|
کدخبر: 244376

قیمت جدید لیر اعلام شد / راه حل ترکیه برای کاهش تورم

قیمت لیر ترکیه امروز سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ با قیمت هزار و ۸۹۰ تومان معادله می‌شود. این ارز نسبت به معاملات گذشته تغییری نداشته است.

با فشار رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، از ماه سپتامبر بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را در چهار مرحله پیاپی ۵۰۰ واحد کاهش داد. اردوغان این سیاست را برای افزایش رشد اقتصادی تا زمان انتخابات سال ۲۰۲۳ اجرایی کرد. اما اکنون محبوبیت او با وجود افزایش قیمت‌ های سرسام آور در خطر است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تورم قیمت مصرف کننده ترکیه در ماه ژانویه به ۴۸٫۷ درصد رسید که در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بود. این در حالی است که اردوغان در بحبوحه اعتراضات عمومی مردم وعده داد اقداماتی جهت کنترل قیمت برق و گاز انجام می‌دهد.

بانک مرکزی ترکیه جلسه کمیته سیاست‌های پولی خود را روز پنج شنبه برگزار می‌کند. انتظار می‌رود بانک مرکزی پس از آخرین چرخه بهبود لیر، نرخ‌های بهره را تغییر ندهد. لیر ترکیه سال گذشته تقریبا ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

در دوره تغییرات قیمت ارز و افزایش تورم مردم ترکیه به عنوان پس‌انداز و سرمایه طلا و دلار خریداری می‌کردند و همین موضوع فشار را بر لیر ترکیه افزایش می‌داد.

او در مصاحبه خود در خصوص این که ترکیه چگونه می‌خواهد تا زمان انتخابات به تورم تک رقمی دست پیدا کند شفاف‌سازی نکرد. به گفته وی تابستان امسال اقتصاد ترکیه روند سرازیر شدن دلار به وسیله صنعت گردشگری را تجربه خواهد کرد. از طرفی کاهش بدهی‌های خارجی تقاضا برای دلار را کاهش خواهد داد. باید دید این برنامه‌ها تا چه حد قابلیت اجرایی شدن دارند و اینکه آیا چنین اتفاقی در اقتصاد نابسامان ترکیه امکان پذیر است یا خیر.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها