|
کدخبر: 262261 نسترن فراهانی

نماینده مجلس یازدهم در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

دولت در پرداخت یارانه خساست به خرج ندهد/ اول ثبات معیشتی مردم بعد عدالت

حاجی دلیگانی: کسی که خودروی ایرانی داشته باشد می گویند؛ شما خودرو و خانه دارید و یارانه نمی دهند. پس اگر خودرو نداشته باشد چه؟ اگر خانه نداشته باشد در کجا زندگی کند؟ دولت نباید در این‌ها سخت گیری کند. من به نحوه ی مدیریت و به عدم‌نگاه وسیع و به نوع نگاه سخت گیرانه انتقاد دارم.

اقتصاد دولت در پرداخت یارانه خساست به خرج ندهد/ اول ثبات معیشتی مردم بعد عدالت

زور دولت به یارانه‌ها خواهد رسید؟ از زمان احمدی نژاد و جدی تر شدن پرداخت یارانه‌ها توسط دولت و درواقع از همان ۴۵ هزار تومان که سال‌ها همان مبلغ ماند تا ۴۰۰ هزار تومان اخیر رئیسی همواره این سوال توسط اقتصاد دانان مطرح شده که در شرایط تحریمی و با تورمی که امان مردم را بریده چطور دولت‌ها ریسک پرداخت یارانه را می‌پذیرند؟ اما قصه ی یارانه ی رئیسی با مبلغی که در سفره مردم تاثیری ندارد اما برای خزانه رقم قابل توجهی محسوب می شود با این تفاسیر همواره این نگرانی وجود دارد که با تورم پس از یارانه چه کنیم؟ این رقم از کجا تامین می شود؟ و.. در همین باب با حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس یازدهم گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

حاجی+دلیگانی

دولت خسیس نباشد؛ به همه یارانه بدهد

حاجی دلیگانی در پاسخ به اینکه آیا زور دولت به پرداخت این مبلغ می رسد یا خیر گفت: بله. چراکه از محل هدفمندی ارز از محل قبلی، یعنی هدفمند شدن یا افزایش نرخ حامل‌های انرژی ۱۷۰۰۰ میلیارد تومان به خزانه دولت واریز می‌شود. که یک بخش آن الان به عنوان یارانه پرداخت می‌شود. سالانه ۱۱میلیارد دلار ارز توزیع شده است. یا سال قبل هم به همین منوال ۱۴ میلیارد دلار ارز توزیع شده است. این‌ها وقتی تبدیل به ریال می‌شود چه عددی خواهد شد؟ این منابعی است که در اختیار دولت قرار داده شده اما دولت به نظر من باید خساست به خرج ندهد و برای همه یارانه را برقرار کند.

وی تاکید کرد: من می‌گویم به همه یارانه بدهید مگر خلاف آن ثابت بشود. نباید امروز این طور نارضایتی ایجاد شود. مثلا در زمانی که یک عملیات جراحی سخت اقتصادی اتفاق می‌افتد همان موقع باید یارانه بگیران دهک‌های هفت و هشت و نه را قطع کنند. مثل یک اتاق عمل می‌ماند که شما اکسیژن و دستگاه تنفس را قطع کنید یا بخشی از آن را قطع کنید. باید این ثبات را برقرار کنند و بعد به سمت برقرار کردن عدالت بروند. چون بانک‌های اطلاعاتی که امروز دارند دقیق نیستند. ضمن این که هوشمندی هم ندارند.  یعنی اشکالاتی وجود دارد که باید به روز شود. برخی مبانی هم در بانک اطلاعاتی مردم باید تعریف شوند.

به کسی که خانه و ماشین دارد یارانه بدهید

نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: کسی که خانه ی۷۰ متری و کمتر از ۹۰۰ میلیون داشته باشد یا کسی که در کلانشهر است و خانه ی ۷۰ متری داشته باشد را تصور کنید قطعا رقم بیشتر از آن عدد می‌شود. کسی که خودروی ایرانی داشته باشد می گویند؛ شما خودرو و خانه دارید و یارانه نمی دهند. پس اگر خودرو نداشته باشد چه؟ اگر خانه نداشته باشد در کجا زندگی کند؟ دولت نباید در این‌ها سخت گیری کند. من به نحوه ی مدیریت و به عدم‌نگاه وسیع و به نوع نگاه سخت گیرانه انتقاد دارم.

وی در پایان گفت: میزان ارزی که تا سال گذشته به عنوان تامین کالای اساسی داده شده بود حدودا ۱۱ میلیارد یعنی ۸ میلیارد دلار در بودجه پیش‌بینی شده بود.  با پیگیری‌های که صورت گرفت و مراتب قانونی که اتفاق افتاد دولت توانست تا ۱۱ میلیارد دلار را تامین منابع و هزینه کند. اما همان خدمات و کالا هایی که با آن مبالغ در سال ۱۴۰۰، با ۱۱ میلیارد دلار انجام شد. امسال به جهت دلایل مختلفی که وجود دارد از جمله گرانی، افزایش گرانی محصولات و مواد اولیه گران شده است.

 

 

ارسال نظر