|
کدخبر: 251199

هدف گذاری بلند مدت ایران برای ورود به بازار روسیه

چند هفته پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، در شرایطی که هنوز سرنوشت این جنگ مشخص نیست، نحوه مدیریت تبعات اقتصادی این جنگ به سوالی مهم در میان فعالان اقتصادی تبدیل شده است.

پس از حمله پوتین به اوکراین، آمریکا و کشورهای همپیمانش دور جدیدی از تحریم‌های اقتصادی را علیه روسیه و اقتصاد این کشور اعمال کرده‌اند و این موضوع دسترسی مسکو به بازارهای جهانی و تبادلات تجاری در این بخش را با اما و اگر مواجه کرده است.

از سویی با توجه به اینکه روسیه صادرکننده عمده گاز و نفت به اروپا و تعدادی از کشورهای غربی به شمار می‌رود، این کشورها نگران تامین انرژی خود در ماه‌های پیش‌ رو هستند و از سوی دیگر با توجه به تحریم‌ها، نحوه تامین نیازهای روسیه از بازار جهانی نیز با ابهام مواجه شده است.

هرچند بر اساس توافق عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، میزان تجارت کشور با اعضای این اتحادیه در سال‌های گذشته افزایش یافته اما هنوز ایران نتوانسته در بازار روسیه جای پای خود را محکم کند و این سوال همچنان برجاست که ایران چگونه می‌تواند از فرصت به وجود آمده استفاده کند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران مدیریت اثرات ناشی از حمله روسیه به اوکراین و تبدیل آنها به فرصت اقتصادی برای کشور را مورد تاکید قرار داد و در عین حال تلاش متولیان برای رسیدن به ثبات در اقتصاد را خواستار شد.

امیر عابدی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» با نگاهی به پیامدهای ناشی از حمله روسیه به اوکراین، گفت: این رویداد، مسائل منطقه را تغییر داده و طوفانی که در اوکراین به راه افتاد، نسیمش در بازار ایران و منطقه حس شد. این اتفاق هم فرصت و تهدیدهایی را به دنبال دارد که با مدیریت دقیق باید آن را به فرصت اقتصادی تبدیل کنیم.

او تاکید کرد: دولت و بخش خصوصی باید آماده شوند و در این فضای منطقه‌ای و با توجه به مشکلات اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری نگاه جدی‌تری به بازار روسیه و کشورهای اوراسیا داشته باشند. باید به گونه‌ای رفتار کرد تا به تقاضاهایی که از این بازارها به سمت ایران می‌آید، پاسخ درخور بدهیم.

این فعال اقتصادی حجم تجارت روسیه با اروپا را ۶۰ میلیارد دلار براورد کرد که به مرور کاهش پیدا می‌کند و برای پر کردن این خلاء، روسیه به چین، دیگر کشورهای آسیایی و ایران نزدیک می‌شود که باید آن را به عنوان یک فرصت در نظر گرفت.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ایجاد زیرساخت‌ها، توسعه ناوگان حمل‌ونقل و ظرفیت‌سازی در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی را مورد توجه قرار داد و گفت: باید در نظر داشت که این حجم از درخواست‌ها را نمی‌توان با زیرساخت‌های موجود پاسخ داد.

عابدی ثبات در فضای کسب‌وکار، قوانین و سیاست‌های ارزی را موضوعی اساسی خواند و تاکید کرد: با توجه به شرایط حاکم بر ایران و روسیه به دلیل تحریم‌ها، بانک‌های مرکزی دو کشور باید کمک کنند تا مبادله ارزهای ملی در روند تجارت امکان‌پذیر شود و از آنجا که ارزش پول ملی روسیه کاهش یافته است، در بحث تجارت باید بانک مرکزی اتفاقات و انتظارات موجود را مدیریت کند. در این بین دیپلماسی فعال اقتصادی لازم است تا راهنمای ارتباطات بین ایران و روسیه باشد و در این بخش اتاق‌های مشترک و اتاق‌های بازرگانی نقش مهمی به عهده دارند.

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحریم‌ها و احتمال کاهش آن با توجه به مذاکراتی که در حال انجام است، اشاره و تصریح کرد: در ایران بیش از اینکه تحریم‌های خارجی، فعالان اقتصادی را آزرده کند، سیاست‌های نادرست داخلی، فرآیندهای طولانی و سیستم نظارتی ناکارآمد، فعالان اقتصادی را سرگردان می‌کند. بنابراین زنجیره‌ای از عوامل موجب شده تا اقتصاد ایران دچار چالش شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر