|
کدخبر: 254923

قیمت عجیب برنج ایرانی / خبری از ارزانی نیست!

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل گفت: نرخ برنج کشت دوم طارم، هاشمی و امراللهی در بنکداری کیلویی ۹۰ هزار تومان است و این نوع برنج‌ها در خرده‌فروشی بالای ۱۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسند.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل گفت: نرخ برنج کشت دوم طارم، هاشمی و امراللهی در بنکداری کیلویی ۹۰ هزار تومان است و این نوع برنج‌ها در خرده‌فروشی بالای ۱۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسند.

حسن تقی‌زاده با تایید خبر افزایش نرخ برنج داخلی، گفت: نرخ برنج داخلی به صورت تدریجی در حال افزایش است. نرخ برنج طارم بودار نشده که در بنکداری هفته گذشته کیلویی ۷۱ هزار تومان بفروش می‌رسید با آغاز هفته جدید نرخ آن به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسید.

وی با اشاره به افزایش ۳ تا ۵ هزار تومانی نرخ برنج‌های پرمحصول، خاطر نشان کرد: نرخ برنج شیرودی در بنکداری از کیلویی ۴۵ هزار تومان به کیلویی ۴۸ هزار تومان افزایش یافته است؛ همچنین نرخ برنج ندا از کیلویی ۴۲ هزار تومان به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسید.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: قیمت‌گذاری دستوری که پیش از آغاز نوروز بر نرخ برنج اعمال شد مانع افزایش نرخ این محصول در بازار داخلی شد. قیمت‌گذاری دستوری باعث شد که کشاورزان فروش بار را متوقف کنند از این‌رو میزان عرضه در حجم قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

افزایش نرخ برنج داخلی در بازار

به گفته وی برخی از سودجویان و فعالان در این حوزه می‌دانند با چه روش‌هایی مصوبه قیمت‌گذاری دستوری را دور بزنند و نرخ برنج همانی شود که آنها می‌خواهند.

تقی‌زاده با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید برنج ایرانی، افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای که پیش از عید به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، خرید برنج را متوقف کرده بودند این روز‌ها در حال خرید برنج هستند و از آنجایی که میزان عرضه این محصول کم شده است شاهد افزایش نرخ برنج داخلی در بازار هستیم.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت‌گذاری دستوری بر روی نرخ برنج دیگر اعمال نمی‌شود؟ گفت: خبری یا مصوبه‌ای مبنی برداشته شدن قیمت‌گذاری دستوری روی نرخ برنج اعلام نشده است، اما احتمال می‌دهم شدت فشار آن کاسته شده که شاهد خرید برنج از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم.

نرخ جدید برنج 

وی فروش برنج داخلی بالای ۱۰۰ هزار تومان را بی‌انصافی در حق مصرف‌کنندگان دانست و خاطر نشان کرد: نرخ برنج کشت دوم طارم، هاشمی و امراللهی در بنکداری کیلویی ۹۰ هزار تومان است و این نوع برنج‌ها در خرده‌فروشی بالای ۱۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسند.

تقی زاده پیش‌بینی تولید برنج در سال زراعی جدید را قابل توجه دانست و افزود: بعد از افزایش نرخ برنج در بازار داخلی تمایل کشاورزان برای کشت برنج دوچندان شد و حتی زودتر از موعد اقدام به آماده‌سازی شالیزار‌ها کردند که بتوانند به کشت دوم نیز برسند اگر روز‌های آفتابی بالای ۴۰ درجه زیاد نباشد کشت برنج در مازندارن قابل توجه خواهد شد.

بنا به اظهارات این فعال اقتصادی میزان بارندگی در مازندران قابل توجه است و کشاورزان مشکلی در زمینه کمبود آب کشاورزی ندارند.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر