|
کدخبر: 240237

راز میمون‌های گران قیمت ارز دیجیتال فاش شد

این روزها کالکشن Bored Ape Yacht Club سروصدای زیادی به پا کرده است. تصاویر این میمون‌ها تبدیل به معتبرترین و گران‌ترین مجموعه NFT شده است. حالا افشای هویت بنیان‌گذاران این مجموعه واکنش‌های بسیار زیادی را در پی داشته است.

به گزارش سایت دی‌کریپت، روز جمعه (۵ فوریه ۲۰۲۲)، موسسه BuzzFeed تحقیقاتی را منتشر کرد که هویت دو نفر از چهار بنیان‌گذار BAYC را فاش کرده است. این افراد در حال حاضر مالک میمون‌های Gordon Goner و Gorgamel هستند.

به نظر می‌رسد این دو بنیان‌گذار حدودا ۳۰ سال سن داشته و در فلوریدا ساکن هستند. ویلی آرونو (Wylie Aronow) و گرگ سولانو (Greg Solano) دو نفر از خالقان مجموعه BAYC هستند. این دو پیش‌تر در زمینه‌های فرهنگی فعالیت داشته و سپس وارد دنیای رمزنگاری شده‌اند. شرکت Yuga Labs ،سازنده کالکشن BAYC، هویت این دو هنرمند را تأیید کرد.

گزارش BuzzFeed دربردارنده نکته جنجالی و خاصی نبوده است اما کاربران در شبکه‌های اجتماعی به شدت خشمگین شده‌اند. آن‌ها موسسه BuzzFeed را به نقض حریم خصوصی و انجام «داکسینگ» متهم می‌کنند. به کارهایی که منجر به افشای هویت و اطلاعات شخصی افراد و تجاوز به حریم خصوصی آن‌ها می‌شود داکسینگ می‌گویند.

پادکست معروف Cobie گزارش بیزفید را یک زباله توصیف و این شرکت را به سوءاستفاده از اطلاعات دیگران برای درآمدزایی متهم کرد. مایک سولانا، معاون شرکت VC Founders Fund، گفت که افشای هویت این افراد منزجر‌کننده است. رایان سلکیس، وبلاگ‌نویس کریپتو و بنیان‌گذار مساری، داستان را به شیوه‌ای مشابه مورد انتقاد قرار داد و آن را به رفتارهای نژادپرستانه و متعصبانه تشبیه کرد.

در طرف مقابل و خارج از دنیای کریپتو، بسیاری از روزنامه‌نگاران و کارشناسان گزارش BuzzFeed را یک اقدام عادی و استاندارد می‌دانند. گاب ریورا، بنیان‌گذار سایت Silicon Valley Techmeme، این گزارش را به عنوان یک فعالیت تجاری استاندارد توصیف کرد و پرسید که چرا تعداد انگشت شماری از افراد باید از هویت مالکان یک شرکت میلیارد دلاری خبر داشته باشند؟!

برخی دیگر خاطرنشان کردند که هویت این افراد صرفاً با جستجوی سوابق شرکت یوگا لبز و اسنادی به دست آمده است که در اینترنت در دسترس افراد زیادی قرار دارد. طبق قوانین ایالات متحده آمریکا مطالعه چنین سوابقی برای وکلا، روزنامه‌نگاران و مجریان قانون امری متداول است.

برخی دیگر خاطرنشان کردند که BAYC یک برند میلیارد دلاری است. در نتیجه باید مشخص شود که مدیران آن افرادی عادی هستند یا خیر.

بحث و جدل‌هایی که پیرامون این گزارش شکل گرفته است ریشه‌ای قدیمی دارد. مدت‌ها است که بحث‌هایی بر سر افشای هویت میلیاردرهای دنیای کریپتو به راه افتاده است. سوال اینجاست که چرا این افراد نباید تحت نظارت‌های مربوط به سیاستمداران و رهبران مشاغل در جوامع آزاد باشند؟ این نظارت‌ها سبب می‌شود تا میلیاردرهای کریپتو مسئولیت‌پذیرتر باشند و شهروندان نیز بفهمند چه کسانی بازارهای مالی را اداره می‌کنند.BuzzFeed Outs BAYC Founders

سولانو و آرانو، واکنش جنجال‌برانگیزی نسبت به این گزارش نداشته‌اند. آن‌ها تصاویر خود را در توییتر در کنار میمون‌های منتشر و به نوعی از وب‌ ۳ به عنوان بستری برای حفظ حریم خصوصی یاد کردند.BuzzFeed Outs BAYC Founders

در ماه‌های آینده، کالکشن BAYC به کمک چهره‌های هالیوود به یک ابربرند در وب ۳ تبدیل خواهد شد. باید دید کنجکاوی کاربران نسبت به افراد توسعه‌دهنده و مالکان میمون‌های گران‌قیمت تا کجا ادامه خواهد داشت؟

 

منبع: رمز ارز نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها