|
کدخبر: 258379

خبر بد از برجام بازار دلار را بهم ریخت

​در یک ماه گذشته مرز قیمتی ۲۸ هزار تومان دلار برای بازارساز اهمیت زیادی داشت و به شدت از رسیدن دلار به این کانال پاسداری کرده است.

اقتصاد خبر بد از برجام بازار دلار را بهم ریخت

بررسی روند قیمت دلار از روزهای پایانی فروردین تا دهه اول اردیبهشت ۱۴۰۱ نشان می دهد که کف قیمت اسکناس آمریکایی محدوده ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان و سقف آن محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است. 

در یک ماه  گذشته مرز ۲۸ هزار تومان برای بازارساز اهمیت زیادی داشت و به شدت  از رسیدن دلار به این کانال پاسداری کرد. به همین علت بازار ارز تهران در دو روز آخر فروردین شاهد برخورد های امنیتی بود.

بازار ارز تهران در روز سی ام فروردین با شدت گرفتن برخوردهای انتظامی شاهد افزایش عرضه دلار بود و در همین فضای ترس و اضطراب  اسکناس آمریکایی تقریبا ۱۵۰ تومان کاهش را تجربه کرد و به سمت ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان عقب نشینی کرد.

البته در روز یاد شده برخی از سکه بازان هم برای جبران ضررهای خود به بازار ارز حمله کردند و در موقعیت فروش دلار قرار گرفتند. 

اما  در روز سی و یکم  با وجود ادامه برخوردهای انتظامی روز قبل ورق برگشت و نرخ دلار آرایش صعودی به خود گرفت و تا محدوده ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان بالا رفت. معامله گران این بار تصور می کردند که بازار ساز توانایی کنترل قیمت دلار را از دست داده و به همین علت انتظارات صعودی در بین معامله گران تقویت شد.

البته عده ای از معامله گران می گفتند چون آخرین روز فروردین است خالی فروش ها از بازار خارج شده اند و به تبع آن  اسکناس آمریکایی دوباره جان گرفته است. برخی از تحلیلگران باور متفاوت تری داشتند ؛ به عقیده آنها سیگنال دلار سلیمانیه به تهران  موجب  رشد دلار تهران شده بود. 

در اولین روز اردیبهشت بازار آرام گرفت و دلار نوسان چشمگیری از خود ثبت نکرد .از نظر معامله گران این آرامش و استراحت دلار طبیعی بود و اسکناس آمریکایی با این کار  به دنبال تعیین مسیر بعدی خود بود.

نرخ دلار در چهارمین روز ماه جاری از محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد و به ۲۷ هزار و ۸۵۰ تومان رسید و به تبع  آن زمزمه های ورود دلار به کانال ۲۸ هزار تومان در بین بازیگران ارزی شکل گرفت. از نظر معامله گران تثبیت دلار در محدوده مقاومتی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان یعنی سلام دلار به کانال ۲۸ هزار .

در این میان عده ای  از معامله گران  معتقد بودند که بازار ساز باز هم مانع  ورود دلار به کانال یاد شده می شود.

روز پنجم اردیبهشت ترس این دسته از معامله گران به وقوع پیوست و بازار با تزریق شدید دلار از سوی بازار ساز روبرو شد. در کنار عرضه دلار ؛ سیگنال های مثبت از مذاکرات ایران و عربستان  از سوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان موجب شد که نرخ دلار در سراشیبی قرار بگیرد و تا محدوده ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان پایین آمد. 

در ششمین روز ماه جاری دست معامله گران افزایشی بالاتر بود. بازار ارز  تهران در این روز تحت تاثیر اخبار منفی درباره مذاکرات وین بود.  از نظر معامله گران حذف سپاه پاسدران از لیست تحریم های آمریکا به یک چالش بزرگ تبدیل شده و شانس احیای توافق برجام پایین آمده بود. به همین دلیل اسکناس آمریکایی به پرواز در آمد.

نرخ دلار در روز یاد شده به پشت خاکریز ۲۸ هزار تومان رسید و با ۲۷ هزار و ۹۳۰ تومان معامله شد. البته از نظر برخی از کانال ها و سایت ها دلار وارد کانال ۲۸ هزار تومان هم شده بود. 

البته همه  خبرها  از دنیای سیاست نبود و  پیشروی دلار در بازار سلیمانیه و هرات هم باعث تقویت و خوش بینی معامله گران تهران شده بود. در بازار داخلی ایران هم دلار نیما و سنا هم به کمک بازار ارز رفتند . قیمت دلار نیما ۱۶۹ تومان بالا رفت و به ۲۴ هزار رو ۸۱۵ تومان رسید .این قیمت بالاترین قیمت فروش حواله دلار نیما از بهمن ماه بوده است. نرخ دلار سنا هم با افزایش ۷۵ صدم درصدی مواجه شد و رکورد بالاترین قیمت فروش خود در بهمن ماه را زد.

 در روز هفتم اردیبهشت ماه دلار سلیمانیه از تهران جلو زده بود و دلار نیما هم به کانال ۲۵ هزار تومان نزدیک شد. قیمت دلار نیما در روز یاد شده به ۲۴ هزار و ۹۰۷ تومان رسید.

 نرخ حواله درهم نیز پشت دلار را گرفت و در محدوده ۷ هزار و ۷۱۰ تومان مبادله شد. مجموع این عوامل زمینه ای شد تا هر برگ اسکناس آمریکایی بالای کانال ۲۸ هزار تومان معامله شود. 

البته بانک مرکزی با اخبار مثبت و برجسته کردن  آزادسازی بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران به دنبال کاهش قیمت دلار بود اما گاردین در گزارشی نوشت این منابع هنوز به تهران نرسیده است و تا زمانی که همه گروگان های ایرانی-بریتانیایی آزاد نشوند، این منابع آزاد نمی‌شود.

بالاخره دلار سلیمانیه و تهران در هشتمین روز اردیبهشت به هم نزدیک شدند و دلار نیما هم توانست کانال ۲۵ هزار تومان را فتح کند. دلار هرات هم بالای ۲۷ هزار ۳۵۰ تومان به فروش رسید.  مجموع این عوامل باعث شد که دلار تهران همچنان در کانال ۲۸ هزار تومان باقی بماند. 

نرخ حواله درهم در دهمین روز اردیبهشت باز هم بر مدار صعود قرار گرفت . قیمت درهم با ۷ هزار و ۷۳۰ تومان مبادله شد و معامله گران دلار با رشد درهم خوشبین تر شدند . به عقیده آنها  با تثبیت  درهم در محدوده یاد شده  احتمال رسیدن دلار به ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان قوی تر  می شود.  

سیگنال منفی پلتیکو درباره به بن بست رسیدن مذاکرات برجام  هم بازار ارز را بهم ریخت و  ناامیدی معامله گران نسبت به احیای برجام  موجب شد نرخ دلار به بالای محدوده مقاومتی ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان برسد. قیمت دلار روز مذکور با ۲۸ هزار و ۲۲۰ تومان معامله شد. 

البته در این روز بانک مرکزی به دارندگان ارز بالای ۱۰ هزار یورو سه ماه فرصت داد که ارز خود را یا به صرافی‌های مجاز بفروشند یا در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.در واقع کسانی که فاکتور خرید ندارند بعد از سه ماه متهم به قاچاق ارزی هستند؛ بعد از این خبر تا حدودی عرضه ارز انجام شد.

در روز یازدهم و دوازدهم نیز بازار  به استقبال عید فطر رفت و قیمت جدید دلار اعلام نشد . 

 

منبع: اقتصاد نیوز
  • علی ارسالی در

    مگه هرچی خبر خوب بود تونستن دلار پایین ب یارن،،، خودش میاد پایین بالاخره

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها