|
کدخبر: 262994

توافق اقتصادی تهران با مسکو

وزیر نفت ایران و معاون نخست‌وزیر روسیه روز چهارشنبه ۳ سند همکاری تهران- مسکو را به امضا رساندند. به‌عنوان بخشی از توافقات طرفین قرار است در زمینه صنعت پتروشیمی و راه و شهرسازی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

همچنین قرار است در آینده هیاتی از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ایران برای اجرایی‌شدن توافقات به مسکو سفر کنند. در همایش مشترک تجاری ایران و روسیه نیز طرف روسی از نیازهای متعدد کالایی در بازار روسیه خبر داد و چراغ سبز برای افزایش خرید کالاهای ایرانی نشان داد.

تهران و مسکو در جریان ملاقات روسای کمیسیون مشترک همکاری‌‌‌های تجاری ـ اقتصادی ایران و روسیه در روز چهارشنبه، ۳ سند همکاری امضا کردند. الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه و جواد اوجی، وزیر نفت ایران پس از دیدار با یکدیگر، بیانیه مشترکی را امضا کردند. همچنین ایران و روسیه دو سند دیگر در زمینه صنعت پتروشیمی و راه و شهرسازی به امضا رساندند. وزیر نفت از عملیاتی شدن بخشی از اعتبار ۵ میلیارد دلاری روسیه برای پروژه‌‌‌های بخش انرژی، کشاورزی و حمل‌ونقل خبر داد و همچنین اظهار کرد دولت سیزدهم قصد دارد سطح روابط تجاری با روسیه را در تمام حوزه‌‌‌ها به سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال برساند. در سمت دیگر نیز معاون نخست‌‌‌وزیر روسیه اعلام کرد یکی از موضوعات کلیدی در مذاکرات امروز ایران و روسیه، همکاری‌‌‌های مالی و بانکی بود تا پرداخت‌‌‌ها بین اشخاص حقوقی و سازمان‌های دو کشور با ارزهای ملی انجام شود و در تسویه‌حساب‌‌‌های مالی از پول ملی دو کشور استفاده کنیم.

تفاهمنامه‌‌‌های همکاری

روز چهارشنبه، ۴ خردادماه پس از دیدار جواد اوجی، وزیر نفت و الکساندر نواک، معاون نخست‌‌‌وزیر فدراسیون روسیه ۳ سند همکاری امضا شد. طبق گزارش شانا، بیانیه مشترک در نتیجه ملاقات روسای کمیسیون مشترک همکاری‌‌‌های تجاری ـ اقتصادی ایران و روسیه میان جواد اوجی، وزیر نفت و الکساندر نواک، معاون نخست‌‌‌وزیر فدراسیون روسیه امضا شد. افزون ‌‌‌بر این، تفاهمنامه‌‌‌ای بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و اتحادیه صنایع شیمیایی روسیه در خصوص تبادل دانش فنی و همکاری‌‌‌های دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات صنایع پتروشیمی به امضای مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و رودکوویچ به نمایندگی از طرف ایوانف، رئیس اتحادیه صنایع شیمیایی روسیه رسید. همچنین دوازدهمین پروتکل اجلاس گروه کاری همکاری‌‌‌های حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه میان شهریار افندی‌‌‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و دیمتری زوریوف، معاون وزیر حمل‌ونقل فدراسیون روسیه امضا شد.

جواد اوجی، در دیدار با الکساندر نواک بر تلاش جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم برای توسعه روابط تجاری با کشور روسیه با همکاری بخش‌‌‌های دولتی و خصوصی دو کشور تاکید کرد. الکساندر نواک، معاون نخست‌‌‌وزیر روسیه نیز در این دیدار با اشاره به اینکه همکاری‌‌‌های ایران و روسیه همه‌‌‌جانبه است، گفت: «این همکاری‌‌‌ها اخیرا از پویایی خاصی برخوردار شده است و ما باید توافق‌‌‌های مهمی را که در سطح رؤسای جمهوری ایران و روسیه حاصل شده است، اجرایی کنیم.»

سطح روابط تجاری با روسیه به ۴۰ میلیارد دلار می‌‌‌رسد

وزیر نفت پس از دیدار با معاون نخست‌وزیر روسیه با قدردانی از حضور نواک و هیات عالی‌‌‌رتبه روس در تهران اظهار کرد: «مذاکرات اولیه میان دو کشور در روسیه انجام شده بود و خوشبختانه امروز تفاهمنامه‌‌‌ها و توافق‌‌‌های خوبی در این زمینه صورت گرفت.» او با اشاره به اینکه ظرفیت‌‌‌های مطلوبی برای همکاری دو کشور ایران و روسیه در حوزه‌‌‌های انرژی، بانکی، حمل‌ونقل، کشاورزی، انرژی هسته‌‌‌ای و حوزه صنعت و تجارت آزاد مهیاست، افزود: «بنا داریم در دولت سیزدهم سطح روابط تجاری با روسیه را در تمام این حوزه‌‌‌ها به سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال برسانیم.» وزیر نفت حوزه بانکی را از مهم‌ترین محورهای مذاکره هم در مسکو و هم در تهران عنوان کرد و گفت: امروز تصمیم‌‌‌های خوبی برای استفاده از ارزهای ملی در روابط دوجانبه و تعاملات مالی اتخاذ شد.

اوجی به تخصیص بخشی از اعتبار ۵ میلیارد دلاری روسیه برای پروژه‌‌‌های حوزه انرژی، کشاورزی، حمل‌ونقل اشاره و تصریح کرد: «بخشی از این اعتبارات عملیاتی شده و برای بخشی دیگر نیز امروز با حضور معاون نخست‌‌‌وزیر روسیه تصمیم‌گیری شد.» اوجی با اشاره به مذاکرات در حوزه انرژی نیز ادامه داد: «مذاکرات خوبی نیز در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در مسکو داشتیم که خوشبختانه قراردادها و توافق‌‌‌های خوبی هم در بخش بالادستی صنعت نفت و هم در بخش پتروشیمی و صدور خدمات فنی و مهندسی امضا شد. امروز نیز تفاهمنامه‌‌‌ای در زمینه صدور محصولات پتروشیمی و دانش فنی کاتالیست به روسیه امضا می‌شود.» وزیر نفت در زمینه موضوع کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال و جنوب که یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در مسکو و امروز در تهران بود، اظهار کرد که توافق‌‌‌های خوبی در حوزه ریلی، حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای، کشتیرانی و هوایی انجام شده است. اوجی در ادامه به مسئله تحریم‌‌‌ها علیه هر دو کشور نیز اشاره کرد و افزود: «هر دو کشور ایران و روسیه در تحریم‌‌‌های ظالمانه هستیم که انشاءالله با همکاری یکدیگر و توسعه روابط در تمام بخش‌‌‌های عنوان‌شده تحریم‌‌‌ها را بی‌‌‌اثر می‌‌‌کنیم.»

سفر هیات بانکی و اقتصادی ایران به روسیه

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز در نشست هیات عالی‌‌‌رتبه اقتصادی ایران و روسیه ضمن تشکر از وزیر نفت ایران به‌‌‌عنوان رئیس کمیسیون همکاری‌‌‌های مشترک ایران و روسیه، افزود در امسال میلادی تماس‌‌‌های نزدیک با ایران داشتیم. به گزارش «ایرنا»، او در ادامه گفت: «ایران شریک مطمئن و دیرینه تجاری و اقتصادی روسیه است و روابط در سطح بالای سیاسی قرار دارد و سفر رئیس‌‌‌جمهوری ایران به روسیه حاکی از این امر است.» نواک همچنین تاکید کرد: «در تلاشیم به توسعه همکاری‌‌‌های تجاری و اقتصادی و همچنین همکاری‌‌‌های سیاسی عمل کنیم.» او با اشاره به اینکه حجم تجارت خارجی ایران روسیه در سال گذشته میلادی چهار میلیارد دلار بود، گفت: «اما این کافی نیست و پاسخگوی ظرفیت‌‌‌های دو کشور نیست و باید این حجم تبادل افزایش پیدا کند.»

معاون نخست‌‌‌وزیر روسیه با تاکید بر اینکه امروز مسائل را به ‌‌‌صورت مفصل در همکاری‌‌‌های دو کشور بررسی کردیم، اظهار کرد که این موضوعات در زمینه فعالیت‌‌‌های بانکی، مالی، انرژی، حمل‌‌‌ونقل و کشاورزی بوده است. او در ادامه گفت: «یکی از موضوعات کلیدی همکاری‌‌‌های مالی و بانکی بود تا پرداخت‌‌‌ها بین اشخاص حقوقی و سازمان‌های دو کشور با ارزهای ملی انجام شود و در تسویه‌حساب‌‌‌های مالی از ارزهای ملی استفاده کنیم.» معاون نخست‌‌‌وزیر روسیه به همکاری‌‌‌های اقتصادی طرفین اشاره کرد و خبر داد که در آینده هیاتی از بانک مرکزی ایران و وزارت اقتصاد ایران به روسیه می‌‌‌آید تا برای عملیاتی شدن توافقات اقدام کنند. او افزود: «یکی از مسائل مهم بین دو کشور که ظرفیت بالایی دارد، ایجاد کریدور بین‌المللی شمال ـ جنوب است که در مذاکرات امروز شاخه غربی ـ شرقی و ظرفیت‌‌‌های خزر موردتوجه قرار گرفت.»

طبق گفته نواک، درحال‌حاضر حجم حمل‌‌‌ونقل بار از این مسیر ۱۵ میلیون تن است و هدف‌‌‌گذاری این است در ظرف سه تا پنج سال به ۳۰ تا ۵۰ میلیون تن افزایش دهیم. این مقام روس ادامه داد: «در بخش شرقی پروژه گرمسار ـ اینچه‌برون با وام دولتی روسیه در حال اجراست و در بخش غربی رشت - آستارا خواهد بود که اگر اجرا شود حلقه مفقوده‌‌‌ای در این مسیر وجود نخواهد داشت.»

ارائه لیست کالاهای موردنیاز روسیه به ایران

وی با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم حضور اپراتورهای روسیه را در بنادر جنوبی ایران تقویت کنیم، افزود در ماه آینده کارشناسان روسی برای بازدید از ظرفیت‌‌‌های بندری ایران دیدار خواهند کرد. معاون نخست‌‌‌وزیر روسیه اضافه کرد: «در شرایط فعلی این همکاری‌‌‌ها بسیار مهم است و صادرات دوجانبه و ترانزیت کالا از خلیج‌‌‌فارس به روسیه را تضمین می‌کند.» او همچنین اعلام کرد که در مذاکرات امروز، فهرست کالاهایی را که در روسیه به آنها نیاز دارند، ارائه کرده‌‌‌اند. نواک تاکید کرد: «همکاری کشاورزی را نیز بررسی کردیم؛ همچنین توافق کردیم موافقت‌‌‌نامه ایجاد منطقه تجارت آزاد بین دو کشور را سرعت بدهیم.» معاون نخست‌‌‌وزیر روسیه همچنین در پایان گفت: «همکاری در عرصه اتمی، سوآپ گاز و نفت و سرمایه‌گذاری در این عرصه و صادرات خدمات فنی و مهندسی را موردتوجه قرار دادیم.»

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر