|
کدخبر: 260066

سقوط ۹۰ درصدی ارز دیجیتال معروف

یکی از ارزهای دیجیتالی که طی چند ماه اخیر، با وجود راکد بودن بازار رمز ارزها، رشد زیادی را تجربه کرد، لونا بود؛ لونا (LUNA) توکن بومی شبکه ترا محسوب می‌شود و یک بلاک چین برای ساخت استیبل کوین‌ها است.

علت اصلی رشد آن طی ماه‌های اخیر، عرضه یک استیبل کوین موفق یعنی ترا یو اس دی (UST) بوده است. لونا حدود یک ماه قبل سقف قیمت ۱۱۹ دلار را ثبت کرد، اما اکنون زیر ۱۰ دلار خرید و فروش می‌شود که نشان‌دهنده یک سقوط بالای ۹۰ درصد است. اما چه اتفاقی برای ارز دیجیتال LUNA افتاد.

ابتدا بهتر است به بررسی اجمالی شبکه ترا بپردازیم تا بهتر بتوانیم ارتباط آن با استیبل کوین UST را درک کنیم. پس از آن به علت سقوط شدید ارز دیجیتال لونا که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

ترا یک بلاک چین به منظور ایجاد رمز ارزهای پایدار (استیبل کوین) الگوریتمی و همچنین دیگر زیرساخت‌های دنیای دیفای است. لونا برای کاربران امکان کسب سود از استیبل کوین‌ها را فراهم کرده است.

در بلاک چین نام برده در عوض استفاده از پول فیات یا وثیقه‌های بالای کریپتویی برای ذخیره یک رمز ارز پایدار، هر استیل کوین ترا می‌تواند به توکن محلی این بلاک چین یعنی لونا تبدیل شود. اما کاربردهای LUNA چیست؟ این ارز دیجیتال به منظور پرداخت کارمزدهای شبکه، حضور در فرآیند تصمیم‌گیری درباره بلاک چین، استیکینگ در مکانیزم اجماع اثبات سهام نمایندگی شده تندرمینت و گره زدن ارزش رمز ارزهای پایدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استیبل کوینی که بنیاد ترا عرضه کرده ترا یو اس دی نام دارد. موفقیت آن بعد از عرضه سبب شد ارز دیجیتال اصلی بلاک چین Terra یعنی LUNA نیز رشد زیادی را طی چند هفته تجربه کند؛ ترا یو اس دی توانست طی چند ماه از نظر ارزش بازار خود را به رده سوم برترین استیبل کوین‌ها برساند و پشت سر تتر و یو اس دی کوین قرار بگیرد. در حالی که این موفقیت، اعضای جامعه سایر بلاک چین‌ها مخصوصا کاردانو و ترون را به عرضه رمز ارز پایدار الگوریتمی خود تشویق کرد، UST با سقوطی شدید مواجه شد و قیمتش که قرار بود به عنوان یک استیبل کوین همیشه ۱ دلار بماند به ۶۰ سنت سقوط کرد!

پشتوانه مالی UST برای این که قیمتش همواره ۱ دلار آمریکا باقی بماند، ارز دیجیتال LUNA است. اما نحوه کار چگونه است؟ زمانی که ارزش هر واحد ترا یو اس دی از ۱ دلار بیشتر می‌شود، با سوزاندن مقداری لونا از این استیبل کوین صادر می‌شود. به این ترتیب با افزایش عرضه، قیمت UST کاهش پیدا خواهد کرد. در آن سو، زمانی که قیمت لحظه ای لونا به زیر ۱ دلار سقوط می‌کند، مقدار UST سوزانده و معادل آن LUNA ضرب می‌شود.

قیمت یک استیبل کوین باید در هر شرایط، حتی اگر بیت کوین به بالای ۱۰۰ هزار دلار افزایش یا به زیر ۱۰ هزار دلار کاهش پیدا کند، برابر ۱ دلار آمریکا باقی بماند، اما UST تعادلش با دلار آمریکا را از دست داد و طی چند روز اخیر در حال خرید و فروش شدن حوالی ۷۰ الی ۸۰ سنت بوده است. قیمت UST در روز ۲۱ اردیبهشت حتی ۵۵ سنت را هم دید!

در این شرایط، ربات‌های الگوریتمی به منظور بالا بردن قیمت UST شروع به سوزاندن آن و در عوض ایجاد LUNA کردند (طبق نحوه کاری که در بالا توضیح دادیم). بدیهی است با افزایش عرضه ناگهانی یک ارز دیجیتال، قیمت آن کاهش زیادی را تجربه کند، همان اتفاقی که طی چند روز اخیر برای LUNA رخ داده و سبب ریزش ارز دیجیتال لونا شده است. در ادامه ارزش کل بازار ترا یو اس دی از لونا بیشتر شد که به تنهایی نشان می‌دهد لونا نقدینگی کافی برای معادل‌سازی UST با دلار آمریکا ندارد!

پس شروع حادثه از زمان برهم خوردن تعادل UST با دلار آمریکا بوده است. آغاز این ماجرا از زمان فروش سنگین یک نهنگ ترا یو اس دی بود؛ روز ۱۷ اردیبهشت) این نهنگ ۲۸۵ میلیون توکن از این استیبل کوین را فروخت و سبب شد قیمتش در برخی بازارها به ۰.۹۸ دلار برسد. اگرچه بهم خوردن جزئی تعادل استیبل کوین‌ها با دلار آمریکا امری است که گهگاه حتی برای تتر رخ می‌دهد، اما وضعیت همیشه زود به حالت عادی برمی‌گردد. اما این اتفاق برای UST رخ نداد و زنجیره‌ای از حوادث را منجر شد.

اکنون به عقیده برخی زمانی مناسب برای خرید ارز دیجیتال لونا محسوب می‌شود، چرا که معتقد هستند وضعیت ترا یو اس دی به حالت نرمال بازخواهد گشت. نباید فراموش کرد ترا یکی از قوی‌ترین بلاگ چین‌ها است و رشد آن طی چند ماه اخیر بدون دلیل نبوده است. برای خرید ارز دیجیتال ترا (لونا) و بالای ۳۵۰ رمز ارز دیگر می‌توانید از خدمات صرافی ارزهای دیجیتال بیت ۲۴ استفاده کنید. در این بازار پرتلاطم، تسویه آنی مهمترین ویژگی است که از یک صرافی رمز ارزی انتظار می‌رود و خوشبختانه بیت ۲۴ در این زمینه به جرات برترین است.

 

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر