|
کدخبر: 251743

کاهش قیمت خودرو محال است!

​قیمت خودرو در بازار کشور، متاثر از عوامل مختلفی همچون دلار و مذاکرات وین است. اما آیا جنگ روسیه و اوکراین نیز در بازار خودرو تاثیری دارد؟

قیمت خودرو در سال گذشته با نوسانات بسیاری همراه بود. نرخ‌ها در بازار، با تغییرات قیمت دلار افزایش یا کاهش می‌یافت. همچنین بازار خودروی کشور با آغاز مذاکرات وین با رکود همراه شد. اما آیا جنگ روسیه و اوکراین نیز تاثیری در بازار و قیمت خودرو در کشور دارد؟

حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد گفت: تا پیش از این، جنگ بین اوکراین و روسیه در بازار خودروی کشور تاثیری نداشته است. بنظر نمی‌رسد بعد از این هم تاثیری داشته باشد. قیمت‌ها تنها به ثبات ارزی بستگی دارد.

اما آلومینیوم، فولاد، نیکل، پالادیوم و به‌طور کلی فلزات پایه، پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین به رکوردهای جدید قیمتی رسیدند. اتفاقی که زنگ هشدار نسبت به بالارفتن قیمت خودرو در سطح جهانی را به صدا درآورد.

پیش از این فرید زاوه توضیح داده بود: علاوه بر فلزات، سایر مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت خودرو نیز روند صعودی دارند. بنابراین تورم خودرو در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بیش از نرخ وابستگی میزان خودرو به فلزات خواهد بود.

او در ادامه تشریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که با تداوم جنگ روسیه و اوکراین، در زمستان سال آینده تولید خودرو با رکودی تاریخی مواجه شود. به‌اینها باید بحران انرژی، کمبود تراشه و چیپ و نوسان رمزارزها را اضافه کرد. در نتیجه افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت خودرو در بازارهای جهانی طی یک سال آینده، دور از ذهن نیست.

به اعتقاد این تحلیلگر بازار، بعید است که در سال ۱۴۰۱ خودروسازان ایرانی افزایش تیراژ داشته باشند و کاهش قیمت هم امری محال است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر