|
کدخبر: 250160

نزول فرابورسی‌ها در روز سبز بورسی‌ها

امروز تعداد نمادهای سبزپوش بورس بیشتر بود و شاخص‌های این بازار رشد کردند اما در فرابورس اغلب نمادهای قرمزپوش شدند.

در معاملات روز سه‌شنبه، بیست و چهارم اسفند ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با رشد ۲ هزار و ۴۹۲ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۲۶۸ واحد رسید. شاخص هم وزن بورس نیز با رشد هزار و ۲۲۱ واحدی در سطح ۳۴۰ هزار و ۱۷۷ واحدی ایستاد.

اما شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۹ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۱۲۹ واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۲۶۶ نماد رشد قیمت داشتند و ۲۲۷ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۵۴ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۴۵ درصد بازار افت قیمت داشتند.

نمادهای مؤثر بر شاخص‌ها

نمادهای «کگل»، «خودرو» و «وبملت» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «کچاد»، «شتران» و «شبندر» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «غصینو»، «زاگرس» و «تجلی» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «دماوند»، «آریا» و «بساما» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و شستا و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای تجلی، فزر و سمگا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

گروه‌های سبز و قرمز بازار

روز سه‌شنبه قیمت سهام اغلب نمادهای پالایشی کاهش یافت و گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» قرمزترین گروه بازار سهام بود. پس از پالایشی‌ها، نمادهای معدنی قرمزترین گروه بازار بودند. در سوی دیگر بازار اغلب نمادهای بانکی و خودرویی سبزپوش شدند.

رونق معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۰ هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۶۰۷ میلیارد تومان بود که ۱۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش ۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۹۳۹ میلیارد تومان رسید که ۲۸ درصد از معاملات کل بازار را شامل می‌شود.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر