|
کدخبر: 239166

ماجرای کارت یارانه جدید / مبلغ آن چقدر است؟

معاون وزیر اقتصاد از پرداخت کارت یارانه جدید به مردم تا پایان سال جاری خبر داده است.

قرار بر این بود ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و اعتبار آن در قالب یارانه به مردم پرداخت شود. درباره مبلغ یارانه جدید هم گمانه‌های زیادی مطرح بود و حتی گفته شد احتمالا یارانه خانوار چهار نفره به ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

آنگونه که محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت اعلام کرده قرار بود بخشی از این یارانه در قالب کارت اعتباری و بخشی در قالب نقدی به مردم پرداخت شود. حالا معاون وزیر اقتصاد از پرداخت کارت یارانه جدید تا پایان سال خبر داده است.

کارت یارانه جدید چیست؟

کمتر از دو ماه تا پایان سال جاری مانده و هنوز هیچ نهادی جزئیات پرداخت کارت یارانه را اعلام نکرده است. جدیدترین خبر، مربوط به معاون وزیر اقتصاد است که گفته با همکاری‌های دستگاه‌های مختلف تا انتهای امسال کارت یارانه‌ جدید آماده می‌شود.

اما آنگونه که هادی سبحانیان خبر داده کارت یارانه‌ای جدید، از سال آینده به صورت اعتباری و یارانه‌ای شارژ می‌شود و در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد. بر اساس این اطلاعات می‌توان گفت، اولا کارت یارانه جدید از سال آینده قابل استفاده است.

دوما بخشی کل اعتباری که در این کارت شارژ می‌شود به صورت نقدی قابل برداشت نیست. بلکه قرار است بخشی در قالب یارانه نقدی باشد و بخشی در قالب اعتباری که می‌توان احتمالا با آن کالا خرید.

سومین نکته هم این است که کارت یارانه جدید به همه مردم تعلق نمی‌گیرد و جامعه هدف مشخصی دارد.

مبلغ کارت اعتباری جدید چقدر است؟

مبلغ کارت اعتباری جدید مشخص نیست. اما پیش از این مساله افزایش مبلغ یارانه نقدی به ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان مطرح شده بود.

بعد از آن هم معاون اقتصادی رئیس جمهور از پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی به خانوارهای چهار نفره خبر داد. خبری که می‌گفت احتمالا مجموع یارانه هر فرد در سال آینده حدود ۲۰۰ هزار تومان است که نیمی از آن نقدی است و نیمی دیگر در قالب کالاست.

با این تفاسیر می‌توان گفت دولت سال آینده شیوه پرداخت یارانه را تغییر می‌دهد. کل یارانه‌ها -از یارانه نقدی و معیشتی گرفته تا یارانه کالای اساسی- همه را یکپارچه می‌کند. نیمی را در قالب یارانه نقدی ماهانه به مردم پرداخت می‌کند و نیمی در قالب اعتبار برای خرید کالاست.

جامعه هدف کارت یارانه جدید هم هنوز مشخص نیست. اما بر اساس آنچه تا پیش از این گفته شده، قرار است سال آینده یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی سه دهک بالای جامعه حذف شود و هفت دهک دیگر مشمول یارانه جدید شوند.

بر این اساس مشمولان کارت یارانه، همان افرادی هستند که مشمول یارانه معیشتی شده بودند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر