|
کدخبر: 249836

لزوم افزایش درآمد ارزی از گیاهان دارویی

سرانه بالای مصرف گیاهان دارویی در کشورهای همسایه، فرصت مناسبی برای ارزآوری بالا از این بازار سیصد میلیون‌ نفری است.

اقتصاد لزوم افزایش درآمد ارزی از گیاهان دارویی

به گزارش همت خبر، ایران، یکی از کشورهای غنی در حوزه کشت گیاهان دارویی مختلف محسوب می‌شود و نه تنها استعداد کشت در بسیاری از گیاهان دارویی را دارد؛ بلکه بسیاری از این گیاهان تنها در اقلیم ایران کشت می‌شوند؛ در نتیجه این حوزه می‌تواند با توجه به افزایش مصرف فراورده‌های این گیاهان در کشورهای مختلف و ارتقاء سرانه مصرف آن در بازارهای داخلی، یکی از ممرهای درآمد ارزی کشور و جایگزین محصولات معدنی و خام‌فروشی باشد.

البته این مهم بیش از هر چیز نیازمند تربیت نیروی انسانی متخصص و کاربلد است که در این زمینه نیز با توجه به تعدد دانش‌آموختگان دانشگاهی در رشته‌های مرتبط، کشور با کمبودی مواجه نیست. شناسایی و نامگذاری علمی گیاهان دارویی (با توجه به تشبهات گونه‌ها) و همچنین ایجاد واحدهای تولیدی برای فرآوری آنها و دالبته برندسازی، از شروط بهره‌مندی اقتصادی از این حوزه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و محقق حوزه گیاهان دارویی در همین رابطه، گفت: زمان، مکان و نحوه جمع‌آوری و خشک کردن، تغییرات حاصـل در اکوتیــپ و ژنوتیــپ و گونــه‌هــا، روش‌های ذخیره‌سازی، عصاره‌گیری و اسانس، همگی در بهبود کیفی محصولات گیاهان دارویی نقش دارند. علاوه بر آن روش‌هیا کنترل و استانداردسازی در مرحله فرمولاسیون نیز باید مورد توجه اکیر قرار بگیرد تا محصولی مناسب بازار داخلی و جهانی و مطابق با نیازهای موجود تولید و با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت به مصرف‌کننده عرضه شود.

وی تصریح کرد: حوزه گیاهان دارویی یکی از حوزه‌های بسیار تخصصی است چراکه در هر گیاه ممکن است ترکیبات سمی هم وجود داشته باشد؛ بنابراین استخراج ماده فعال مدنظر، امری زمان‌بر و فعالیتی علمی است.

این محقق تاکید کرد: با توجه به سرانه بالای مصرف گیاهان دارویی در کشورهای همسایه، می‌‎توان ارزآوری بالایی از این بازار سیصد میلیون‌ نفری کسب کرد که البته این مهم نیازمند حمایت‌های دولت در بخش تولید و صادرات است.

منبع: همت خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها