|
کدخبر: 238889

زمان تعیین تکلیف سبد معیشت خانوار کارگری اعلام شد

عضو شورای عالی کار خبر از تعیین تکلیف سبد معیشت خانوار کارگری در هفته آینده داد و گفت: در نشست شورای عالی کار بررسی و احتمالا تصویب می‌شود.

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه تاکنون ۶ جلسه کمیته تخصصی دستمزد ذیل شورای عالی کار تشکیل شده است، گفت: پیشنهاد این کمیته در مورد سبد معیشت خانوار کارگری، هفته آینده در نشست شورای عالی کار بررسی و احتمالا تصویب می‌شود.

علی خدایی در مورد اینکه تاکنون چه تعداد از جلسات کمیته تخصصی دستمزد کارگران تشکیل شده است و آیا تکلیف سبد معیشت خانوار کارگری مشخص شده است، اظهار داشت: امسال تاکنون بین ۶ تا ۷ نشست تخصصی کمیته تعیین دستمزد کارگران ذیل شورای عالی کار تشکیل شده است و حتی در مورد سبد معیشت خانوار کارگری هم گزارشی تهیه شده است اما سبد معیشت کارگری مراحل نهایی را طی نکرده است و احتمالاً روز شنبه در جلسه شورای عالی کار سبد معیشت خانوار کارگری پیشنهاد و تصویب خواهد شد.

وی در مورد اینکه آیا این اولین جلسه شورای عالی کار برای دستمزد است، عنوان کرد: در دولت جدید نشست‌های شورای عالی کار به صورت ماهانه برگزار می‌شود، تاکنون سه جلسه برگزار شده، اما در این شورا فقط برای حداقل دستمزد کارگران صحبت نمی‌شود و بقیه موارد هم در آن بررسی می‌شود.

عضو شورای عالی کار گفت: گزارش‌های تحقیقاتی مانند تعیین مزد منطقه‌ای و محاسبه سبد معیشت خانوار کارگری در کمیته تخصصی دستمزد بررسی می‌شود و گزارش آن روز شنبه هفته آینده به شورای عالی کار ارائه و احتمالا تصویب می‌شود.

خدایی همچنین در مورد اینکه آ‌یا وضعیت کارگران قبل و بعد از انقلاب بهتر شده است یا نه، خاطرنشان کرد: این مسئله نیاز به بررسی بیشتر دارد، وضعیت کارگران در برخی از موارد بهتر شده، اما در برخی موارد بهتر نشده است. به عنوان مثال در سال‌های اول انقلاب در مورد حداقل مزد کارگران به ویژه در سال ۱۳۵۸ رقم‌های خوبی تصویب شد و وضعیت کارگران خیلی بهتر شد، اما در سال‌های اخیر به واسطه تحریم‌های اقتصادی از یک طرف و فشار تورم و نیز تغییر سبک زندگی از دیگر سو، فشار زیادی به معیشت خانوار کارگری وارد شد، بنابراین اگر نسبت به معیارهای اول انقلاب بسنجیم وضع معیشت کارگر بهتر شده، اما براساس معیارهای امروزی معیشت کارگران تأمین نیست.

‌حداقل مزد کارگران برای سال آینده، طبق قانون کار با حضور شرکای سه جانبه، نماینده کارگران،‌کارفرمایان و دولت براساس دو معیار تورم موجود و سبد هزینه میانگین یک خانوار کارگری تعیین در شورای عالی کار مصوب می‌شود و مبنای تصمیم‌گیری کارفرکایان و کارگاه‌های کشور قرار می‌گیرد.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر