|
کدخبر: 243425

افزایش قیمت دلار با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود تقاضای ارز ۵ یا ۷ قلم کالا وارد بازار آزاد می‌شود. تقاضای جدید در بازار آزاد حتما قیمت دلار را بالا می‌برد.

دکتر رضا غلامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به چالش‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای آینده اقتصاد کشور و تغییر قیمت کالاهای اساسی گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود تقاضای ارز ۵ یا ۷ قلم کالا وارد بازار آزاد می‌شود.

تقاضای جدید در بازار آزاد حتما قیمت دلار را بالا می‌برد. اگر مشکل فساد است با نظارت حل می‌شود. وی افزود: بی شک پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تقاضای ۵ تا ۶ قلم کالا وارد ارز جدید می شود در این صورت دولت یا باید ارز به بازار تزریق کند تا بتواند جلوی تورم و گرانی دلار را بگیرد و یا اگر صرفاً به دنبال حذف فساد و رانت باشد در شرایط کنونی هم می‌تواند با افزایش نظارت ها جلوی سوء استفاده‌های مالی را بگیرد.

وقتی افقی برای قیمت‌گذاری وجود نداشته باشد تغییر وضعیت موجود و بازار جدید شرایط را عوض نخواهد کرد و همچنان افزایش قیمت ادامه خواهد داشت. این تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: این اتفاق در مورد بازار بنزین هم می تواند رخ دهد چراکه دادن یارانه پنهان به بنزین با یک ارز محاسبه می شود که بی شک همان ارز ۴۲۰۰ تومانی است ما تا زمانی که یک فضای با ثبات را در اقتصاد کلان به وجود نیاوریم نباید به دنبال اصلاح قیمت ها بوده و حتی به آن بیندیشیم.

 

منبع: تیتر کوتاه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها