|
کدخبر: 188559

شروط آزاسازی پول های بلوکه شده ایران

روش آزادسازی مطالبات ایران در کره از سوی سفیر جدید این کشور تشریح شد.

سیاست شروط آزاسازی پول های بلوکه شده ایران

سفیر جدید کره‌جنوبی در تهران شروط آزادسازی پول های بلوکه شده در کره را تشریح کرد. «یون کانگ هیون» سفیر جدید کره‌جنوبی در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی تهران، اعلام کرد: تنها شرکت‌های کره‌ای صادرکننده کالا به ایران مجاز به دریافت پول خود از منابع مسدود شده ایران هستند و این حق برداشت شامل مبادلات جدید نمی‌شود، به گفته سفیر جدید کره‌جنوبی، در شرایط جدید تنها امکان برداشت شامل اقلام بشردوستانه و دارو می شود.

در ملاقات سفیر جدید کره‌جنوبی با رئیس اتاق بازرگانی تهران، دو طرف پیرامون آخرین وضعیت مناسبات تجاری دو کشور و چگونگی به‌سازی آن به گفت‌و‌گو نشستند. در این ملاقات که در دفتر رئیس اتاق تهران برگزار شد، به گزارش اتاق بازارگانی تهران ، مسعود خوانساری به مسدود ماندن ۷ میلیارد دلار پول فروش نفت ایران در کره‌جنوبی اشاره کرد و آزادسازی این حجم از منابع مالی را جدی‌ترین مطالبه فعالان اقتصادی و مردم ایران از کره‌جنوبی عنوان کرد.

وی با اشاره به مذاکرات چند ماه اخیر میان دولت‌ و کشورهای غربی برای حل‌و‌فصل تحریم‌ها و احیای برجام، گفت: بخش‌خصوصی ایران انتظار دارد پس از به نتیجه رسیدن این مذاکرات و رفع تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان ایران و کره در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی صورت گیرد و گشایش‌ها صرفا محدود به تامین مالی و تجارت نشود.

خوانساری با بیان اینکه تا پیش از اعمال تحریم‌های جدید از سوی دولت ترامپ علیه ایران، حجم مناسبات اقتصادی ایران و کره‌جنوبی به بیش از ۱۷ میلیارد دلار رسید، اما با خروج دولت وقت آمریکا از برجام، این سطح از مناسبات به کمتر از ۲ میلیارد دلار کاهش یافت، افزود: در مواجهه با تحریم‌های ناعادلانه آمریکا علیه ایران، شرکت‌ها و صنایع کره‌جنوبی نیز دچار ضرر و زیان شدند و این در حالی است که در ایران سعی شد صنایع کشور بر توان داخل متمرکز شوند.

وی در همین رابطه به برخی توانمندی‌ها در صنایع پزشکی ایران اشاره کرد که در دوره شیوع ویروس کرونا نمود پیدا کرد و شرکت‌های ایرانی با تولید دستگاه‌های حیاتی مانند ونتیلاتور علاوه بر تامین نیاز داخل به این تجهیزات و عدم وابستگی به واردات، به صادرات این تولیدات نیز روی آوردند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران سپس با تاکید بر اینکه بخش ‌خصوصی ایران آماده توسعه همکاری‌های اقتصادی با شرکت‌های کره‌ای است، برگزاری وبینارهای تجاری میان بنگاه‌های دو کشور برای آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر را یکی از اقدامات اتاق تهران در راستای شروع دوباره تجارت ایران و کره عنوان کرد که به گفته وی با همکاری سفارت این کشور در تهران، می‌تواند در دستورکار مشترک قرار گیرد.

شرکت‌های بزرگ کره‌ای منتظر توافق ایران و غرب

سفیر کره‌جنوبی در این ملاقات، با بیان اینکه صنایع نفت و پتروشیمی این کشور، بیشترین آسیب را از اعمال تحریم‌ها علیه ایران متحمل شده‌اند، گفت: خوشبختانه برآوردها حاکی از توافق دولت‌ها در میز مذاکرات است و در صورت رفع تحریم‌ها، کره‌جنوبی سرمایه‌گذاری در ایران را به طور گسترده به ویژه در حوزه‌های زیرساخت مانند راه‌آهن یا تجهیز شبکه اینترنت ایران به فناوری ۵G آغاز خواهد کرد.

«یون کانگ هیون» با بیان اینکه پس از رفع تحریم‌ها، میزان سرمایه‌گذاری کره‌جنوبی در ایران به اندازه‌ای خواهد بود که منابع بلوکه شده ایران در بانک‌های این کشور، در برابر آن بسیار ناچیز محسوب شود، افزود: کشور کره‌جنوبی خود را متعهد به کمک به مردم ایران می‌داند و طی سال‌گذشته و به دنبال صدور مجوز تجارت بشردوستانه از سوی دولت ایالات متحده آمریکا، حجم زیادی دارو و تجهیزات پزشکی از کره به ایران صادر شد.

وی سپس به پرداخت حق عضویت ایران در سازمان ملل از محل پول بلوکه شده فروش نفت ایران در دو بانک کره‌ای اشاره کرد و افزود: گشایش‌های دست‌کم یک سال اخیر نشان می‌دهد که تحریم‌های ایران در حال برداشته شدن است و پس از توافق نهایی که امیدواریم به زودی امضا شود، شرکت‌های بزرگ کره‌ای راهی ایران خواهند شد.

سرنوشت ۷ میلیارد دلار پول بلوکه ایران در کره

سفیر کره‌جنوبی در تهران افزود: تخطی از تحریم‌های آمریکا، برای شرکت‌های طرف همکاری تجاری با ایران خطرناک و هزینه‌زاست به طوری که یکی از بانک‌های کره‌ که در حال حاضر، بخشی از پول خرید نفت از ایران در حساب این بانک مسدود است، به واسطه مراوداتی که طی چند سال گذشته با ایران داشت، از سوی ایالات متحده آمریکا با جریمه سنگینی مواجه شد.

او افزود: سطح تجارت بسیاری از شرکت‌های کره‌ای با آمریکا بسیار فراتر از همکاری با بازار ایران است، از این رو شرکت‌های کره‌ای از بیم آنکه مشمول تحریم و جرایم سنگین از سوی آمریکا شوند، در شرایط کنونی امکان تعامل با بازار ایران را ندارند.

یون‌کانگ‌هیان سپس به پول بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و خبرهای اخیر مبنی بر صدور مجوز دولت آمریکا برای آزادسازی این منابع، اشاره کرد و گفت: این خبر واقعیت دارد، اما مجوز برداشت و پرداخت از این منابع صرفا به شرکت‌های کره‌ای که قبلا محصولاتی به ایران صادر کرده و موفق به دریافت پول خود نشده‌اند، داده شده و برای تجارت‌های جدید اجازه‌ای داده نشده‌است.

به گفته سفیر کره در تهران، این نحوه برداشت از محل منابع بلوکه شده پول ایران در ژاپن نیز برقرار است. وی با این حال تصریح کرد که شرکت‌های کره‌ای می‌توانند در زمینه تبادل اقلام بشردوستانه شامل دارو و تجهیزات پزشکی با ایران و قراردادهای جدید با شرکت‌های ایرانی، از محل منابع بلوکه شده در دو بانک کره‌ای استفاده کنند. وی آمادگی شرکت‌های کره‌جنوبی را برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هایر ایران و همکاری با شرکت‌های ایرانی به محض پایان تحریم‌ها اعلام کرد.

سفیر کره‌جنوبی همچنین در پاسخ به پرسش رئیس اتاق بازرگانی تهران در رابطه با امکان صدور واکسن کرونا به ایران، گفت: در حال حاضر در کره‌جنوبی چند نوع واکسن کرونا از جمله آسترازنکا تولید می‌شود که فعلاً اجازه صادرات و فروش آن را به دیگر کشورها وجود ندارد.

منبع: اقتصادنیوز
  • ناشناس ارسالی در

    چرا کسی پیگیر بدهی عراق و چین و و هند و روسیه نیست؟

ارسال نظر