|
کدخبر: 250971 رویا رئیسی

تحلیلگر بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز بررسی کرد؛

بیت کوین جایگزین طلا در بازار ایران می‌شود؟

کلاهچی؛ تحلیل‌گر بازارهای مالی معتقد است، در بازار ایران با توجه به وضعیت ریال سرمایه‌گذاری در بازار طلا و بیت کوین تفاوتی ندارد و هر دو سرمایه‌گذاری مناسب است. در نتیجه در بازار ایران طلا و بیت کوین حرکت هم جهت خواهند داشت.

اقتصاد بیت کوین جایگزین طلا در بازار ایران می‌شود؟

با رونق رمزارزها در ایران فعالان بازارهای مالی جذب این بازار تازه شدند اما با ظهور کرونا و جنگ میان روسیه و اوکراین این سؤال پیش آمد که سرمایه‌گذاری در بازارهای نوین مثل رمزارزها سودآورتر است یا بازارهای قدیمی مثل طلا؟ در این خصوص گفتگویی با یکی از تحلیلگران بازهای مالی داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

سهیل کلاهچی؛ تحلیل‌گر، معامله‌گر و پژوهشگر بازارهای مالی داخلی و بین‌المللی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: خیلی از فعالین بازار ارزهای دیجیتال معتقد هستند که بیت کوین جایگزین طلا است. بیت کوین به نوعی  ساخته شده است که تا حدی شبیه به طلا باشد. از این منظر که بیت کوین تعداد محدود دارد و تا یک زمان استخراج تمام می‌شود، شبیه طلا است. طلا ویژگی خاصی دارد که بیت کوین هنوز به دست نیاورده است. نوعی قرارداد نانوشته بین آدم‌ها وجود دارد که طلا دارایی با ارزش است. در مورد بیت کوین این موضوع صدق نمی‌کند.

کلاهچی

کلاهچی اظهار کرد: اگر شرایط دنیا آرام باشد و بازارها شرایط عادی داشته باشند، بیت کوین ارزشمند خواهد بود. در شرایط خاص بر اساس ارزش ذاتی و ذهنی، سرمایه‌گذاران و مردم تصمیم می‌گیرند که چه دارایی خریداری کنند. در این شرایط تنها طلا پاسخگوی نگرانی مالی مردم است و بیت کوین جذابیت ندارد. در این شرایط سهام، کامودیتی ها و بازارهای دیگر وجود دارد. به این دلیل طلا به اسم پناه گاه امن معرفی می‌شود. در نتیجه بعید به نظر می‌آید که در چند سال آینده بیت کوین به عنوان جایگزین طلا معرفی شود. شاید در بلند مدت همچنین اتفاقی را شاهد باشیم.

وی افزود: در ۵ یا ۱۰ سال آینده دور از ذهن است که بیت کوین جایگزین طلا شود. در زمان جنگ و همه‌گیری کرونا طلا دارایی امنی برای مردم است. در روزهای اخیر هم‌زمان با حمله روسیه به اوکراین مشاهده کردیم که طلا روند صعودی به خود گرفت اما در مقابل ارزهای دیجیتال خصوصا بیت کوین روند نزولی گرفتند. از ابتدای سال ۲۰۲۲ طلا حدود ۱۰ درصد رشد را ثبت کرده است اما بیت کوین حدود ۱۵ درصد ریزش داشت.

این تحلیل‌گر بازارهای مالی تاکید کرد: خیلی از افراد تصمیم می‌گیرند دارایی‌های مختلف خود مثل بیت کوین را بفروشند و تبدیل به طلا کنند. به این واسطه لقب دیگر طلا شاخص ترس است. بعد از فروکش کردن شرایط بحرانی کرونا بیت کوین اندکی رشد کرد. طلا بازدهی بهتری در این شرایط دارد اما تنها بازدهی حائز اهمیت نیست. در شرایط حساسی جنگی، پاندمی و ناامنی ریسک کمتر مهم است. در این شرایط بیت کوین دارایی پر ریسک محسوب می‌شود.

حرکت طلا و بیت کوین در یک مسیر

کلاهچی خاطرنشان کرد: اگر همه مسائل روال عادی خود را پشت سر بگذارند و تنها تورم امریکا صعودی باشد؛ طلا و بیت کوین هم جهت با هم حرکت خواهند کرد. به این دلیل که هر دو به نسبت دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شوند. هر دو همبستگی منفی با دلار امریکا دارند. در نتیجه زمانی که تورم در آمریکا اتفاق می‌افتد، ارزش دلار آمریکا رفته رفته رو به پایین حرکت می‌کند. به واسطه همبستگی منفی طلا و بیت کوین صعودی خواهند شد.

وی افزود: در بازار ایران با توجه به وضعیت ریال، سرمایه‌گذاری در بازار طلا و بیت کوین تفاوتی ندارند و سرمایه‌گذاری خوبی است. در نتیجه در بازار ایران طلا و بیت کوین حرکت هم جهت خواهند داشت. بیت کوین دارایی پر ریسک تری است. البته پر ریسکی به واسطه ذاتش نیست، مدل حرکت قیمت بیت کوین این پیام به ما می‌دهد. هرچه نوسان در قیمت بیشتر باشد، ریسک افزایش پیدا می‌کند. به دلیل ریسک بالاتر ممکن بازدهی بالاتری نسبت به طلا نیز داشته باشد. سرمایه‌گذارانی که ریسک گریز تر هستند، به سمت طلا جذب می‌شوند.

این تحلیل‌گر بازارهای مالی اظهار کرد: در خصوص مقایسه طلا و بیت کوین به این موضوع نیز باید اشاره کرد که ارزش بازار بیت کوین و طلا اصلا قابل مقایسه نیستند. ارزش بازار بیت کوین میلیون دلاری است اما طلا ارزش بازاری تریلیون دلاری دارد. فعلا بیت کوین توانایی تصاحب جایگاه طلا را ندارد. در سال آینده پیش‌بینی می‌شود، با وجود رویدادها اخیر و حرکت رو به بالا، طلا روند مثبت‌تری نسبت به بیت کوین در سال ۲۰۲۲ خواهد داشت.

کلاهچی در پایان گفت: بر اساس سابقه گذشته، بیت کوین رشد خوبی در چند ماه ثبت می‌کند و بعد از آن وارد فاز ریزش و درجا زدن می‌شود. تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال روند صعودی بیت کوین در سال ۲۰۲۲ را بهتر از سال‌های گذشته ارزیابی می‌کنند. در نهایت معتقدم طلا برای سرمایه‌گذاران مناسب‌تر از بیت کوین خواهد بود.

  • هرکی به هرکی ارسالی در

    استخراج بیت کگویین فقط برای مردم جرم است وحرام وممنوع داست ولی برای اقازاده ها وکله گنده های ثروت مند حلال است راست میگن پیچش دست خودتونه
    عجب نیرزید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها