|
کدخبر: 257328

ارزهای دیجیتال چه هستند و چه کاربردی دارند؟

به هر ارزی که منحصراً به‌صورت الکترونیکی در دسترس باشد ارز دیجیتال می‌گویند و با استفاده از آن می‎‌توان در ازای خرید کالاها و خدمات، بدون استفاده از پول فیزیکی از قبیل اسکناس‌های کاغذی یا سکه، مبادله انجام داد.

اقتصاد ارزهای دیجیتال چه هستند و چه کاربردی دارند؟

ارز دیجیتال چیست؟ این پرسش عمومی‌ترین سؤال برای علاقه‌مندان به حوزه اقتصاد دیجیتال است. ما در این مقاله قصد داریم که به پرسش‌هایی که معمولاً دررابطه‌با ارزهای دیجیتال مطرح می‌شود پاسخ دهیم؛ پرسش‌هایی از قبیل این که منظور از ارزهای دیجیتال چیست و در دنیای امروز چه کاربردی دارد؟ مزایا و معایب آن چیست؟ از انواع ارزهای دیجیتال کدام‌ها را می‌توان نام برد؟ و برخی از سؤالات دیگر که ممکن است برای شما پیش‌آمده باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید .

ارز دیجیتال چیست؟

به هر ارزی که منحصراً به‌صورت الکترونیکی در دسترس باشد ارز دیجیتال می‌گویند و با استفاده از آن می‎‌توان در ازای خرید کالاها و خدمات، بدون استفاده از پول فیزیکی از قبیل اسکناس‌های کاغذی یا سکه، مبادله انجام داد.

انواع ارزهای دیجیتال کدامند؟

در حال حاضر سه نوع رمز ارز در گردش وجود دارد که در ادامه مطلب به معرفی این سه دسته می‌پردازیم:

  • ارزهای دیجیتال بانک مرکزی: بعد از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانند بیت کوین و اتریوم که ارزش ذخیره می‌کنند اما به‌وسیله هیچ مقام مرکزی مدیریت نمی‌شوند، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال بررسی انتشار نسخه‌های دیجیتالی ارزهای فیات خود هستند که معمولاً به‌عنوان رمز ارزهای بانک مرکزی شناخته می‌شوند. 80 درصد از بانک‌های مرکزی دنیا در حال تحقیق روی این فناوری هستند.

از دیگر انواع ارزهای دیجیتال می‌توان به رمز ارز بانک مرکزی CBDC اشاره کرد که یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که توسط بانک مرکزی یک کشور صادر و نظارت می‌شود، تصور کنید که بیت کوین توسط یک دولت مدیریت می‌شد و از حمایت کامل آن دولت برخوردار بود.

به‌عنوان‌مثال چین در حال آزمایش برای تسهیل پرداخت‌های دیجیتال فرامرزی خود و دورزدن کانال‌های پرداخت دیجیتالی موجود است. غول تجارت الکترونیک چینی JD.com (NasdaQ:JD) در اواخر سال 2021 شروع به پذیرش ارز دیجیتال CNY برای پرداخت‌های الکترونیکی مشتریان خود کرده است.

ایالات متحده نیز در حال مطالعه روی رمز ارز و کار بر روی CBDC خود است. کشورهای دیگری از جمله سوئیس در حال مطالعه CBDC بر روی اقتصاد هستند اما در حال حاضر برنامه‌ای برای اجرای آن ندارند.

  • ارزهای رمزنگاری شده: این نوع از ارزهای دیجیتال توسط اشخاص خصوصی و مستقل از بانک مرکزی یا مؤسسه‌های دولتی توسعه پیدا می‌کنند. رمز ارزها (کریپتوکارنسی) از فناوری بلاک‌چین برای ثبت تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند.

اگر می‌پرسید که هدف از کاربرد تکنولوژی رمزنگاری در ارز دیجیتال چیست؟ باید بدانید که این کار به‌منظور مقاوم کردن این ارزها در برابر انواع سوءاستفاده‌ها و حفظ امنیت شبکه صورت می‌گیرد.

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده می‌توان به بیت کوین و اتریوم اشاره کرد. در حال حاضر لیست روبه‌رشدی از انواع شرکت‌ها یا از ارزهای دیجیتال در عملیات‌های خود استفاده می‌کنند و یا در حال کار بر روی توسعه بلاک‌چین و رمزارز هستند. در ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز برخلاف  CBDC هیچ طرف واحدی مسئول صدور یا تغییر ارز نیست.

  • استیبل کوین‌ها:  نوعی ارز دیجیتال هستند که از فناوری بلاک‌چین و رمزنگاری استفاده می‌کنند؛ با این توضیح ممکن است این سؤال مطرح شود که تفاوت بین استیبل کوین و رمز ارز چیست؟ استیبل کوین‌ها توسط یک دارایی ذخیره مانند دلار آمریکا یا طلا پشتیبانی می‌شوند و به صورتی طراحی شده‌اند که ارزش آن‌ها مانند ارزهای دیجیتال سنتی نوسان نداشته باشد. ارزش استیبل کوین‌ها از ارزش دارایی که پشتیبان آن‌ها است تبعیت می‌کند. در حال حاضر تتر یکی از بزرگ‌ترین استیبل کوین‌ها است.

انواع ارزهای دیجیتال ( سرمایه دیجیتال ) کدامند؟

مزایا و معایب ارز دیجیتال چیست؟

بهتر است قبل از راه‌اندازی سرمایه دیجیتال از طریق خرید و فروش ارز دیجیتال در پی یادگیری تحلیل ارز دیجیتال و گذراندن دوره‌های آموزش تحلیل و سرمایه دیجیتال باشید، بدین طریق می توانید از مزایا و معایب ارزهای دیجیتال اطلاعات لازم را کسب کرده و با آگاهی کامل و دیدی باز در این تجارت قدم بگذارید. مانند تمام فناوری‌های نو، ارزهای دیجیتال نیز در کنار حل کردن برخی از مشکلات مربوط به پول سنتی، نگرانی‌ها و اشکالاتی نیز دارند؛ لذا استفاده از این تکنولوژی در کنار مزایای بسیاری که دارد، دارای معایب ناچیزی نیز است که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

آن دسته از افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در عرصه ارز دیجیتال دارند و به دنبال یافتن راه‌هایی برای یادگیری و آشنایی با روش‌های تحلیل ارز دیجیتال هستند توصیه می‌کنیم با مراجعه به سایت سرمایه دیجیتال با استفاده از آموزش‌های رایگان تخصصی این سایت به طور تخصصی و اصولی با نکات کلیدی در سرمایه‌گذاری رمز ارز آشنا شده و پاسخ تمامی سوال‌های مربوط به ارز دیجیتال خود را از این سایت دریافت نمایند.

مزایای ارزهای دیجیتال

مهم‌ترین مزیت ارز دیجیتال این است که زمان تراکنش را به طرز چشمگیری سرعت می‌بخشد. زیرساخت‌های این تکنولوژی مالی مدرن از شبکه پیچیده‌ای از شرکت‌کنندگان تشکیل شده است که در برخی از موارد به‌صورت کاملاً غیرمتمرکز عمل می‌کند و دو طرف می‌توانند مستقیماً و بدون واسطه بانک و مؤسسات مالی، معاملات تجاری خود را انجام دهند، لذا این روند از زمان‌های تسویه پرداخت که در روش‌های سنتی گاهی ممکن است چند روز طول بکشد جلوگیری می‌کند.

ارز دیجیتال می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد؛ این امر به دلیل حذف برخی یا همه واسطه‌ها و کاهش کارمزد تراکنش‌های مرتبط با پرداخت‌های دیجیتال صورت می‌گیرد. این ویژگی مخصوصاً در مورد هزینه‌های بالای مربوط به نقل و انتقالات بین‌المللی پول مؤثر است. از دیگر ویژگی‌های مثبت ارزهای دیجیتال برطرف‌کردن مشکلات امنیتی و خطراتی مانند سرقت، جعل و نیاز به ذخیره‌سازی فیزیکی در بانک که در مورد پول‌های فیزیکی مطرح است می‌باشد. با استفاده از این فناوری، امور مربوط به حسابداری و سایر ثبت اسناد را خودکار شده و به‌این‌ترتیب منجر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه صادرکنندگان، بازرگانان و کاربران روزمره می‌شود.

معایب ارز دیجیتال چیست؟

نوسانات بزرگ در قیمت ارزهای دیجیتال یکی از معایب استفاده از ارز دیجیتال است. قیمت و ارزش ارزهای دیجیتال می‌تواند به‌صورت ناگهانی تغییر کند، به همین دلیل برخی از مشاغل تمایلی به استفاده از آن به‌عنوان وسیله مبادله ندارند؛ بااین‌حال ارزش CBDC مانند پول فیزیکی بسیار پایدارتر است و نمی‌تواند به این صورت نوسان داشته باشد. پول نقد و فیزیکی ناشناس است، اما تراکنش‌های دیجیتالی قابل ردیابی هستند؛ درحالی‌که اکثر ارزهای دیجیتال به دنبال ناشناس کردن هویت کاربر هستند اما تراکنش‌ها دنباله و ردی از خود برجای می‌گذارند.  

مزایا و معایب ارز دیجیتال ( سرمایه ی دیجیتال ) چیست؟

با این‌که استفاده از رمز ارز هزینه‌های مربوط به تراکنش سنتی را کاهش می‌دهد، اما به‌هرحال مجموع هزینه‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال دارایی‌های دیجیتال خود را در یک کیف پول رمزنگاری شده ذخیره می‌کنند (قطعه‌ای از سخت‌افزار که قابلیت جداشدن از اینترنت را دارد)، همچنین پرداخت‌هایی که مبتنی بر بلاک‌چین هستند باتوجه‌به این‌که باید معادلات پیچیده‌ای را برای تأیید و ثبت تراکنش‌ها حل کنند، برق و انرژی قابل‌ملاحظه‌ای را باید مصرف کنند، این امر با تراکنش‌های بیش‌تر گران‌تر نیز می‌شود، لذا باید هزینه‌های مربوط به تراکنش‎‌های محاسباتی را بپردازند.

sarmayedigital.academy

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها