|
کدخبر: 261422 نسترن فراهانی

یک چهره سیاسی اصولگرا در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

موافق کوپن هستم / بازگشت به عقب بد نیست

محمد مهاجری:دولت به دنبال رفع تحریم و دور زدن تحریم است از نظر رییسی برجام موضوعیت ندارد یعنی شاید امریکا و روس و چین هیچ علاقه‌ای به تایید برجام نداشته باشند و وقتی دولت خیالش راحت شده که برجام اولویت اولش نیست کار خود را از طریق تبادلات تجاری با روسیه و چین پیش می‌برد.

اقتصاد موافق کوپن هستم / بازگشت به عقب بد نیست

پاییز سال ۱۳۵۹ آغاز توزیع کوپن مواد غذایی در بین مردم ایران بود و این تاریخ مصادف با جنگ ایران و عراق رقم خورد،  کاهش صادرات نفت، درنتیجه بروز مشکلات اقتصادی مهم‌ترین عامل شد تا پدیده‌ای به نام کالابرگ در ایران آغاز شود اما امروز و در سال ۱۴۰۱ که همراه با شروع قرن جدید بوده است باری دیگر کوپن قند و شکر و پنیر و روغن.. در انتظار مردم ایران است. چرایی آنکه در قرن ۲۲ و در جهان پیشرفته امروز از هر نظر، ما بازهم باید برای تامین نیازهای اولیه خود درگیر مسکن‌های اقتصادی باشیم هنوز مشخص نیست اما اینکه این مسکن چقدر تاثیرگذار است از دید اقتصاد دانان و سیاست مداران ما متفاوت است، در همین رابطه با محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا گفت‌وگو کردیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

حذف ارز ترجیحی واجب بود

مهاجری در رابطه با تاثیر ارز ترجیحی در گرانی های اخیر اظهار کرد: من از جمله کسانی هستم که با حذف ارز ۴۲۰۰ موافق هستم. یارانه‌ای که امروز پرداخت شده است برای مدت دو ماه موقت است. یعنی در واقع دولت زیر ساخت‌ها را آماده می‌کند که بعد از دو ماه دیگر یارانه پرداخت نکند و مردم بتوانند کالا برگ الکترونیکی داشته باشند و خرید هایشان را از آن طریق انجام دهند که هم در مصرف صرفه جویی شود و هم ارز ۴۲۰۰ تومانی به سمت حذف کامل برود. وقتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را پرداخت می‌کنید اتفاق مهمی رخ می‌دهد یکی اینکه مشکل کسری بودجه دولت افزایش پیدا می‌کند. یعنی در هر سال با تفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد زیان بزرگی به لحاظ کسری بودجه نسیب دولت می‌شود.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار‌های جهانی دولت چاره‌ای جز افزایش نرخ ندارد اگر بخواهد سیستم اقتصاد را متعادل تر کند تصمیم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته است. من هم با این ایده موافق هستم برخی از کسانی که مخالف هستند نهادگرا‌ها هستند که عقیده دارند کلا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدامی ضد مردمی است. لیبرال‌ها موافق هستند ولی می‌گویند زیر ساخت‌های این موضوع فراهم نشده است. اگر اقدامی که دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده است با لغو تحریم‌ها و مذاکرات هم زمان شود و دولت بتواند به اندازه کافی دلار وارد بازار کند یا نفت بفروشد و وارد کشور کند و بتواند زیر ساخت‌های اقتصادی را درست کند این طرح موفق خواهد شد ولی اگر چنین ایده‌ای موفق نشود ممکن است با مشکلاتی جدی روبه‌رو شوند.

اعتراضات کوتاه مدت است

مهاجری با بیان اینکه اعتراضات به زودی تمام می شود گفت: من عقیده دارم اعتراضات در کوتاه مدت اتفاق می‌افتد و حتی ممکن است گسترش پیدا کند، دولت ناگزیر از رفع این اعتراضات است و باید اقداماتی صورت بگیرد که عمدتا اقتصادی باشند. دولت برای افزایش درآمد‌های خود به دنبال منابعی است تا ذخایر ارزی خود را افزایش بدهد اگر دولت در این راستا حرکت کند بعد از چند ماه میزان نارضایتی‌ها را کمتر از قبل می‌بینیم.

وی ادامه داد: دولت اعلام کرده فقط یارانه نقدی را دو ماه پرداخت می‌کند. وقتی یارانه نقدی می‌دهید مثل زمان آقای احمدی نژاد فورا حجم نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و پایه پولی تغییر می‌کند و تورم بالا می‌رود اما اگر از دو ماه آینده یارانه‌ها به صورت کالا برگ الکترونیک باشد در آن صورت دیگر در جامعه با افزایش نقدینگی روبه‌رو نخواهیم شد. همینکه نقدینگی در کشور زیاد توزیع نشود خود به خود می‌تواند بخشی از تورم را کم کند اما یک بخش هایی از جامعه که لزوما جزو یارانه بگیر‌ها نیستند، یعنی ممکن است واقعا یارانه بگیر نباشند و جزو قشر ثروتمند جامعه هم نباشند و در واقع به شکل ویژه آنها هم آسیب پذیر هستند. برخی از افراد هستند که خانه و ماشین هم دارند ولی درآمد آنها کفاف زندگیشان را نمی‌دهد. چون وقتی خانه دارید نرخ خانه هر چه که باشد شما که نمی‌توانید درآمد زایی داشته باشید در خانه زندگی می‌کنید و فقط برای شما هزینه ایجاد می‌شود شاید بعد‌ها دولت مجبور شود تعداد افرادی را که به آنها کالا برگ الکترونیک می‌دهد افزایش بدهد.

بازگشت به عقب بد نیست

مهاجری در رابطه با اینکه کوپن بازگشت به عقب است ادامه داد: بازگشت به عقب همیشه چیز بدی نیست ، ما  در شرایط گل و بلبل زندگی نمی‌کنیم دولت باید در شرایط واقعی کشور را اداره کند. اگر بازگشت به عقب هم باشد چاره‌ای جز این وجود ندارد. دولت بعد از گذشت هفت هشت ماه وقتی فهمید شعارهایی که بر علیه دولت قبل می‌داد شعارهایی واقعی نبود و برخی از مشکلاتی که مطرح می‌کرد بزرگنمایی می‌کرد و وقتی منطقی تر شدند متوجه شدند برخی از حرف هایی که بر علیه دولت قبل می‌زدند خیلی پایه و منطق نداشت و آنها هم برای وضعیت اقتصادی و مدیریت اقتصادی خود توجیهاتی داشتند به نظر من دولت امروز کمی منطقی تر شده است.

وی در پایان گفت: دولت به دنبال رفع تحریم و دور زدن تحریم است از نظر رییسی برجام موضوعیت ندارد یعنی شاید امریکا و روس و چین هیچ علاقه‌ای به تایید برجام نداشته باشند و وقتی دولت خیالش راحت شده که برجام اولویت اولش نیست کار خود را از طریق تبادلات تجاری با روسیه و چین پیش می‌برد. هر چند که ارتباطات تجاری با این دو کشور گران تمام می‌شود چون وقتی شما فقط با دو کشور ارتباط می‌گیرید آنها طاقچه بالا می‌گذارند ولی به نظر می‌رسد که دولت دیگر کاری با برجام ندارد و می‌خواهد از طریق ارتباطات منطقه‌ای مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. اگر این اتفاق بیفتد و ما مشکلی با تداوم تحریم‌ها نداشته باشیم به نظر من دولت می‌تواند تا دو سه سال آینده روی ارتباطات منطقه‌ای خود حساب کند.

 

  • ناشناس ارسالی در

    دولت باید بررسی کند ببیند چه کسانی از ای ن وضعیت سود میبرند

  • دادا ارسالی در

    دولت باید بخوبی درک بکند کوپنی کردن ارزا ق ملت امریکا و شرکایش را خوشحل خواهد کرد میگویند تحریم ها جواب داده و ملت ایران در فلاکت زندگی میکنند پس تحریم کار خودش را کرده برگشت به عقب یعنی نشان دادن تضعی ف اقتصاد و اتو دادن به دست دشمن است همان یارانه نقدی بهتر است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها