|
کدخبر: 250748

سقوط ۴۵ درصدی قیمت این محصول از سال جدید

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: از اول فروردین ۱۴۰۱، کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه را با قیمت جدید در اختیار کشاورزان قرار می دهیم.

حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی، در رابطه با تغییرات قیمت کدهای فسفاته و پتاسه در سال های اخیر اظها کرد: میانگین مصرف کودهای شیمیایی در کشور ما نسبت به میانگین جهانی تقریباً نصف است و از ابتدای سال ۹۰، وزارت جهاد کشاورزی اقدامات آموزشی و ترویجی بسیاری را در زمینه اصلاح مصرف کود آغاز کرده است و به تدریج از ابتدای آن دهه تا تا سال های اخیر، شاهد رشد مصرف کودهای شیمیایی در راستای افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی بودیم.

وی افزود: در ابتدای سال ۹۸ با تغییر نرخ ارز تخصیصی به کودهای شیمیایی و نهاده‌های کشاورزی مواجه شدیم که قیمت کودهای شیمیایی را ۵ برابر افزایش داد.

رسولی تاکید کرد: مخالفت وزارت جهاد کشاورزی، گزارشات متعدد از کاهش احتمالی تولید، دفاع در محافل و جلسات متعدد مانع بروز این اتفاق نشد و با تغییر نرخ ارز ترجیحی به نیمایی برای برخی محصولات به ویژه کودهای شیمیایی، قیمت این کالا ۵ برابر شد.

وی افزود: در دو سال اخیر مصرف کودهای پتاسه و فسفاته در کشور کاهش معناداری داشته است؛ میزان مصرف از نصف میانگین جهانی به کمترین میزان مصرف رسید که بر کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی موثر بوده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی و دولت سیزدهم موضوع قیمت کود را به عنوان یک دغدغه در دستور کار قرار دادند.

رسولی ادامه داد: در ابتدای مسئولیت دکتر ساداتی نژاد، طبق گزارشات مستند، میزان مصرف کودهای شیمیایی به کمتر از ۱۰ درصد از میزان توصیه شده توسط مرکز تحقیقات آب و خاک رسیده بود که با دستور وزیر جهاد کشاورزی تیم کارشناسی متشکل از معاونین وزیر و کارشناسان موسسات تحقیقاتی مرتبط تشکیل شد و ماحصل جلسات این کمیته تخصصی، تعدیل قیمت کودهای شیمیایی بوده است تا کشاورزان بتوانند مانند گذشته نیاز خود را تامین کنند.

وی افزود: این کمیته تخصصی در ۴ ماه گذشته جلسات متعددی داشته و نهایتا پیشنهادات خود را به وزیر ارسال کرد و طبق دستور ایشان، ما در حال حاضر در حال موجودی برداری از انبارها هستیم و از اول فروردین ۱۴۰۱، کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه را با قیمت جدید در اختیار کشاورزان قرار می دهیم و این کاهش قیمت عیدی وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان است.

رسولی در رابطه با میزان کاهش قیمت کودهای شیمیایی عنوان کرد: کاهش قیمت کودهای فسفاته و پتاسه از ۳۰ درصد تا ۵۶ درصد متغیر است اما به طور میانگین ۴۵ درصد کاهش قیمت خواهیم داشت که به نظر می رسد استقبال خوبی توسط کشاورزان داشته باشیم که این تغییر قیمت بر کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی و در نهایت بر سلامت جامعه موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: علی رغم محدودیت های شدید اعتباری، وزارت جهاد کشاورزی در راستای سیاست های حمایتی خود از کشاورزان و توانمند سازی آنها در مصرف نهاده های کشاورزی تصمیم به کاهش قیمت گرفته است تا کشاورزان با خیال راحت نهاده های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، خطاب به تولیدکنندگان کودهای شیمیایی در داخل کشور گفت: تمام تولید کودهای پتاسه و فسفاته تولید کنندگان داخلی را با قیمت روز و کارشناسی شده خریداری می‌کنیم بنابراین تولیدکنندگان ما دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر