|
کدخبر: 174086

فوری/ آزادسازی میلیارد دلاری دارایی های ایران

دیوان عالی لوکزامبورگ حکم دادگاه این کشور در رفع توقیف دارایی بانک مرکزی را تأیید کرد شاکیان آمریکایی به دنبال مصادره ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران بودند.

اقتصاد فوری/ آزادسازی میلیارد دلاری دارایی های ایران

دیوان عالی لوکزامبورگ در مرحله‌ی فرجام با رد اعتراض خواهان‌های دعاوی به اصطلاح ضدتروریستی مطروحه در آمریکا، رفع توقیف از دارایی بانک مرکزی در لوکزامبورگ را تأیید کرد. 

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، براساس اعلام مرکز امور حقوقی بین‌المللی شعبه لاهه، متعاقب رأی مطلوب دادگاه استیناف کشور لوکزامبورگ، دیوان عالی آن کشور در مرحله‌ی فرجام نیز با رد اعتراض خواهان‌های دعاوی به اصطلاح ضد تروریستی مطروحه در امریکا، رفع توقیف از دارایی بانک مرکزی در لوکزامبورگ را مورد تأیید قرار داد. 

با صدور این رأی، زمینه رفع توقیف از دارایی بانک مرکزی در آن کشور در سایر پرونده‌های مشابه نیز فراهم خواهد شد و سایر دادگاه‌ها هم مکلف به تبعیت از آن خواهند بود. 

سال ۱۳۸۶ از محل فروش نفت ایران، دولت محمود احمدی‌نژاد مقادیری اوراق بهادار از طریق «کلیر استریم» خریداری کرد؛ این کارگزار بخشی از این اوراق را در اروپا و بخش دیگری را به‌صورت فیزیکی در «سیتی بانک» نیویورک نگهداری می‌کرد. اوراق موضوع این پرونده بخشی از حدود ۳.۶ میلیارد دلار دارایی هستند که توسط بانک مرکزی (عمدتاً از سال ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۸۶) خریداری شده بودند و در آن دوران به دلیل نبودن تحریم موسوم به U-Turn خرید آن‌ها مشکلی نداشت. وضع تحریم U-Turn علیه بانکهای ایرانی که از سال ۲۰۰۶ آغاز و در سال ۲۰۰۸ شامل کلیه بانکهای ایرانی شد، مانع نقل و انتقال این دارایی‌ها شد. 

در همان زمان، خواهان‌های پرونده‌های به اصطلاح تروریستی در آمریکا در صدد آن برآمدند که داراییهای مزبور را توقیف کنند تا آرای مزبور از محل آن دارایی‌ها اجرا شود. در این راستا دعوایی در دادگاهی در آمریکا در رابطه با داراییهای مزبور مطرح شد. دادگاه بدوی در خصوص اوراقی که مبنای امریکایی داشت و شماره شناسایی آن‌ها با پیشوند US شروع می‌شد، صلاحیت خود را احراز و حکم به توقیف دارایی‌ها صادر کرد و در خصوص اوراقی که مبنای اروپایی داشت و شماره شناسایی آن‌ها با پیشوند XS شروع می‌شد با استناد به مدارک و مستندات گوناگون از جمله واقع نبودن دارایی‌ها در آمریکا حکم به‌عدم صلاحیت صادر کرد و خواسته خواهان‌ها را رد کرد. این اوراق همان حدود ۱.۶ میلیارد دلار اوراق مورد بحث است. 

پس از ناکامی خواهان‌های آمریکایی در دادگاه آمریکایی برای مصادره ۱.۶ میلیارد دلار با پیشوند XS، گروهی دیگر از خواهان‌های پرونده‌های به اصطلاح تروریستی، دعوای دیگری را در خصوص این دارایی‌ها در دادگاهی در لوکزامبورگ مطرح کردند و خواستار شناسایی و اجرای رأی دادگاه آمریکایی در پرونده به اصطلاح تروریستی دیگری (موسوم به هاولیش) در دادگاه لوکزامبورگ شدند. 

حال بانک مرکزی خبر می‌دهد دادگاه دیوان عالی آن کشور در مرحله‌ی فرجام نیز با رد اعتراض خواهان‌های دعاوی به اصطلاح ضد تروریستی مطروحه در امریکا، رفع توقیف از دارایی بانک مرکزی در لوکزامبورگ را مورد تأیید قرار داد.

 

منبع: اقتصاد نیوز
  • سعید ارسالی در

    زیاد خوشحالی ندارد دوتایی دیگه باید بگذارید روی آن تاوان جنایت هواپیمای اکراینی را بدهید بیچاره ما ملت

  • ناشناس ارسالی در

    خدارو شکر

  • Bs ارسالی در

    فردا دلار باید بریزه اگه نریزه دو تا حال ت داره:یا خیر دروغه یا پولا جایی که باید بره نرفته...

  • ناشناس ارسالی در

    در پی این خبر غارت شد

  • ناشناس ارسالی در

    من نمی دونم چقدر پول ازاد میشه ولی می دونم هر وقت این پول به بازار امد و قیمت دلار پایین امد که قیمت اجناس پایین بی اد که ما طبقه ضعیف هم بتوانیم زندگی کنی م حساب و گرنه صد برابر این پولها بیاد بر توی جیب خودتون چه فرقی به حال ما می ک نه

  • ناشناس ارسالی در

    امیدوارم این دارایی هایی که آزاد میشه در راه رفاه و ارامش و امنیت مردم که مالک اصلی هستند خرج مردم این مملکت بشود

  • بازنشسته بدبخت ایران ارسالی در

    این پولم چهاروز دیگه توسط چند نفر اختلاص میشه میره پی کارش اقا زاده ها مثل کفت ار دندون تیز کردن برا این پول سره مردم بدبخت ایران هم کلاه میره

  • ناشناس ارسالی در

    این مملکت چهارتا باسواد ریاضی دان ندارد باید حوًه به کلاس ریاًی تبدیل شود ریسجمه ور کجا بود معاونش کجا بود این اختلاصران را پرورس می دادند

  • ع ارسالی در

    خوش به حال آقا زادها ثروتشان چند برابر م یشه هیچ فرقی به حال ملت نمیکنه مردم ما ف قیرتر میشن اجناس گرونتر .
    خدا به ما رحم کنه تا کی باید بدبختی بکشیم . حال ا ببینید اگه دلار پایین اومد . اگه اجناس ارزون شد . اگه زندگی مردم تغییر کرد. ای نا همه حرفه . تحریم چیه . دارن مردم رو ب ازی میدن. اینا ۴۰ ساله دارین به مردم درو غ میگن . دلتون رو به این حرفا خوش نکنین. شبانه روز باید کار کنیم خوشی به ملت ایر ان نیومده . اینا نسلشون عربه. اینا ایرا نی نیستن که به فکر مردم ایران باشن . هر روز بدبخت تر از دیروز. هر روز گرونی .هر روز فقر.و ماحصل فقر. دزدی. اعتیاد . خودک شی. فحشا. خودفروشی. فروش اعضا بدن.وووووو

  • ناشناس ارسالی در

    کاش دست این مسئولین دزد از خدا بی خبر از سر ما ملت کم بشه.که اینقدر حق مردم نخور ند درد بی درمان بگیرند

  • علی ارسالی در

    اگر تاثیری در زندگی ومشکلات مردم داشت که درست اگر نداشت گور پدر همتون

  • ناشناس ارسالی در

    کاش اصلا ندند چون این پول بدست مردم بدبخت نمیرسه

  • رسا ارسالی در

    کاش ا این پولها خرج مردم میشه

  • ناشناس ارسالی در

    آزاد سازی دارای ها چه فایده ایی به حال مردم دارد چون خرج عربها میشود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها