|
کدخبر: 248308

تورم شب عید به قله رسید

پیش‌بینی تورم در سناریوهای مختلف نشان دهنده آن است که احتمالا تورم نقطه‌ای در اسفند در بازه ۳۵ تا ۳۷ درصد ثبت شود. در ادامه تفکیک بررسی‌ها به تورم سالانه نیز نشان می‌دهد تورم سال ۱۴۰۰ حداقل ۴۰ درصد برآورد می‌شود که قله تورم در دهه ۹۰ محسوب می‌شود.

تورم ماهانه در میانه زمستان امسال برابر با ۲.۱ درصد ثبت شده و از سرعت آن کاسته شد. بررسی شاخص نرخ و رشد آن در قاب ماهانه نشان می‌دهد با ادامه دادن سناریوهای مختلف تورمی تا این موعد می‌توان محدوده تورم ثبت شده در پایان سال را پیش‌بینی کرد.

اساس این پیش‌بینی روند میانگین ماهانه بوده و در بررسی کنونی در ۶ سناریو مورد بررسی قرار گرفته است. نکته مهم آن است که در کمترین حالت و با فرض تورم صفر درصدی در اسفند ۱۴۰۰ تورم سالانه به فراتر از ۴۰ درصد رسیده که بالاترین رکورد در دهه اخیر به شمار می‌آید.

پیش‌بینی تورم در سناریوی ماهانه و زمستانی

تورم ماهانه در بهمن ماه برابر با ۲.۱ درصد به ثبت رسید در صورتی که همین مقدار تورم در ماه آینده نیز ثبت شود رشد نقطه‌ای در پایان ۱۴۰۰ به ۳۵.۸ درصد خواهد رسید.

این تورم در بعد میانگین ماهانه در روند زمستانی امسال برابر با ۲.۲۴ درصد بوده که تورم نقطه‌ای آن معادل با ۳۶ درصد برآورد می‌شود.

بررسی سناریوی ۱۱ ماهه و یک ساله در پیش‌بینی تورم

روند شاخص نرخ مصرف‌کننده از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون نشان می‌دهد تورم ایران به طور متوسط ماهانه برابر با ۲.۶۲ درصد بوده است.

اگر این روند تا اسفند امسال نیز ادامه داشته باشد تورم نقطه‌ای در پایان سال فراتر از ۳۶ درصد بوده و به ۳۶.۵ درصد خواهد رسید. این بیشترین مقدار تورم در میان سناریوهای بررسی شده در این مقطع بوده است.

این رقم در بازه دوازده ماهه در بعد میانگین ماهانه معادل با ۲.۵۷ درصد بوده و در نهایت تورم نقطه‌ای را در سناریوی دوازده ماهه برابر با ۳۶.۴ درصد ارزیابی می‌کند.

تورم

سناریوی پیش‌بینی تورم از ابتدای دولت سیزدهم

آخرین سناریو در پیش‌بینی تورم می‌تواند از ابتدای شهریور ماه امسال به منظور بررسی عملکرد دولت جدید در روند تورم ماهانه باشد. طبق داده‌ها و ارقام مرکز آمار ایران در این مدت به طور متوسط ماهانه ۲.۴۵ درصد تورم شکل گرفته که اگر تا پایان امسال تداوم داشته باشد تورم نقطه‌ای احتمالا برابر با ۳۶.۲ درصد به ثبت خواهد رسید.

بررسی تورم میانگین ۱۲ ماهه در پایان امسال

در هر کدام از سناریوهای بررسی پیش‌بینی می‌توان تورم سالانه را نیز مورد ارزیابی قرار داد. در این محاسبات تورم سالانه ایران در ۱۴۰۰ در سناریوی ماهانه و زمستانی در کشور برابر با ۴۰.۳ درصد و در بقیه سناریو‌ها معادل با ۴۰.۴ درصد تخمین زده می‌شود.

پیش‌بینی حداقل تورم در پایان امسال

اما در کمترین سناریوی پیش‌بینی نرخ می‌توان رشد صفر درصدی را اساس محاسبات قرار داد. در این محاسبه فرض می‌شود در اسفند ماه شاخص نرخ مصرف‌کننده رشدی در مقایسه با بهمن نداشته باشد. حداقل فرضی که به نظر غیر محتمل می‌آید اما می‌تواند دست کم دورنمایی را از تورم میانگین در پایان سال ارائه دهد.

در این سناریو محاسبه می‌شود در صورت تورم صفر درصدی ماهانه در اسفند ماه تورم نقطه‌ای در کشور برابر با ۳۳ درصد تخمین زده می‌شود. در ادامه تورم میانگین دوازده ماهه در پایان سال در این حالت معادل با ۴۰ درصد به‌دست می‌آید.

این حداقل پیش‌بینی تورم میانگین دوازده ماهه در سال ۱۴۰۰ بوده و تورم محقق شده احتمالا از این میزان بیشتر باشد. با این حال مقایسه این شاخص در امسال در دهه ۹۰ نشان می‌دهد این بیشترین تورم سالانه ثبت شده در کل این بازه است.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها