|
کدخبر: 238127

کره جنوبی و ایران درباره اموال توقیف شده مذاکره می‌کنند

آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده ایران در کره

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد این کشور و ایران قصد دارند ماه آینده در سئول رایزنی‌هایی در سطح کاری برای بحث درباره راههای آزادسازی اموال توقیف شده ایران انجام دهند.

اقتصاد آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده ایران در کره

روابط دوجانبه (ایران و کره) به علت راکد ماندن ۷ میلیارد دلار پول ایران در دو بانک کره‌ای به علت تحریم‌های امریکا دچار مشکل شده است. درحالی که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در وین وارد فاز مهمی شده است و مقام‌های ایران خواستار لغو تحریم‌ها برای حصول توافق هستند، این موضوع (پول ایران در بانک‌های کره‌ای) نیز دوباره مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش یونهاپ، مقام‌های کره‌ای می‌گویند انتظار می‌رود گروه‌های کاری پیشنهادی وارد بحث درباره جزییات کار انتقال پول به ایران پس از لغو تحریم‌ها شوند و همچنین سایر جوانب موضوع درصورت احتمال عدم حصول توافق را نیز بررسی نمایند. 

در همین ارتباط بانک مرکزی ایران با ارسال یک نامه هدف (LOI) در چارچوب حل و فصل مناقشه سرمایه‌گذار – دولت (ISDS) از کره جنوبی درخواست کرده اموال بلوکه شده در بانک‌های کره‌ای را بازگرداند.

بنا بر اعلام یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی، دولت این کشور نامه مزبور را ماه سپتامبر گذشته دریافت کرده و درصدد حل این مناقشه بوده است. اگر دو طرف ظرف مدت شش ماه از زمان ثبت این نامه موفق به یافتن راه‌حلی از طریق مذاکره نشوند ایران می‌تواند از کره شکایت کند. ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد یکی از تامین‌کنندگان اصلی نفت برای کره جنوبی بوده و در مقابل تجهیزات صنعتی و لوازم خانگی و قطعات خودرو از این کشور وارد کرده است.

کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ مقادیری نفت به ارزش ۷.۸ میلیارد دلار از ایران وارد کرد که پول آن پرداخت نشده و از سال ۲۰۱۹ نیز به بهانه تحریم‌های امریکا خرید نفت از ایران را متوقف کرد.

منابع ارزی ایران در بانک عراقی آزاد شد

در همین حال وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به همه انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده برای استفاده از منابع ارزی ایران در بانک tbi عراق از آنها خواست که اقلام پیشنهادی وارداتی خـود را با قید فوریت اعلام کنند.

به گزارش ایرنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشی از این نامه به همه انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی اعلام کرده است: با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در استفاده از منابع ارزی موجود در بانک tbi عراق جهت تامین واردات اقلام مورد نیاز کشور، خواهشمند است فهرست پیشنهادی دستگاه متبوع را با در نظر گرفتن اولویت‌های کالایی کشور و عدم درج کالاهای تحریمی در لیست، تدوین و در اسرع وقت به این سازمان ارسال کنید.

منبع: روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها