|
کدخبر: 251507

​چگونه در عید پول پس انداز کنیم؟

معمولا در تعطیلات عید نوروز افراد با کسری پول مواجه می شوند ولی با چند روش کاربردی در این مقاله تا حدودی امکان پس انداز کردن نیز برای شما فراهم می شود.

آماده شدن برای تعطیلات نوروزی همیشه امکان پذیر است، اگر هیچ اقدامی برای خرید لوازم مورد نیاز در عید و پس انداز کردن پول خود و تهیه کادوها نکرده اید ، بهترین فرصت ، شروع از همین امروز است.

اولین مرحله برای اجتناب از تعطیلاتی که باعث خالی شدن حساب بانکی شما شود این است که با برنامه پول خود را خرج کنید .با کمی مدیریت و اجتناب از خریدهای بیجا و حذر کردن از چشم و هم چشمی می توانیم برنامه مناسبی نسبت به در آمد خود طراحی کنید.

علاوه بر تهیه لباس های نو، ایام عید هزینه های دیگری نیز در پی دارد، نو کردن وسایل منزل ، تهیه عیدی برای کودکان مهمان، خریدهای ضروری عید، خرید روزانه و بسیاری موارد دیگر. در این بخش، مواردی را ارائه کرده ایم که با کمک آنها می توان مقداری از درآمد خود را پس انداز نمود و با هزینه های عید روبه رو شد.

گرفتن مالیات از خود

برای خود قانونی بگذارید و به آن پایبند باشید. مثلا به ازای خرید هر ۱۰۰ هزار تومان مبلغی را به عنوان مالیات کنار بگذارید. به این صورت شما قبل از خرج کردن، به میزان مالیاتی که باید در حساب بانکی بگذارید، فکر می کنید و لازم نیست بعد از خرید، پول باقیمانده در جیبتان را محاسبه کنید.

تهیه لیست قبل از خرید

قبل از آغاز سال جدید بسیاری از فروشگاه ها حراج می گذارند، اما در اکثر موارد شما مجبور به پرداخت هزینه های اضافی می شوید.با اعضای خانواده در مورد هزینه ها صحبت کرده و آنها را اولویت بندی کنید تا همگی بتوانید پول پس انداز نمایید.

لباس های موجود در کمد را بررسی کنید تا فقط موارد ضروری را تهیه نمائید .همچنین اگر لباسی را می توانید تغییر دهید با کمی خلاقیت آن را زیباتر کرده و دوباره استفاده نمایید.این گونه دیگر مجبور نیستید که لباسهایی را که کمتر مصرف کرده اید را دور بیندازید.

پس انداز پول اضافه

معمولا هنگام خرید از قیمت تقریبی آنها مطلع هستید. اگر خرید شما کمتر از قیمت جنس باشد مثلا شلواری را که فکر می کردید قیمت آن ۱۰۰ هزار تومان است ، به قیمت ۷۰ هزار تومان خریدید ، ۳۰ هزار تومان آن را پس انداز کنید. با رعایت این موارد می توانید پس انداز خوبی جمع آوری کنید.

نخریدن خوراکی

برای تفریح و گشت و گذار در طبیعت ، ناهار و تنقلات بسته بندی شده در منزل را با خود به همراه ببرید .غذا و خوراکی های خانگی نه تنها برای تمام اعضای خانواده یک گزینه سالم و متعادل به حساب می آید، بلکه به طور چشمگیری در هزینه های شما صرفه جویی می کند.

برای ناهار نیاز نیست همیشه یک مدل ساندویچ را آماده کنید .دستورالعمل های غذایی متنوعی در این زمینه وجود دارد که می توانید آنها را درست کرده و در فریزر بگذارید.

برای تنقلات نیز می توان از ذرت بو داده در منزل ، میوه و آجیل استفاده کنیدتا مجبور نشوید در آخرین لحظه برای خرید خوراکی های به درد نخور و گران پول اضافی بدهید.

خرید قبل از شب عید

در ایام عید خرج کردن به نوعی کاری عادی می شود و به همین دلیل بسیاری از افراد خود را به دست فروشنده ها و بازار می سپارند و بدون حساب و کتاب خرید می کنند. در این ایام مراقب حساب و کتاب خود باشید و سعی کنید بیش از مقداری که در نظر گرفته اید هزینه نکنید.

عجله نکردن

اگر مدتهاست که به فکر خرید تلویزیون و یا مبلمان هستید و پول خود را پس انداز نموده اید، بهتر است عجله نکنید زیرا هفته های پایان سال معمولاً گران ترین زمان برای خرید هستند. پس از پایان تعطیلات لوازم منزل را می توان با قیمت کمتر خریداری کنید و هزینه اضافی پرداخت نکنید.

استفاده از تخفیف های آنلاین

رشد سریع کودکان را در نظر بگیرید. مثلا اگر کفش مناسبی آنها را سر ذوق می آورد ، ممکن است روز بعد از این مسئله شکایت کنند که نوک کفش آنها را اذیت می کند .سعی کنید از کفش های تقریبا نو برادر یا خواهر بزرگ تر که دیگر اندازه آنها نمی باشد، استفاده کنید.

به جای خرید کفش از مغازه ها، می توانید همان کفش ها را به صورت آنلاین یا در حراجی ها در اندازه مناسب و با قیمتی ارزان تر تهیه کنید. چرا که خرید کفش خوب و بادوام که پای فرزندتان در آن راحت است ارزش بیشتری دارد.

گاهی وقت ها «نه » بگویید

گاهی اوقات لازم است که شما و همسرتان با قاطعیت در برابر خواسته های غیر ضروری فرزندتان تسلیم نشوید . چرا که بودجه و سرمایه موجود را باید در نظر بگیرید.

در برابر خواسته آنها برای خرید مثلا جامدادی و یا ماشین اسباب بازی که نمونه آن را دارند، نه بگوئید. شما می توانید با کمی خلاقیت در منزل ، جامدادی های زیبایی درست کنید.بنابراین از اسراف و دور ریختن پول برای این موارد غیرضروری اجتناب کرده اید.

استفاده مشترک از ماشین

گاهی اوقات ناچار به استفاده از ماشین خود هستیم . اما یکی از روش های بارز پس انداز پول این است که با سایر خانواده ها به طور مشترک از یک ماشین استفاده کنید. مثلا می توانید به طور مشترک و به نوبت بچه ها را به باشگاه ببرید. یا برای رفتن به مکانی مشترک اگر دو خانواده تعداد نفرات کمی دارید از یک ماشین مشترک استفاده نمایید.

مسافرت های لحظه آخری

همه افراد به خصوص بچه ها به تفریح و مسافرت نیاز دارند . اگر قصد مسافرت در این ایام را دارید ،می توانید از تورهای لحظه آخری که بسیار هم ارزان هستند، استفاده کنید. در این صورت علاوه بر یک مسافرت خوب ، در هزینه های اضافی نیز صرفه جویی کرده اید .همچنین می توان به جای رفتن به نقاط گردشگری پر هزینه ، طبیعت بدون خرج را برای تفریح انتخاب کنید.

محاسبه دخل و خرج

با بزرگتر شدن کودکان هزینه ها نیز بیشتر می شود مثلا اغلب پسرها خوردن غذا در رستوران و فست فود را دوست دارند و از هزینه مهمان کردن دوستان خود برای شام و ناهار چیزی به شما نمی گویند.

یکی از کارهای مفید این است که برنامه ای تدوین کرده و غذای مخصوص هر روز را در آن رسم کنید.با این طراحی هزینه هر غذا را می توان محاسبه کرد ه و می دانید که در آخر ماه چقدر بابت غذا پول هزینه کرده اید.

گزینه ای بهتر برای رسیدن به مقصد

بیشتر خانواده هایی که اتومبیل شخصی دارند ، کمترین مسافت ها را نیز با ماشین طی می کنند ، برای صرفه جویی در هزینه خرید سوخت ، پیاده روی را برای مسافت های کوتاه انتخاب کنید.

به علاوه افراد دیگری که اتومبیل شخصی ندارند نیز می توان در مسافت های کوتاه به جای سوار شدن تاکسی و یا اتوبوس برای رفتن به خانه آشنایان و اقوام بهتر است پیاده روی کنید تا علاوه بر پس انداز پول، در حفظ محیط زیست و سلامت خود نیز قدمی برداشته باشید .جمع شدن همین هزینه های کوچک گاه می تواند گره از مشکلات مالی شما را باز کند.

عیدی دادن

عیدی دادن یکی از سنت های قدیمی ایام نوروز است. اما لزومی ندارد که حتما اسکناس های بسیار با ارزش را به دیگران هدیه کنید . فقط کودکان را برای عیدی دادن در نظر بگیرید . برای کودکان می توانید خود هدایایی را با کمی سلیقه و خلاقیت تهیه کنید .یا هدایای زیبا ولی ارزان قیمت خریداری کنید.

شک نکردن

هنگام خرید ،وسواس فکری ،تردید و دودلی در میان افراد زیاد دیده می شود. خیلی از افراد از ضروری بودن وسیله ای که قصد خرید آن را دارند، مطمئن نیستند. با این وجود پس از خرید شاید در ابتدا از خرید خود راضی باشید اما پس از مدتی که از آن استفاده نکردید شاید برای تهیه آن، خود را سرزنش کنید.

قبل از خرید، حتما از مکان های خرید و مبالغ و کیفیت کالاها اطلاعات کافی به دست آورید تا انتخاب دقیق تر انجام دهید . همچنین یک کالا را در جاهای مختلف قیمت کنید تا همان کلا را با همان کیفیت اما با قیمت کمتر خریداری نمائید.

انتخاب تفریحات ارزان

نمی توان شودر و حال کودکان در زمینه علایق، سرگرمی ها و چیزهای مورد علاقه شان، را نادیده گرفت . تمام این مسائل هزینه بر هستند. هیچ پدر و مادری حاضر به محروم کردن فرزندان خود از این تفریحات نیست.

اما می توانید تجهیزات ورزشی و بازی هایی که اغلب گران قیمت هستند را با تحقیق از اطرافیان خود که قبلا آنها را تهیه کرده اند خریداری کنید تا نیازی به تعویض آنها نداشته باشید.

مثلا دستگاه پلی استیشن که مشکات بهداشتی ندارد را می توان به صورت آنلاین و یا از اطرافیان خود به عنوان جنس دست دوم تهیه کنید .در این ایام از خرید کفش و لباس ورزشی خودداری کنید و فقط کفش و لباسی را تهیه کنید که در مهمانی ها و همه جا بتوان از آن استفاده کرد.

خرید عمده

اگر در بین اقوام، چند خانواده به یک کالا احتیاج دارند، مثلا شکلات ، آجیل و یا موارد دیگر، می توان از عمده فروشی ها با قیمت کمتر کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کرده و میان خود تقسیم کنید.

 

منبع: نمناک

ارسال نظر