|
کدخبر: 249565

وضعیت بازار ارز بعد از تنش های جدید نظامی

شاخص بازار ارز در روز گذشته دچار نوسانات افزایشی شد.

اقتصاد وضعیت بازار ارز بعد از تنش های جدید نظامی

پس از ناکامی روند افزایشی روز شنبه ۲۱ اسفند که در اثر انتشار خبر توقف موقت مذاکرات هسته‌ای وین آغاز شده بود. دیروز با خبر رویداد نظامی در منطقه، دلار روند افزایشی جدیدی در پیش گرفت.

دو عامل مهم در نوسانات روز گذشته بازار ارز نقش داشت. عامل اول افزایش احتمالات از عدم حصول توافق هسته‌ای جدید به دلیل تنش‌های جدید نظامی در منطقه بود که این عامل توانست نرخ شاخص ارزی را از سقف مقاومت روز‌های اخیر خود عبور دهد. به صورتی که در ظهر روز گذشته از نرخ‌هایی حوالی رقم ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان نیز برای معاملات آزاد دلار سخن گفته شد. اما نیروی دوم، دقیقا عکس نیروی اول بود. این نیرو، اثر گذار بر بازار ارز روز گذشته اظهارنظراتی بود که نشان می‌داد چالش‌های نظامی منطقه اخلالی در روند مذاکرات وین به وجود نیاورده است. از جمله این اظهارنظر‌ها می‌توان به خبر مقامات آمریکایی مبنی بر آسیب ندیدن مواضع این کشور در منطقه اشاره کرد. در همین راستا مطلب دیگری نیز منتشر شد که از ادامه داشتن نشست‌ها خبر می‌داد. این مطلب که روز گذشته و پس از پاسخ نظامی ایران به اسرائیل منتشر شد حاکی از آن بود که طرفین غربی مذاکرات مهلتی یک هفته‌ای به کشور روسیه جهت عقب‌نشینی از مواضع برجامی جدید خود داده‌اند. تحلیلگران سیاسی-اقتصادی بازار ایران با اشاره به اخبار روز گذشته بر این باورند که عامل دوم یعنی سیگنال‌هایی از ادامه یافتن مذاکرات تاثیر بیشتری بر بازار ارز روز گذشته داشت و توانست از افزایش قیمت هیجانی نرخ ارز جلوگیری کند. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار روز یکشنبه به رقم ۲۶ هزار و ۴۵۰ تومان رسید.

دیروز یکشنبه ۲۲ اسفند ماه بازار ارز شاهد افزایش قیمت دلار بود. در ابتدای ساعات کاری بازار دیروز معاملات آزاد دلاری در سطوح قیمتی پله‌های اول و دوم کانال ۲۶ هزار تومانی صورت می‌گرفت. در ادامه روز این افزایش قیمت مجددا رخ داد به صورتی که قیمت اسکناس آمریکایی در ظهر روز گذشته به رقم ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. حرکت افزایشی بعدی دلار به سمت سقف مقاومت دو هفته گذشته این ارز یعنی رقم ۲۶ هزار و ۴۵۰ تومان بود. در حوالی ساعت ۲ بعد‌از‌ظهر یکشنبه نرخ شاخص ارزی از مقاومت مذکور عبور کرد و به پله میانی کانال ۲۶ هزار تومانی رسید. در ادامه شاهد تلاش‌های افزایشی دیگری نیز از نرخ این ارز بودیم به صورتی که قیمت پیشنهادی برای فروش هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار سبزه میدان به رقم ۲۶ هزار و ۵۷۰ تومان رسید. اما با نزدیک شدن به ساعات انتهایی بازار در روز گذشته روند افزایشی مذکور متوقف شد و پس از انتشار اخباری مبنی بر ادامه یافتن نشست‌های هسته‌ای، قیمت دلار مجددا به سقف مقاومت خود در روز‌های اخیر بازگشت.

در نهایت قیمت دلار در روز گذشته با ۴۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز شنبه به سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. تحلیلگران سیاسی-ارزی بازار تهران با اشاره به کاهش قیمت‌های رخ داده در نرخ ارز از ابتدای انتشار سیگنال‌های سیاسی مثبت بر این باورند که در صورت پخش اخبار منفی در راستای لغو کلی نشست‌های هسته‌ای وین، بازار ارز افزایش هیجانی جدیدی را تجربه خواهد کرد. از سوی دیگر اما این افراد معتقدند که با افزایش قیمت جهانی نفت که در اثر تنش‌های نظامی روسیه و اوکراین رخ داده است، ایران برگ برنده و دست بالاتر را در مذاکرات دارد و احتمال لغو کلی این نشست‌ها بسیار کم است. در همین راستا روز گذشته طرفین غربی از احتمال پیگیری مذاکرات بدون حضور روسیه در صورت عدم عقب‌نشینی این کشور از مواضع جدید برجامی خود خبر دادند. هر قطعه سکه امامی نیز در بازار روز گذشته با ۱۴۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز شنبه به رقم ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر