|
کدخبر: 249270

واکنش بازار ارزهای دیجیتال به دستور بایدن

دستور اجرایی بایدن درباره ارزهای دیجیتال در روز چهارشنبه ۹ مارس ۲۰۲۲ به امضاء رسید تا از طریق آن رویکرد دولت ایالات متحده راجع به ارزهای دیجیتال مشخص شود؛ اما این امر چه تأثیری در دنیای ارزهای دیجیتال می‌گذارد؟

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در روز چهارشنبه ۹ مارس ۲۰۲۲ دستور اجرایی در رابطه با ارزهای دیجیتال که بسیار مورد انتظار بود را صادر کرد و به دولت فدرال دستور داد تا خطرات و مزایای ارزهای دیجیتال را به اختصار ارزیابی کنند. این اقدام اولین دستور اجرایی در نوع خود است که منحصراً بر محبوبیت رو به رشد ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و دوج کوین تمرکز دارد که به دلیل نگرانی‌های نظارتی جهانی در بخش دارایی‌های دیجیتال در چند سال اخیر، بازار ارزهای دیجیتال را تحریک پذیر کرده است.

بازار ارزهای دیجیتال برای اولین بار هنگامی از دستور اجرایی بایدن مطلع شد که جنت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا، به طور تصادفی بیانیه‌ای را منتشر کرد که آن را «تاریخی» خواند و جزئیات این دستور را زودتر از موعد مقرر انتشار داد و گفت:« این دستور اجرایی از نوآوری مسئولانه‌ای حمایت می‌کند و می‌تواند به منافع قابل توجهی برای ملت، مصرف کنندگان و مشاغل منجر شود». لازم به ذکر است که این بیانیه حذف شد. با این حال، به نظر می‌رسد که این انتشار بیانیه زودهنگام توسط یلن، باعث شد که در همان روز قیمت بیت کوین حدود هشت درصد افزایش داشته باشد.

بر اساس برگه گزارش کاخ سفید که منتشر شد، این دستور اجرایی بایدن به آژانس‌های فدرال فرمان می‌دهد که رویکردی واحد اتخاذ کرده و گزارش‌های خود را در مورد مقررات و نظارت بر بازار ارزهای دیجیتال به نهاد ریاست جمهوری ارسال کنند، اما وب سایت کوین دسک به این موضوع اشاره می‌کند موضع‌هایی را که دولت می‌خواهد این آژانس‌ها اتخاذ کنند، مشخص نشده و همچنین به مقررات جدیدی برای شرکت‌های ارزهای دیجیتال اشاره نکرده است. با این وجود، در این دستور اجرایی به وزارت خزانه داری فرمان داده شد تا گزارشی در مورد «آینده پول» تهیه کند، که شامل یافته‌هایی در مورد اینکه چگونه سیستم مالی فعلی تقاضای مصرف کننده را برآورده نمی‌کند است.

دستور اجرایی بایدن شش اولویت کلیدی را در تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال تعریف کرده، این اقدامات شامل موارد زیر است:

وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال می‌شود، حفاظت از مصرف کنندگان و سرمایه گذاران اولویت اول است. در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱، پلیس فدرال آمریکا گزارش داد که کلاهبرداران از دستگاه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال و کدهای QR استفاده می‌کردند تا بتوانند از افرادی که ندانسته رمزارز را به کیف پول آن‌ها منتقل می‌کردند، پول سرقت کنند. به دلیل وجود همچنین کلاهبرداری‌هایی، دستور اجرایی بایدن از آژانس‌های فدرال می‌خواهد تا «از نظارت کافی و محافظت در برابر هرگونه خطرات مالی ساختاری ناشی از دارایی‌های دیجیتال اطمینان حاصل کنند».

دستور اجرایی بایدن

حفاظت از ثبات مالی جهانی شامل شناسایی و کاهش خطرات ساختاری رمزارزها توسط شورای نظارت بر ثبات مالی است. دستور اجرایی بایدن از آژانس‌های فدرال خواسته است که گزارش‌هایی را با «نظرات اضافی درباره خطرات مالی غیرقانونی ناشی از دارایی‌های دیجیتال، از جمله ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها، CBDCها یا همان ارزهای دیجیتال بانک مرکزی‌ و روند استفاده از دارایی‌های دیجیتال توسط بازیگران غیرقانونی» ارائه کنند.

در مورد ریشه‌ کن کردن فعالیت‌های غیرقانونی مربوط به ارزهای دیجیتال، مقامات نگران استفاده روسیه از رمزارز برای اجتناب از تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر این کشور به دلیل تهاجم نظامی مداوم روسیه به اوکراین هستند، که کارشناسان خاطرنشان کردند انجام این کار بسیار دشوار است زیرا این تراکنش‌ها در بلاک چین عمومی نگه داشته می‌شوند.

دستور اجرایی بایدن همچنین ایالات متحده آمریکا را ترغیب می‌کند تا رقابت با سایر کشورها را از نظر توسعه ارزهای دیجیتال، ابداع روش‌هایی برای استفاده از ارزهای دیجیتال بدون برجای گذاشتن تأثیر منفی بر محیط‌زیست افزایش دهد و نسخه دیجیتالی دلار را بررسی کند. کشور چین قبلاً به ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی (CBDC) تکیه کرده زیرا مردم از طریق تلفن‌های هوشمند پرداخت‌هایشان را انجام می‌دهند، بنابراین بایدن برای تحقیق در مورد امکان چنین ارزی گام برداشته است.

این اقدام احتمالاً آغاز راه تعاملات بین دولت آمریکا و بازار ارزهای دیجیتال است و مطمئناً در ماه‌ها و سال‌های آینده خبرهای بیشتری خواهیم شنید.

 

منبع: گجت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها