|
کدخبر: 262259 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس؛

آتش زنندگان برجام، اکنون موافق آن هستند

رحیمی جهان آبادی: نگاه ما طیفی و جناحی نیست از این رو در دولت قبل که تخریب‌ها بر علیه وزیر توانمند و علیه روحانی در جریان بود واقعا عذاب می کشیدیم. نگاه ما نگاهی ملی است. اگر منافع ملی را در نظر بگیریم و سیاست های کلان نظام را تحت نظر مقام معظم رهبری ببینیم. نگاه طیفی و جناحی نخواهیم داشت. ولی هستند کسانی که دیروز برجام را آتش می زدند ولی امروز می گویند باید برجام احیا شود.

سیاست آتش زنندگان برجام، اکنون موافق آن هستند

پس از یک وقفه نزدیک به دو ماهه در مذاکرات هسته‌‌ای، اکنون مقامات دیپلماتیک از ادامه گفت‌وگو‌‌ها خبر می‌‌دهند. این رخداد پس از موج جدید تلاش‌‌ها برای احیای برجام رخ می‌‌دهد. چندی پیش بود که انریکه مورا، معاون هماهنگ‌کننده برجام در سفری سه‌روزه به تهران آمد و امیر قطر، کشوری که اخیرا نقش میانجی میان تهران و واشنگتن را بر عهده گرفته است در سفری یک روزه وارد ایران شد و با مقامات بلندپایه تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. اینها عواملی است که خبر ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای را در پی دارد. در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی. با گسترش نیوز همراه باشید:

جهان-آبادی

برجام در بن‌بست

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: ذخیره اورانیوم غنی سازی شده با خلوص بالا تعیین تکلیف شده است. به نظر بنده بر سر برداشته شدن تحریم‌های اشخاص حقیقی و حقوقی هنوز اختلاف نظر هایی وجود دارد از بین لیست ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ نفره‌ای که وجود دارد چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی بخش عمده‌ای به بهانه مسائل منطقه‌ای و گروه‌های مقاومت و به بهانه سپاه و... می خواهند این لیست تحریمی‌ها را نگه دارند و نقطه ضعفی بر علیه ایرانی‌ها باشد. همچنین تاکید فراوانی دارند تا سپاه را از لیست تروریستی خارج نکنند و علیه نیروی نظامی کشور ما که نیروی دفاعی ما است اقداماتی را ادامه بدهند. لذا تعهدی در ماندن بر قرارداد جدید از خود نشان نمی دهند. بحث تایید کنگره و امضای رییس جمهورشان را نمی پذیرند. اروپایی‌ها نیز رفتارهای متضادی دارند و از این رو برجام فعلا با بن‌بست روبرو شده است.

وی افزود: آنچه که در پذیرش تعهدات برجامی مربوط به ایران بوده است ایران هم پذیرفته و قبلا اجرا کرده است. چیزی فراتر از این وجود ندارد که ما بخواهیم بپذیریم. آن طرفی که باید مشکل را حل کند و راه بیاید و عاقلانه رفتار کند، طرف آمریکایی است. ایران در میزان غنی سازی و در تعیین تکلیف ذخایر اورانیوم تعهدات خود را پذیرفته است و غربی‌ها این را می‌دانند ولی آمریکا مطالباتی دارد که نه عقلانی است و نه امکان پذیر است که ما وارد این عرصه بشویم ولی به هر حال تصمیم با سیاست‌های کلان رهبری و با شورای عالی امنیت ملی است و مجلس هم به عنوان قوه ناظر در تلاش است ولی آنچه که هست باید منصفانه تحلیل کنیم مقصر این ماجرا آمریکایی ها هستند.

نمیانده مردم تربت جام، تایباد و باخرز ادامه داد: ما در کلان موضوع یعنی در چهارچوب برجام اجماع داریم و همه بخش‌های حاکمیت و همه طیف‌های سیاسی بر سر اینکه در چهارچوب برجام توافق کنیم هم اجماع دارند ولی ممکن است اختلاف نظر هایی بر سر برخی موارد اجرایی وجود داشته باشد ولی در کلیات به اجماع ملی رسیده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از اعضای سابق مذکرات برجام، در این دوره استفاده می‌شود یا خیر اظهار کرد: اکنون از بسیاری از اعضای بدنه کارشناسی تیم سابق استفاده می شود. سیاست ها را شاید رییس جمهور یا وزیر امور خارجه معرفی کند. ولی سیاست گذار کلان در بحث سیاست خارجی رهبری است و وزیر خارجه و رییس جمهوری و تیم مذاکره کننده یا شورای عالی امنیت ملی در چهارچوب تعیین شده از سوی رهبری مذاکره و توافق می کنند. امروز هم بخش کارشناسی تیم سابق کمک می کند. اعضای تیم فعلی هم سال‌ها در بدنه وزارت خارجه بودند بطور مثال آقای امیرعبداللهیان سال‌ها معاون وزیر خارجه بودند و کسی خارج از تیم وزارت خارجه و خارج از حاکمیت نیستند. هم دیپلمات هستند و هم متخصص و صاحب نظر. قطع به یقین از نظرات کارشناسی تیم های قبل هم استفاده می‌شود.

از تخریب روحانی در عذابیم

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: به عقیده من جناحی کردن بحث مذاکرات اشتباه است. ما خواسته‌ای ملی داریم که برای آن خواسته که حق ما است در کنوانسیون های بین المللی هزینه داده ایم و امروز هم در مقابل زیاده خواهی آمریکاایستاده ایم. اگر این را به توافق دولت‌ها تقلیل بدهیم و دولت قبل را تخریب کنیم اشتباه است ما در زمان آقای روحانی نیز از مذاکرات و تیم مذاکره کننده حمایت می‌کردیم رهبری هم حمایت می کرد. حالا اگر کسانی بودند و آن زمان مواضعی متفاوت داشتند امروز شاید به اینکه اشتباه کرده بودند پی برده باشند. چون فرصت‌های زیادی از کشور گرفته شد. ما آن اشتباه را نمی‌کنیم و از تیم مذاکره کننده، وزارت امور خارجه و از اقدامات رییس جمهوری در عرصه سیاست خارجی حمایت می کنیم و این امر را خواستی ملی می‌دانیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان اظهار کرد: نگاه ما طیفی و جناحی نیست از این رو در دولت قبل که تخریب‌ها بر علیه وزیر توانمند و بر علیه رییس جمهوری در جریان بود واقعا عذاب می کشیدیم نگاه ما نگاهی ملی است. اگر منافع ملی را در نظر بگیریم و سیاست های کلان نظام را تحت نظر مقام معظم رهبری ببینیم. نگاه طیفی و جناحی نخواهیم داشت. ولی هستند کسانی که دیروز برجام را آتش می زدند ولی امروز می گویند باید برجام احیا شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها