|
کدخبر: 241537

پیش بینی قیمت لیر در کوتاه مدت

قیمت لیر ترکیه شنبه ۲۳ بهمن ماه در ساعات پایانی معاملات رشد ۱٫۰۳ درصدی داشت. هر لیر با قیمت هزار و ۹۶۰ تومان معامله می‌شود.

امروز شنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ قیمت لیر ترکیه در ساعات پایانی روز به هزار و ۹۵۰ رسید و نسبت به روز گذشته ۲۰ تومان افزایش داشت.

هر لیر ترکیه در روزهای مشابه سه ماه گذشته یعنی در تاریخ شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ با رقم دو هزار و ۹۸۰ تومان داد و ستد شده بود. که مقایسه قیمت روز جاری با آن، بیانگر کاهش ۳۴٫۲۲ درصدی یا ۱۲۰ تومان لیر ترکیه نسبت به این تاریخ می‌باشد.

رجب طیب اردوغان برای بهبود وضع اقتصادی ترکیه و افزایش ارزش لیر برای طلای خانگی شهروندان این کشور هم نقشه‌ای کشید. اما مردم این کشور به سیاست‌های اقتصادی دولت وی دیگر اعتماد ندارند.

برای شهروندان ترکیه که به سیستم بانکی و تاریخچه تورم کشورشان به شدت مشکوک هستند طلا که هدیه‌ای سنتی برای عروسی ها، جشن و تولدها است، راهی است که برای محافظت از ثروت شان ترجیح می‌دهند. اما مقامات ترکیه آن را بخشی از یک مشکل گسترده تر «دلاریزه شدن» یا هجوم مردم به سوی ارزهای خارجی و فلزات گران‌بها می‌دانند. و منبع فشار مداوم بر لیر ترکیه ارزیابی می‌شود.

رفع بی‌اعتمادی مردم نسبت به لیر

در حالی که طرح‌های سپرده‌گذاری جدید تا حدی موفقیت‌آمیز بوده و در مجموع حدود ۲۳ میلیارد دلار جذب کرده‌اند. تحلیلگران در ارائه راه‌ حلی پایدار برای رفع بی‌اعتمادی مردم به این ارز تردید دارند. با در نظر گرفتن نرخ تورم ۴۸.۷ درصدی ترکیه در ژانویه، نرخ بهره واقعی ترکیه تقریباً ۳۵ درصد است.

یکی از سرمایه گذارانی که در جلسه با نباتی شرکت کرده بود، گفت که غلبه بر بی اعتمادی دیرینه ترک‌ها به لیر و دولت دشوار است. شاید اگر آنها نرخ بهره واقعاً خوبی را بپردازند بتوانند چیزی به دست بیاورند. اما من شک دارم که آنها (دولت و بانک مرکزی) ۲۵ میلیارد دلار دریافت کنند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها