهمیه آرد نیز آزاد می‌شود و حتی نانوایان نیز دچار مشکل شده‌اند ما چون در اولیت قرار نداریم نمی‌توانیم درخواستی نیز برای سهمیه آرد داشته باشیم.

وی در پایان در خصوص آینده بازار شیرینی و شکلات در کشور با وجود افزایش قیمت مواد اولیه گفت: پیش بینی وضعیت بازار در کشور ما بسیار سخت است اما فقط می‌توان گفت که امیدواریم شرایط رو به بهبودی برود. این در حالی است که فعلا با کاهش فروش و تقاضا برای خرید شیرینی رو به رو هستیم.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها