|
کدخبر: 255111 رویا رئیسی

اختصاصی گسترش نیوز؛

هر ایرانی چقدر سهمیه اینترنت می‌گیرد؟

دولت با حمایت از گرانی اینترنت در پاسخ به اعتراضات مردم وعده اینترنت جبرانی داد. این وعده در حالی مطرح شده است که رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی معتقد است که ۴۰ درصد مردم تنها ۲ گیگ اینترنت در روز مصرف دارند. با این اوصاف اینترنت جبرانی هم احتمالاً همین ۲ گیگ خواهد بود.

اقتصاد هر ایرانی چقدر سهمیه اینترنت می‌گیرد؟

 سال ۱۴۰۰ اینترنت همراه با طرح صیانت در میان مردم خبرساز شده بود. جنجال اجرای طرح صیانت برای اینترنت مردم را نگران کرده بود و این نگرانی در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشت که با خبر افزایش قیمت بسته‌های اینترنت ثابت و همراه مردم با شوک تازه‌ای روبه‌رو شدند. در ابتدا اپراتورها و مسئولان وزارت ارتباطات افزایش قیمت را نمی‌پذیرفتند. در مرحله بعد قیمت بین ۳ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان قانونی را قانونی دانستند، در نتیجه با برچسب قانون، گرانی را توجیه کردند.

حمایت از گرانی اینترنت

صادق عباسی شاهکوه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حمایت از اپراتورها پیرامون افزایش قیمت در گفتگو با رسانه‌ها گفته بود، در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اپراتور‌ها سالانه در حدود ۱ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند اما هم‌اکنون به واسطه افزایش قیمت دلار این رقم به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است. درآمد ریالی است و هزینه اپراتورها دلاری است. در نتیجه برای بهبود کیفیت اینترنت چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم. بر اساس قانون سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیم‌کارت دائمی و اعتباری به ترتیب حدود ۴۰ هزار تومان و ۶۰ هزار تومان و برای اپراتور‌های ثابت ۲ هزار تومان است.

پاسخ به اعتراض مردم

گرانی اینترنت بیش از گرانی کالاهای اساسی صدای مردم را درآورد و در شبکه‌های مجازی صحبت از گرانی اینترنت است. در این میان دولت برای جبران افزایش قیمت اینترنت به دنبال ارائه طرحی است. عباسی شاهکوه مدعی است که حجم استفاده ۴۰ درصد کاربران دیتای موبایل زیر ۲ گیگابایت است و برای جبران افزایش قیمت برای اقشار کم برخوردار یا کل جامعه بسته‌هایی را در نظر خواهیم گرفت که مشکلی ازنظر دسترسی عادلانه ایجاد نشود. حتی دولت کمک جبرانی به اپراتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات بابت هزینه ارائه رایگان، ترافیک به سامانه شاد، نیز ارائه داده است.

واکنش نماینده‌ها به گرانی اینترنت

در کنار اعتراض مردم تعدادی از نماینده‌ها نیز به گرانی اینترنت معترض شدند. علی موسوی، نماینده مجلس نیز اعتراض خود را در توییتر منتشر کرد. او ضمن انتقاد از گرانی اینترنت گفت: آقای وزیر ارتباطات، قیمت بسته‌های اینترنتی با حقوق وزیر همسان است، با حقوق دانشجو و خانواده دانش‌آموز خیر! نمی‌توانید استعفا بدهید. مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس نیز افزایش قیمت اینترنت را منطقی ندانست و معتقد است که افزایش بیش از ۲ برابری تعرفه‌های اینترنت خانگی ظلم آشکار به مردم است. اینترنت سال‌هاست که دیگر یک کالای لوکس نیست و مردم بسیاری از امورات زندگی خود از خرید تا تحصیل را از طریق اینترنت انجام می‌دهند. چنین جهشی در قیمت اینترنت خانگی بر روی زندگی مردم تأثیر منفی خواهد گذاشت.

گرانی سریع اما افزایش کیفیت حالا وقتی دیگر

اپراتورها برای افزایش قیمت سریع اقدام کردند اما برای افزایش کیفیت باید منتظر باشیم و احتمالاً با هزاران دلیل ماه‌ها یا شاید سال‌ها به تعویق بی اندازند. وعده اینترنت جبرانی هم شوخی بیش نیست. احتمالاً بر اساس آمار خودشان تنها ماهی ۲ گیگ اینترنت به مردم بدهند. با این استدلال که ۴۰ درصد مردم تنها ۲ گیگ اینترنت استفاده می‌کنند و نیاز ۶۰ درصد مردم اهمیتی ندارد. خبرنگاران، دانشجویان، دانش آموزان، کسب‌وکارهای اینترنتی، معلمان، اساتید، راننده‌های تاکسی اینترنتی و ... بیش از ۲ گیگ اینترنت مصرف دارند و مطمئناً جز ۶۰ درصد کاربران هستند. با این روند از نظر مسئولان سرگرمی‌هایی مثل اینستاگرام، تماشای فیلم آنلاین و بازی‌های آنلاین تفریح‌های لاکچری هستند که باید از زندگی مردم حذف شود. در خیلی از کشورها اپراتورها بسته‌های اینترنت، مکالمه و پیامک نامحدود دارند و سالیانه به مشتریان خود یکی گوشی تلفن همراه نیز هدیه می‌دهند اما در ایران اینترنت با پایین‌ترین کیفیت ارائه می‌شود و اپراتورها افزایش قیمت را حق خودشان می‌دانند. نگرانی از اظهارات مسئولان وزارت ارتباطات زمانی بیشتر می‌شود که شاید با اجرای طرح صیانت و گرانی اینترنت نهایتاً به بحث سهمیه‌بندی اینترنت برسیم. این صحبت دور از ذهن نیست در گذشته روسیه سهمیه بین‌الملل ایران را قطع کرد و در آن زمان داوود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات در گفتگو با گسترش نیوز خواسته بود، مصرف خانگی کمتر شود تا دانش آموزان و دانشجویان دسترسی بهتری به اینترنت داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها