|
کدخبر: 240018

دلار به شدت می ریزد؟

معاملات بازار ارز امروز در دو نیمه متفاوت دنبال شد. نرخ دلار که دیروز به دنبال اعمال دوباره برخی معافیت‌های تحریمی قدیمی توسط امریکا افت سنگین حدودا هزار تومانی را تجربه کرده و در معاملات پشت‌خطی شبانه تا کف ۲۶۴۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد، صبح امروز به حرکت در مسیر نزولی تا ۲۶۲۵۰ تومان ادامه داد. اما طولی نکشید تا با افزایش خریدها مواجه شد و تا ساعت ۱۷ یکشنبه به سطح ۲۶۷۶۰ تومان صعود کرد.

اقتصاد دلار به شدت می ریزد؟

اما رشد محدود دلار، با توجه به پرشتاب بودن افت دیروز چندان هم دور از انتظارات نبود. از نگاه برخی معامله‌گران، بازگشت دلار به مدار نزولی محتمل است و البته تداوم کاهش چشمگیر قیمت‌ها مشروط به تداوم اخبار مثبت از مذاکرات وین است.

البته برخی نیز عقیده دارند که بخشی از ریزش نرخ دیروز ناشی از خبر ناموثقی مبنی بر «توافق ۲ ساله ایران و امریکا» بود که در کانال‌های فضای مجازی مشاهده می‌شد.

دو دیدگاه درباره دلار پساتوافق

گام برجامی روز جمعه امریکا پس از مدت‌ها موجب تغییر قابل توجه انتظارات نسبت به احیای توافق هسته‌ای شده است که نمود آن را در افت دیروز نرخ دلار دیدیم. با افزایش امیدواری‌ها نسبت به احیای برجام اکنون سوال بسیاری، مقصد دلار پس از توافق در وین است. در وهله دوم این سوال وجود دارد که هرگونه افت نرخ تا چه حد پایدار خواهد بود.

گروهی هر گونه افت دلار پس از احیای برجام را اتفاقی کوتاه‌مدت تصور می‌کنند و عقیده دارند تورم‌های اخیر، رشد بالای نقدینگی و همچنین افزایش تقاضای ارز در دوره پس از توافق، موجبات رشد دوباره نرخ ارز را فراهم می‌کنند. برخی حتی معتقدند دولت از نرخ بالای دلار در تامین بودجه خود نفع می‌برد.

با این حال، گروهی دیگر باور دارند در دوره پساتوافق، دولت ناچار از فروش ارزهای نفتی و دلارهای آزاد شده خود خواهد بود و همچنین فروش ارزهای نفتی و کاهش دست‌درازی دولت به بانک مرکزی خود از شتاب رشد پایه پولی خواهد کاست. از این رو برجام دلار را قیچی می‌کند و احتمال کاهش چشمگیر قیمت‌ها وجود خواهد داشت. نشریه اکونومیست هم چندی قبل پیش‌بینی کرده بود که با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای دلار تا سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی به ۲۳ و سپس ۱۸ هزار تومان هم کاهش پیدا می‌کند. احتمال سکته دلار در صورت بازگشت امریکا به برجام، بی‌شک برخی معامله‌گران را طی چند هفته آینده محتاط خواهد کرد.

دو سناریوی تکنیکالی دلار

از نظر تکنیکالی نرخ دلار در بازار آزاد در جریان معاملات دیروز سطح حمایت استاتیک خود که منطبق بر تراز ۳۸ درصد فیبوناچی است را شکست اما به واسطه اینکه امروز نرخ دلار رشدی بود، نمی‌توان شکست دیروز را معتبر گمارد و مادامی که نرخ پایین این سطح به تثبیت نرسد نمی‌توان نظر قطعی داد.

حال دو سناریو را برای تکنیکال دلار می‌توان متصور بود. اول آنکه اگر رشد امروز پول‌بک به سطح شکسته شده باشد و فردا دلار کار خود را ریزشی ادامه دهد، هدف بعدی قیمتی تراز ۵۰ درصد که منطبق بر حمایت استاتیک بعدی دلار است خواهد بود. این سطح قیمتی حوالی ۲۵۴۰۰ تومان است.

اما در سناریو دوم اگر فردا هم روند رشدی دلار ادامه یابد و بالای سطح حمایتی فعلی (حوالی ۲۶۹۰۰ الی ۲۷۰۰۰ تومان) را پس بگیرد، نرخ دلار می‌تواند تا حوالی ۲۸۳۰۰ تومان رشد را تجربه کند. لازم به ذکر است که شش ماه است دلار در حال نوسان در این سطوح قیمتی بوده است و این نخستین بار است که این سطح حمایتی مورد نفوذ قرار می‌گیرد.

اندیکاتور RSI نرخ دلار هم روی خط حمایت داینامیک خود قرار گرفته است و هر دو سناریوی مطروحه در این اندیکاتور هم تایید می‌شوند. مادامی که این خط حمایتی در این اندیکاتور به پایین شکسته نشود نگرانی جهت ریزش نرخ دلار وجود نخواهد داشت.

منبع: بورسان

ارسال نظر