|
کدخبر: 256462

روزهای جذاب در انتظار بورس است؟

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی وضعیت این بازار اظهار کرد: انتظار میرود بازار سرمایه در مدار یک سود معقول باشد. البته هرگز منظور شاخص هشت میلیونی نیست.

اقتصاد روزهای جذاب در انتظار بورس است؟

فردین آقابزرگی با بیان اینکه روند صعودی در بازار سرمایه ادامه دار خواهد بود، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل آثار تورم ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ جریان بازار سرمایه به سمت مثبت است. از طرف دیگر افزایش فزاینده و افسار گسیخته نقدینگی تا آستانه ۵ هزار میلیارد تومان، ثبات نسبی در سایر بازارها و حمایت‌هایی که در سال ۱۴۰۰ از بازار سرمایه صورت گرفت باعث ایجاد جذابیت‌هایی در این بازار شد.

وی به این سوال که چرا این روند مثبت در سال گذشته رخ نداد، پاسخ داد: سال ۱۴۰۰ سال ثبات و اصلاح سطح عمومی قیمت‌ها بود. از طرف دیگر در این سال گریز از تکرار اشتباهات سال ۱۳۹۹ در بازار اتفاق افتاد. به همین دلیل علی رغم تداوم جریان افزایش سود عملیاتی شرکت‌ها روند صعودی در سال گذشته رخ نداد. در این سال P/E ۳۴ و P/E فوروارد ۱۲ بود، اما درحال حاضر یک اتفاقی که باعث شده اعتماد به بازار برگردد این است که بین ارزش ذاتی و ارزش روز معاملات تناسب وجود دارد و متوسط P/E کم‌تر از هشت و P/E فوروارد نیز در محدوده ۵ است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سایر بازارها از جمله ارز، طلا، مکسن و حتی خودرو و لوازم خانگی به نوعی سرکوب شده اند، اظهار کرد: سایه مالیات همواره بالا سر این بازارها است و در مقایسه با بازار سرمایه حمایت کمتری می‌شوند. در این شرایط انتظار داریم بازار سرمایه در مدار یک سود معقول باشد. البته هرگز منظور شاخص هشت میلیونی نیست، اما میتوان گذر از شاخص دو میلیون واحد را پیش بینی کرد.

آقابزرگی ادامه داد: البته به شرط حادث نشدن بخش نامه‌هایی مثل بخش نامه اخیر وزارت صمت درمورد تعرفه صادرات و تصمیمات یک شبه برخی مسئولان. قرار نیست بازار سرمایه به صورت مداوم یک خط را طی کند، اما برایند مثبت است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر