|
کدخبر: 254152

سود صادرات گوجه فرنگی نصیب کشاورزان می شود؟

رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: گوجه فرنگی لب مرز کیلویی ۱۷ هزار تومان بفروش می‌رسد. کشاورزان در سال گذشته متحمل ضررهای زیادی شدند از این‌رو این حق آنهاست که امسال با افزایش صادرات سود قابل توجهی نصیب آنها شود اما باید صادرات به‌گونه‌ای مدیریت شود که نظم و تعادل بازار داخلی از بین نرود.

مصطفی دارایی‌نژاد با اشاره به افزایش قیمت سبزی در ماه رمضان، گفت: قیمت سبزی پلو، کوکو، آش و قورمه کیلویی ۶ هزار و ۵۰۰ تومان است که این سبزی‌ها شامل تره و جعفری کیلویی ۵ هزار تومان، گیشنیز کیلویی ۸ هزار تومان، شنبلیله کیلویی ۴ هزار تومان، شوید، اسفناج و سیر تازه کیلویی ۵ هزار تومان است.

وی در ادامه تصریح کرد: قیمت سبزی خوردن در میدان اصلی میوه و تره‌بار کیلویی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است سبزی خوردن شامل تره، نعنا و تربچه کیلویی ۵ هزار تومان، تلخون کیلویی ۹ هزار تومان، شاهی و پیازچه کیلویی ۶ هزار تومان، مرزه کیلویی ۱۲ هزار و ریحان سفید کیلویی ۱۰ هزار تومان است.

به گفته این فعال صنفی؛ ریحان و مرزه گلخانه‌ای کشت می‌شود از این‌رو میزان تولید آن کم و در نتیجه قیمت آن بالاست. عرضه سبزی خوردن در ماه رمضان ۲ برابر افزایش پیدا کرد که اگر این اتفاق صورت نمی‌گرفت قیمت آن در میدان به کیلویی ۱۵ هزار تومان می‌رسید.

دارایی‌نژاد با بیان اینکه روزانه ۶۰ کامیون گوجه از میناب، به عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، عمان، قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، گفت: صادرات گوجه فرنگی از ایران به سوریه هزینه‌بر است از این‌رو گوجه به عراق صادر و از آنجا به سوریه می‌رود. لازم است این هشدار را بدهم که اگر تقاضا سوریه برای این محصول افزایش پیدا کند میزان بار صادراتی روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ کامیون گوجه از کشورخارج می‌شود.

به گفته این فعال صنفی؛ گوجه فرنگی لب مرز کیلویی ۱۷ هزار تومان بفروش می‌رسد. کشاورزان در سال گذشته متحمل ضررهای زیادی شدند از این‌رو این حق آنهاست که امسال با افزایش صادرات سود قابل توجهی نصیب آنها شود اما باید صادرات به‌گونه‌ای مدیریت شود که نظم و تعادل بازار داخلی از بین نرود.

رییس اتحادیه بارفروشان تاکید کرد: اگر روزانه ۱۰۰ کامیون گوجه فرنگی صادر می‌شود حداقل ۲۰۰ کامیون باید برای عرضه در بازار داخلی تخصیص داده شود. من از کشاورزان تقاضا می‌کنم که تا ۱۰ روز آینده میزان صادرات را متعادل و با مردم همراهی کنند تا گوجه اسلام آباد جیرفت برداشت و در بازار عرضه شود با برداشت این گوجه اگر روزانه ۵۰۰ کامیون هم صادر کنیم بازار داخلی با چالش قیمتی مواجه نخواهد شد.

وی قیمت منطقی گوجه فرنگی در میدان را کیلویی ۱۰ هزار تومان دانست و گفت: عرضه گوجه در میدان اصلی کاهش پیدا کرد از این‌رو از روز گذشته قیمت گوجه فرنگی هزار تومان افزایش داشت و قیمت آن به کیلویی ۱۲ هزار تومان رسید.

دارایی‌نژاد با اشاره به کاهش قیمت میوه در میدان میوه و تره‌بار، افزود: ملون کیلویی ۱۲هزار تومان، هندوانه کیلویی ۵ تا ۶ هزار تومان، سیب‌زمینی کیلویی ۷ تا ۹ هزار تومان، چغاله بادام کیلویی ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان و گوجه سبز کیلویی ۱۱۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است که امیدواریم در روزهای آینده نرخ آن به زیر ۱۰۰ هزار تومان برسد.

رییس اتحادیه بارفروشان میزان ورودی بار در میدان میوه و تره‌بار حدود ۱۳ هزار تن دانست و افزود: حدود ۱۱ هزار تن آن بفروش رفته است باید بگویم خرید و فروش مرکبات باوجود کاهش قیمت میزان تقاضا نزولی شده است. نرخ پرتقال و سیب کیلویی ۶ هزار تومان شده است اما با این وجود خریدار چندانی ندارد.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر