|
کدخبر: 169164

خاطره‌ای که سد ریزش قیمت دلار می‌شود

دلار برای سومین روز متوالی عمدتا بین محدوده ۲۳۶۰۰ تا ۲۳۷۰۰ تومان در نوسان است. بازار ارز نسبت به مذاکرات وین موضع مشخصی گرفته است. احتمال توافق با غرب در نیمه اول سال و حتی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه مطرح است و با پیشرفت مذاکرات کمتر کسی ریسک خرید ارز را به جان می‌خرد.

اقتصاد خاطره‌ای که سد ریزش قیمت دلار می‌شود

از سوی دیگر با توجه به سوابق پیشین این بازار در ذهن افراد، برخی انتظار ریزش زیادی در نرخ‌ها ندارند. از این رو با افت قیمت‌ها عده‌ای با دید بلندمدت دست به خرید می‌زنند. به ویژه با توجه به آنکه دلار در مقاطعی از پارسال سطوح بالای ۳۰ هزار تومان را هم تجربه کرد، اکنون دیگر صعود به چنین سطوحی در تصورات غیرممکن به نظر نمی‌آید. در واقع اگر هیچوقت سقف‌های ۳۲ هزار تومانی تجربه نمی‌شد، شاید اکنون کمتر کسی حرف از نرخ‌های ۳۰ یا ۴۰ هزار تومانی در آینده دلار می‌زد.

در همین حال کارشناسان بازار ارز از تجربه دیگری برای ردیابی مسیر آتی اسکناس آمریکایی استفاده می‌کنند. در زمان انعقاد برجام در سال ۹۴ هم نرخ‌ها حدودا ریزشی کمتر از ۲۰ درصد را تجربه کردند. به طوری که دولت روحانی دلار را حوالی ۳۶۰۰ تومان از احمدی‌نژاد تحویل گرفت، در ادامه نرخ‌ها تا حدود ۳ هزار تومان پایین آمدند و دوباره تا نزدیک ۳۴۰۰ تومان رشد کردند.

نکته قابل توجه آن است که علیرغم باقی بودن راه دراز تا احیای برجام، به نظر طرف‌ها وارد اقدامات عملی‌تر شده‌اند و حتی برخی کارگروه‌ها در حاشیه مذاکرات آغاز به نگارش متون موردنیاز کرده‌اند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها