|
کدخبر: 245314

چرا خلافکاران علاقمند ارز دیجیتال هستند؟

امروزه ارزهای دیجیتال در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است، اما همچنین ابزاری هستند که خلافکاران از آن به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند.

همانطور که شاهد هستید ارزهای دیجیتال تأثیرات مثبت فراوانی بر جهانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم داشته است، اما از همان لحظه‌ای که این پدیده اختراع شد، به بخش مهمی از دنیای جرایم سایبری تبدیل گردید. پیش از به وجود آمدن ارزهای دیجیتال، خلافکاران و مجرمان سایبری راه راحت و مناسبی برای دریافت پول نداشتند. اکنون آنها می‌توانند در کسری از ثانیه به صورت ناشناس از هر کسی پول دریافت کنند.

ارتباط بین جرایم سایبری و ارزهای دیجیتال در حال حاضر بسیار شناخته شده است؛ بسیاری از مردم حتی پیشنهاد کرده‌اند که در نتیجه این کار، بایستی جلوی فعالیت ارزهای دیجیتال گرفته شود. با مطالب گفته شده، این سؤال پیش می‌آید که چرا ارزهای دیجیتال در میان خلافکاران و مجرمان سایبری بسیار محبوب است و آنها چگونه از رمزارزها استفاده می‌کنند. برای رسیدن به پاسخ این سؤال تا انتهای مطلب با گجت نیوز همراه باشید.

چرا خلافکاران از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند؟

محبوبیت ارزهای دیجیتال در بین خلافکاران و مجرمان سایبری به راحتی قابل درک است. رمزارزها برای کمک به این افراد اختراع نشده، اما بسیاری از عملکردهای آن برای این منظور عالی است. در ادامه دلایل مختلفی که خلافکاران از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند را شرح خواهیم داد.

تراکنش‌های ارزهای دیجیتال برگشت ناپذیر هستند

پس از پرداخت با استفاده از ارز دیجیتال، امکان معکوس کردن تراکنش برای فرستنده وجود ندارد. به دلیل اینکه هیچ بانکی در انجام این کار دخیل نبوده تا بتوان با آن ارتباط برقرار کرد، بنابراین هیچ محافظت پرداختی در پرداخت‌ از طریق ارز دیجیتال وجود ندارد. پرداخت به کسی با ارز دیجیتال مشابه پرداخت پول نقد به آن شخص است.

می‌توان ارزهای دیجیتال را به صورت ناشناس دریافت کرد

هر کسی می تواند در چند ثانیه یک آدرس ارز دیجیتال ایجاد کند و نیازی به ارائه هیچ نوع اطلاعات شخصی نیست. بانک‌ها و سایر ارائه دهندگان خدمات مالی ملزم به رعایت دقیق قوانین احراز هؤیت مشتری (KYC) هستند. افتتاح یک حساب بانکی یا استفاده از اکثر خدمات مالی بدون احراز هویت امکان پذیر نیست؛ اما از طرف دیگر، آدرس‌های ارزهای دیجیتال را می‌توان به صورت کاملاً ناشناس ایجاد کرد.

ارزهای دیجیتال فعلاً غیرقابل ردیابی هستند

ارزهای دیجیتال آنطور که بسیاری از مردم معتقدند غیرقابل ردیابی نیست. همه تراکنش‌ها در بلاکچین عمومی در دسترس هستند و می‌توان آنها را مشاهده کرد. این امکان وجود دارد که پرداخت یک رمزارز را پیگیری کرد و اگربا آدرسی همراه باشد که با هؤیت یک فرد مرتبط است، می‌توان از این طریق مالک را پیدا کرد، اما با استفاده از میکسر می‌توان از این امر جلوگیری کرد. این سرویس‌ها اساساً ارزهای دیجیتال را به آدرس‌های زیادی منتقل می‌کنند که غیرقابل ردیابی می‌شود.

مسلماً نگهداری ارزهای دیجیتال بی‌ خطر است

یک خلافکار یا مجرم سایبری موفق نمی‌تواند درآمد خود را به حساب بانکی خود واریز کند، زیرا خطر بزرگی وجود دارد که سؤالاتی از وی در مورد اینکه این پول از کجا آمده است پرسیده شود. این کاملاً مشخص بوده که ارزش آتی ارزهای دیجیتال جای شک و تردید دارد، اما اگر قیمت تاریخی ارزش خرید داشته باشد، نگه داشتن درآمد آنها به شکل ارزهای دیجیتال می‌تواند یک استراتژی قابل قبول باشد. برخلاف پول نقد، ارزهای دیجیتال را می‌توان به راحتی پنهان و جا به جا کرد.

برداشت آن آسان است

در حال حاضر راه‌های زیادی برای تبدیل ارزهای دیجیتال به پول نقد وجود دارد. به شرط اینکه منبع ارز دیجیتالی که به صورت غیرقانونی به دست آمده به اندازه کافی پنهان باشد، حتی می‌توان از آن برای پرداخت در تعداد زیادی از کسب و کارهای آنلاین استفاده کرد.

ارز دیجیتال در حال حاضر تقریباً در همه انواع جرایم سایبری استفاده می‌شود. در ادامه هشت راه برای سود بردن مجرمان سایبری از ارزهای دیجیتال آورده شده است.

دزدی

دزدیدن ارزهای دیجیتال کار آسانی است و هر ساله مقادیر زیادی ارز دیجیتال توسط هکرها به سرقت می‌رود. تاکنون بزرگترین حملات بر علیه صرافی‌های ارزهای دیجیتال انجام شده، اما گاهی اوقات با استفاده از یک سری تکنیک‌های خاص، افراد نیز مورد هدف قرار می‌گیرند. این تکنیک‌های خاص شامل حملات فیشینگ و کلیدنگار بوده که هر دو برای سرقت رمزهای عبور طراحی شده‌اند. این امر به خلافکاران و مجرمان سایبری اجازه می‌دهد که حتی بدون مراجعه به قربانی، آدرس‌های ارزهای دیجیتال را خالی کنند.

باج افزار

شاید بتوان گفت ارزهای دیجیتال مسئول افزایش حملات باج افزار بوده است. باج افزار ده‌ها سال بوده که یک تهدید محسوب می‌شود، اما تا قبل از به وجود آمدن رمزارزها، مهاجمان هیچ راهی برای درخواست مبالغ هنگفت نداشتند. امروزه همه حملات باج‌ افزار مستلزم پرداخت باج از طریق ارز دیجیتال هستند. در حملات بزرگ، این خواسته‌ها به میلیون‌ها دلار می‌رسد.

باج افزار شناخته‌شده‌ترین نوع اخاذی بوده که همچنین موثرترین آن نیز محسوب می‌شود، اما به هر دلیلی می‌توان از مردم اخاذی کرد. اگر یک هکر به هر نوع اطلاعات شخصی و خصوصی از یک فرد در کامپیوتر وی دسترسی پیدا کند، می‌تواند با آن شخص تماس بگیرد و در ازای سکوت، مبلغی را با ارز دیجیتال درخواست کند. بسیاری از مردم حتی با استفاده از تهدیدهای کاملا ساختگی اخاذی می‌شوند.

اطلاعات دزدیده شده

ارزهای دیجیتال به هکرها اجازه می‌دهد تا از سرقت اطلاعاتی که در واقع از آنها استفاده نمی‌کنند سود ببرند. امروزه هر نوع اطلاعات شخصی از جمله مدارک هؤیتی و شماره کارت اعتباری قابل فروش است. هنگامی که نقض داده در یک سازمان بزرگ رخ می‌دهد، داده‌ها معمولاً به صورت عمده در ازای ارز دیجیتال فروخته می‌شوند. این امر منجر به استفاده از آن داده‌ها برای جرایم سایبری دیگر می‌شود و هکرها را برای سرقت بیشتر ترغیب می‌کند.

هک‌های کوچکتر مانند هک ایمیل‌های شخصی و اکانت شبکه‌های اجتماعی نیز به همین دلیل گفته شده سودآور هستند. اکانت‌های دزدیده شده از هر نوع پلتفرم اکنون در ازای ارزهای دیجیتال مجدداً فروخته می‌شوند.

کلاهبرداری‌ های آنلاین

اکنون در بسیاری از کلاهبرداری های آنلاین از قربانی خواسته می‌شود که با ارزهای دیجیتال مبلغ درخواستی را پرداخت کند. اکثر کاربران اینترنت مایل به استفاده از ارزهای دیجیتال برای خریدهای مرسوم نیستند. اما سناریوهای زیادی وجود دارد که در آن افراد فریب داده می‌شوند تا ارزهای دیجیتال را برای افراد غریبه ارسال کنند. ارزهای دیجیتال باعث شده‌اند که قربانی پس از اینکه پی برد مورد کلاهبرداری قرار گرفته، نتواند پول خودش را پس بگیرد.

کریپتوجکینگ

کریپتوجکینگ یا رمزارزربایی، به عمل استفاده از دستگاه شخص دیگر برای استخراج ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که به راه‌های مختلف می‌توان اینکار را انجام داد. برخی از وب‌سایت‌ها از طریق دستگاه هر کسی که از آنها بازدید می‌کند، ارز دیجیتال استخراج می‌کنند. برخی از بدافزارها همچنین بر روی کامپیوترهای قربانیان نصب می‌شود تا فعالیت استخراج را در پس زمینه انجام دهد. برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که کریپتوجکینگ دارد از باج افزار سودآورتر می‌شود.

پرداخت برای خدمات غیرقانونی

ارزهای دیجیتال این امکان را فراهم کرده‌اند که برای خدمات غیرقانونی به صورت ناشناس پرداخت انجام شود. انجام جرایم سایبری به عنوان یک خدمت به طور فزاینده‌ای درحال رایج شدن است. این امر جرایم سایبری را سودآورتر می‌کند و انجام حملات را برای افراد عادی آسان‌تر می‌سازد. اکنون هکرها برای استخدام و به کارگیری در دسترس هستند و ارزهای دیجیتال به آنها اجازه می‌دهد تا به صورت ناشناس استخدام شوند.

پرداخت حقوق کارکنان

ساختار سازمان‌های بزرگ جرایم سایبری، اغلب شبیه به سازمان‌های معمول است که شامل کارکنان سطوح مختلف و ترتیبات بازاریابی وابسته می‌شود. ارزهای دیجیتال همه اینها را ممکن ساخته و به همه اجازه می‌دهد بدون اینکه کسی هؤیت خودش را فاش کند، پول دریافت کنند.

آیا ارزهای دیجیتال باید به شدت تحت نظارت قرار گیرند؟

ارزهای دیجیتال سودآوری جرایم سایبری را افزایش nhni و برخی افراد پیشنهاد کرده‌اند که در نتیجه آن باید ممنوع شود یا به شدت تحت نظارت قرار گیرد. استدلال متقابل این است که جلوگیری از استفاده از ارزهای دیجیتال مانع از جرایم سایبری نخواهد شد.

در صورتی که اینترنت به عنوان ابزاری محبوب برای ارتباطات و تجارت الکترونیک باقی بماند، افرادی وجود خواهند داشت که سعی می‌کنند از آن برای اهداف کلاهبرداری استفاده کنند. بسیاری از انواع جرایم سایبری به ارز دیجیتال وابسته نیستند و بسیاری از انواع جرایم را می ‌توان با استفاده از روش‌های جایگزین انجام داد. با ادامه پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال، امکان ممنوعیت چنین ارزهایی نیز بدون توجه به این امر به طور فزاینده‌ای غیرممکن می‌شود.

 

منبع: گجت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها