|
کدخبر: 262377

این عرضه اولیه برای این نمادهای بورس سودساز است

سهام شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به روش حراج در نماد معاملاتی فغدیر ۱ در روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۱/۳/۴ عرضه می‌شود. درباره شرکت و نمادهایی که از این عرضه اولیه سود خواهند برد و جزییات این عرضه اولیه در مطلب زیر می‌خوانیم.

اقتصاد این عرضه اولیه برای این نمادهای بورس سودساز است

از ابتدای امسال تاکنون از میان ۵ عرضه اولیه انجام شده، ۲ عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص یافته است.

شرکت‌های حمل و نقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان و فروسیلیسیم خمین به عنوان دومین و سومین شرکت تازه وارد به بازار ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت عرضه شدند که به صندوق‌های سرمایه گذاری تعلق یافت و بنا بر اطلاعیه فرابورس، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان (سهامی عام) با نماد فغدیر روز چهارشنبه ۴ خردادماه به سرمایه گذاران واجد شرایط به روش حراج عرضه می‌شود.

درج نماد فغدیر

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان (سهامی عام) با نماد فغدیر در تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۱۷ به عنوان دویست و پنجاه و چهارمین نماد معاملاتی در بازار اول فرابورس درج شد. شرکت مذکور با کد ۲۷۱۰ و با شماره ۱۱۸۷۱ در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ نزد سازمان بورس ثبت شد. شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در گروه فلزات اساسی، زیرگروه تولید آهن و فولاد پایه در بازار دوم فرابورس به درج رسید.

عرضه اولیه فغدیر

تعداد ۳۰۰ میلیون سهم شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان معادل ۲.۵ درصد سهام این شرکت به‌عنوان ششمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه با نماد معاملاتی "فغدیر" در فرابورس ایران عرضه می‌شود.

این میزان سهام در قیمت مبنا (کف قیمت) ۱۴۵۰۰ ریال برای هر سهم و حداکثر سهمیه ۳۰ میلیون سهمی به سرمایه گذاران واجد شرایط به روش حراج در فرابورس عرضه می‌شود. مشاور عرضه هم کارگزاری ستاره جنوب و متعهد خرید تامین سرمایه امید است.

ارسال سفارش صرفا از طریق ایستگاه‌های معاملاتی (نامک) امکان پذیر خواهد بود. همچنین ۵۰ درصد از سهام خریداری شده در روز عرضه اولیه توسط سرمایه گذاران واجد شرایط تا ۹۰ روز پس از تاریخ عرضه اولیه امکان عرضه نخواهد داشت.

مشخصات شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با همکاری ایمیدرو و با مشارکت شرکت‌های سرمایه گذاری غدیر، چادرملو و فولاد آلیاژی ایران در سال ۸۵ تاسیس شد. کارخانه احیای مستقیم تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه بالغ بر ۸۰۰ هزار تن که برای افزایش ظرفیت تا ۱.۲ میلیون تن در سال نیز اقدام شده با هدف تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های فولادسازی استان یزد و سایر فولادسازی‌ها در ۲۵ کیلومتری اردکان در استان یزد و همجوار گندله سازی چادرملو احداث شد.

سرمایه شرکت با ۲۸۱ نیروی انسانی در بدو تاسیس ۱۰۰ میلیون تومان بوده طی ۱۵ مرحله افزایش سرمایه به ۱.۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

کدام نمادها از این عرضه اولیه سود می برند؟

در ترکیب سهامداری شرکت چادرملو با ۲۹.۸ درصد، فولاد آلیاژی ایران با ۲۵ درصد شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با ۴۴.۸ درصد حضور دارند.

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری وزارت صمت مبنی بر وضع عوارض بر صادرات محصولات زنجیره ارزش فولاد و مح شفاف سازی کرد. شرکت اعلام نمود درصد عوارض صادراتی محصول این شرکت (آهن اسفنجی) به میزان ۱۱% تعیین گردیده که بر اساس پیش بینی و برنامه ریزی‌های شرکت در خصوص فروش‌های صادراتی این محصول در سال ۱۴۰۱، آثار مالی آن به کاهش سود و زیان پیش بینی شده طبق مفروضات و محاسبات مبلغ ۷۸۴۰۸۰ میلیون ریال و به ازاء هر سهم طبق آخرین سرمایه ثبتی شرکت، حدود ۶۵ ریال خواهد بود.

فغدیر با دست پر عرضه اولیه می‌شود؟

در سال ۱۴۰۰ عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته و درآمد فروش آن با رشد ۱۲۳ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ به ۷۶۵۸ میلیارد تومان رسیده است. همچنین علی‌رغم محدودیت‌های گاز و برق در سال گذشته، تناژ فروش این شرکت در سال ۱۴۰۰، حدود ۲۱۷ هزار تن معادل ۳۱ درصد بیش از سال ۱۳۹۹ بوده است.

همچنین حجم تولید آهن اسفنجی «فغدیر» که در سال ۱۳۹۹، حدود ۷۲۲ هزار تن بوده با رشد ۲۶ درصدی به بیش از ۹۱۱ هزار تن در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در سال ۱۳۹۹ فاز اول افزایش ظرفیت واحد احیاء مستقیم از ۸۰۰ هزار تن به ۱ میلیون تن را به اتمام رساند و فاز دوم این پروژه از ۱ میلیون تن به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیز در سال ۱۴۰۱ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، مجتمع گندله‌سازی بهاباد با ظرفیت ۴ میلیون تن در سال را نیز در دست احداث دارد که ظرفیت این طرح قابل توسعه به ۵ میلیون تن در سال است. «فغدیر» در شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز سهام دارد که از طرح‌های توسعه این شرکت می‌توان به واحد فولادسازی (اسلب نازک) و نورد پیوسته به ظرفیت ۳ میلیون تن در سال و دو نیروگاه تولید برق اشاره کرد.

تحقق سود ۲۱۴ تومانی در «فغدیر»

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند برای هر سهم ۲۱۴۰ ریال سود محقق کرد که نسبت به مدت مشابه قبل رشد ۷۶ درصدی داشته است.

سود ناخالص با افزایش ۷۰ درصدی به ۲۲۸۵ میلیارد تومان و سود خالص به ۲۵۶۸ میلیارد تومان بالغ شد. گفتنی است حاشیه سود خالص این شرکت در دوره یاد شده به ۳۴ درصد رسید.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر