|
کدخبر: 246532

پیش‌ بینی مهم از آینده بازارهای مالی / بورس صعودی می شود؟

امروز ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ برخلاف قیمت دلار، طلا و سکه روندی نسبتا صعودی را تجربه کردند و بورس نیز نسبت به روز دوشنبه تقریبا سطح یک میلیون و ۲۸۰ واحد را حفظ کرد.

قیمت دلار امروز ۱۱ اسفند در بازار با کاهشی نسبی ۲۵۸۴۴ تومان ثبت شد، اما طلا و سکه روندی صعودی را تجربه کردند. بورس نسبت به روز گذشته افت زیادی نداشت و سطح یک میلیون و ۲۸۰ واحد را حفظ کرد.

۴ خبر مهم برای بازار رمزارزها

براساس یک مطالعه جدید توسط کمسیون خدمات مالی کره‌جنوبی، ارزش بازار رمزارزها در این کشور به ۵۵ تریلیون وون (۴۵ میلیارد دلار) رسیده است. این درحالیست که کره‌جنوبی یکی از سخت‌گیرانه‌ترین سیاست‌های نظارت مالی در دنیا را دارد.

برخی از کابران روسی بایننس گزارش دادند که خرید ارز دیجیتال در این صرافی برای آن‌ها ممکن نیست. گزارش‌‌ها حاکی از آن است که مشتریان بانک‌های روسی که تحت تحریم آمریکا و اروپا هستند از طرف بایننس هم تحریم شده‌اند.

داده‌های اخیر sentiment نشان می‌دهد که نهنگ‌های بزرگ کاردانو بیش از ۱۶ میلیون کاردانو خریداری کردند. این ارز در حال حاضر حدود یک دلار قیمت دارد.

هولدرهای بلندمدت بیت‌کوین در یک ماه گذشته بیش دارایی خود را ۴ درصد افزایش دادند و این نشان از امید نهنگ‌ها به بازار است.

برخی از کارشناسان عقیده دارند اگر بیت‌کوین سقف تاریخی خود را پشت سر بگذارد احتمال رشد این ارز تا ۱۵۰ هزار دلار تا پایان سال ۲۰۲۲ وجود دارد اما فعلا نمی‌توان به این پیش‌بینی‌ها اعتماد کرد.

شاخص کل بورس امروز در مقایسه با روز دوشنبه افت چندانی نداشت و تقریبا سطح یک میلیون و ۲۸۰ واحد را حفظ کرد.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بورس به درگیری میان روسیه و اوکراین بهای زیادی نمی‌دهد. مهم‌ترین مسئله برای بازار ابهامات بودجه و برجام است که مسائل بودجه همین روزها به پایان می‌رسد.

وی توضیح می‌دهد: جنگ میان روسیه و اوکراین تاثیر چندانی روی بازار سرمایه ندارد. از سوی دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا نمی‌خواهند وارد این درگیری شوند و تنها به تحریم بسنده کردند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: این بودجه برای بورس خوب است و ابهامات آن تا حدود زیادی برطرف شده. اما مشکل اصلی آن مالیات بر خام فروشی محصولاتی مثل اوره و متانول است.

حق‌شناس در نهایت می‌گوید: مشکلات بودجه نیز آرام آرام حل می‌شود. روند معاملات هفته آینده بازار متعادل خواهد بود.

پیش‌بینی از آینده دلار

سرانجام قیمت دلار دلار در پایان سال چه می‌شود و سال آینده اقتصاد کشور با چه نرخ دلاری خواهد گذراند؟ این سوال در شرایطی در ذهن بسیاری از کسبه و تجار و فعالان اقتصادی مطرح می‌شود که دلار در بازار آزاد کانال ۲۶ هزار تومان در حال نوسان است و به باور برخی تحلیلگران و کارشناسان، قیمت آتی دلار به تصمیمات وین بستگی دارد.

در این شرایط، در حال حاضر قیمت دلار پشت چراغ قرمز مذاکرات وین قرار دارد و پیش‌بینی‌های مختلفی درباره نرخ آن در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ و سال آینده مطرح می‌شود. علی صالح‌آبادی، رییس‌کل بانک مرکزی نیز در تازه‌ترین اظهارنظر گفته؛ در شرایطی قرار داریم که وضعیت بازار ارز خوب، متعادل و روان است. به اعتقاد وی، می‌توانیم بگوییم در یکی از بهترین شرایط از لحاظ ذخیره ارزی هستیم.

علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در خصوص نرخ دلار، مساله روانی برجام است که به اعتقاد دولتمردان، به روزهای پایانی رسیده است. در عین حال، تحولات روسیه یک مقداری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که ممکن است معادله را از حالت روان خارج کند.

وی می‌افزاید: من فکر می‌کنم با فرض این‌که حتی برجام هم نهایی نشود و طول بکشد، استراتژی دولت روی تنظیم نرخ دلار است و ماکسیسم شاهد نرخ دلار ۲۸ هزار تومان بالاتر نخواهیم بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره نرخ دلار در سال آینده تصریح می‌کند: با توجه به انتظارات تورمی و مشکلات تورمی، به نظر نمی‌رسد دلار بیشتر از ۳۰ هزار تومان در ۶ ماه اول سال تنظیم شود.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در مورد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه بیان کرد: درحال حاضر قیمت طلا و سکه در گرو برجام است، اگر توافق شود روند قیمتی در این بازارها کاهشی می‌شود و اگر توافق به نتیجه‌ای نرسد شیب ملایم افزایش را شاهد هستیم.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها