|
کدخبر: 242147

جدیدترین قیمت لیر در بازار (۲۵ بهمن)

قیمت لیر ترکیه ظهر امروز دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ رشد ۰٫۵ داشته است و با قیمت دو هزار تومان معامله می‌شود.

قیمت لیر ترکیه ظهر امروز دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ رشد ۰٫۵ داشته است و با قیمت دو هزار تومان معامله می‌شود. این ارز نسبت به یک ماه که روند نزولی داشته است، در طول امروز روند صعودی داشت.

لیر ترکیه نسبت به روز گذشته ۱۰ تومان افزایش یافت.

هر لیر ترکیه در روز مشابه هفته گذشته یعنی در تاریخ دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ با رقم هزار و ۹۴۰ تومان داد و ستد شد که مقایسه با قیمت امروز این ارز سه درصد افزایش داشته است.

با فشار رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، از ماه سپتامبر بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را در چهار مرحله پیاپی ۵۰۰ واحد کاهش داد. اردوغان این سیاست را برای افزایش رشد اقتصادی تا زمان انتخابات سال ۲۰۲۳ اجرایی کرد. اما اکنون محبوبیت او با وجود افزایش قیمت‌های سرسام آور در معرض خطر است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تورم قیمت مصرف کننده ترکیه در ماه ژانویه به ۴۸٫۷ درصد رسید که در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بود. این در حالی است که اردوغان در بحبوحه اعتراضات عمومی مردم وعده داد اقداماتی جهت کنترل قیمت برق و گاز انجام می‌دهد.

بانک مرکزی ترکیه جلسه کمیته سیاست‌های پولی خود را روز پنج شنبه برگزار می‌کند. انتظار می‌رود بانک مرکزی پس از آخرین چرخه بهبود لیر، نرخ‌های بهره را تغییر ندهد. لیر ترکیه سال گذشته تقریبا ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

در دوره تغییرات قیمت ارز و افزایش تورم مردم ترکیه به عنوان پس‌انداز و سرمایه طلا و دلار خریداری می‌کردند و همین موضوع فشار را بر لیر ترکیه افزایش می‌داد.

انتظار می‌رود نورالدین نباتی از اقدامات جدیدی از جمله بهره برداری از ذخایر طلای این کشور که پنج هزار تن برآورد می‌شود سخن بگوید. بهره برداری از تنها ۱۰ درصد این ذخایر معادل ۲۵ میلیارد دلار است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر