|
کدخبر: 244684

قیمت جدید لیر اعلام شد (۴ اسفند)

قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ با قیمت هزار و ۸۹۰ تومان معامله می‌شود. این ارز نسبت به معاملات گذشته رشد ۰٫۵۳ درصدی داشت.

اردوغان اعلام کرده که مالیات بر ارزش افزوده در محصولات غذایی از هشت درصد به یک‌ درصد کاهش پیدا می‌کند. آمارهای رسمی ماه ژانویه نشان می‌دهد که تورم در این کشور به ۴۸٫۶۹ درصد افزایش یافته،‌ اما برخی می‌گویند که رقم‌های واقعی بسیار بالاتر از اینهاست و حتی بیش از ۱۱۵ درصد می‌باشد. این در حالی است که اردوغان تأکید می‌کند که اجازه نخواهیم داد تورم در ترکیه بیش از این بر مردم فشار بیاورد.

منتقدان دولت اردوغان می‌گویند که این کشور به دلیل سیاست‌های اشتباه اردوغان و در اصرار و پافشاری وی به کاهش نرخ بهره این مشکلات را تحمل می‌کند. اردوغان بر این باور است که نرخ بهره بالا در کشور عامل تورم بوده، در حالی که مخالفان آنها این تئوری را قبول ندارند.

ارزش لیر ترکیه در هفته جاری با ۱۳٫۴۹ در برابر دلار بود و همچنان ارزش پول این کشور در جایگاه پایینی‌ است. اگرچه نسبت به ماه دسامبر که ۱۸٫۳۶ در برابر دلار بود اندکی تقویت شده است.

مقامات ترکیه اخیراً برای نجات اقتصاد این کشور سپرده‌گذاری با پول ملی را تبلیغ می‌کنند. آنها همچنین کلیپ‌هایی را در رسانه ملی خود برای تشویق مردم به این کار به نمایش گذاشته‌اند. اردوغان تأکید دارد که برای کاهش تورم باید اقبال به پول ملی بیشتر شود. در کنار آن استفاده از طلا را به عنوان سرمایه‌گذاری تأکید می‌کند.

نورالدین نباتی وزیر اقتصاد و خزانه‌داری ترکیه مردم را تشویق می‌کند که در کنار ارز ملی طلا نیز سرمایه‌گذاری کنند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر