|
کدخبر: 236914

پیش بینی مهم از بازارهای مالی در آینده نزدیک

مذاکرات که مدتی روندی فرسایشی یافته بود این روزها انگار بیش از پیش روی غلطک افتاده است. در روزهای اخیر سیگنال‌های مثبتی از نشست وین ارسال می‌شود. اما تاثیر این سیگنال‌های روی بازارهای مالی و کالایی چیست؟

مذاکرات وین در چند وقت اخیر باعث ایجاد نوساناتی در قیمت‌ها و شاخص‌ها شده است. ارسال سیگنال‌های مختلف از وین، قیمت دلار، طلا و سکه را تحت تاثیر قرار داد و در کنار این بازارها، بازار سهام را با شرایط نزولی همراه کرد.

دلار در آذر ۱۴۰۰ در واکنش به برخی از اخبار مذاکرات به سقف‌ها قیمتی جدیدی رسید. اما بعد از گذشت چند روز، نوسان افزایشی دلار کاهش یافت و با انتشار اخبار جدید از وین، رفته رفته قیمت‌ها نیز کاهش بیشتری یافت و به کانال‌های پایین‌تر رسید.

همچنین قیمت سکه در کنار افزایش قیمت دلار روند صعودی داشت و با کاهش نرخ ارز کاهشی شد.

علی عصاری، کارشناس بازاراهای مالی بدترین اثرگذاری مذاکرات را برای بازار بورس دانست و توضیح داد: در چند وقت گذشته مسئولان تلاش کردند که به غیر از وارد کردن پول از راه‌های دیگری بازار را نجات دهند اما نتیجه نداد.

عصاری درباره اثر مذاکرات در بازار طلا اینگونه توضیح داد که نوسان‌هایی در بازار طلا ثبت شد اما از هفته گذشته بازار طلا و سکه به ثبات نسبی رسیده است. در زمانی که قیمت دلار افزایش زیادی را داشت، طبیعتا قیمت‌ها در بازار طلا و سکه افزایش یافت اما بعد از کاهش قیمت دلا،ر نزولی شد.

این کارشناس بازارهای مالی درباره شرایط بازار دلار گفت: با توجه به سیاست‌های اقتصادی که به دنبال نزدیک کردن نرخ نیمایی و بازار آزاد هستند احتمالا اگر خبر خاصی رخ ندهد دیگر آن نوسان زیاد در بازار دلار رخ نمی‌دهد. همانطور که در چند روز گذشته روند قیمت دلار با ثبات بیشتری همراه شده و به نوسان‌های طبیعی خود رسیده است.

اثر مذاکرات در آینده بازارها

عصاری عقیده دارد مذاکرات و سیگنال‌های آن بدون شک در بازارها اثرگذار هستند؛ اما به شرطی که خبر قطعی و رسمی باشد.

این کارشناس بازارهای مالی توضیح داد: اگر اخبار قطعی از مذاکرات منتشر شود می‌تواند در کوتاه‌مدت روی بورس اثر یگذارد. در صورتی که این خبر مثبت باشد ممکن است در کوتاه مدت برای بورس مفید باشد. در حالت کلی در بلند مدت باید دید واکنش شرکت‌ها، بازار و سهامداران چگونه خواهد بود.

او بر این عقیده است که در ماه گذشته بورس نشان داده است که از سایر بازارها شکننده‌تر و حساس‌تر است. اخبار مذاکرات به طور طبیعی در بازار طلا و ارز اثرگذار بود اما می‌توان گفت بورس اثرپذیری بیشتری را نشان داد.

درصورت به نتیحه رسیدن مذاکرات می‌توان گفت بازارها در کوتاه‌مدت با یک روند متعادل همراه می‌شوند و بعد از گذشت زمان باید دید مسیر بازارها چگونه خواهد بود.

اثر مذاکرات در بازار مسکن

عصاری درباره بازار مسکن پس از مذاکرات گفت: نتیجه مذاکرات در بازار مسکن اثر چندانی ندارد و حباب قیمتی را تغییری نمی‌دهد. اما می‌توان پیش‌بینی کرد که مذاکرات در تعداد معاملات بازار مسکن اثرگذار است و اگر مذاکرات به نتیجه برسد احتمالا معاملات کاهش می‌یابد.

پیش از این مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی درباره علت نوسان قیمت طلا توضیح داده بود: نوسان در قیمت دلار اصلی‌ترین علت نوسان قیمت طلا بود. همچنین نوسان‌ها در بازار اونس جهانی در بازار طلای داخلی اثرگذار بود.

محبی در ادامه گفت: روند کاهشی قیمت دلار در هفته گذشته باعث کاهش قیمت طلا و رسیدن به کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شد و در بازار دوشنبه شاهد هستیم که با افزایش قیمت دلار و رسیدن به قیمت ۲۸ هزار تومان، ، قیمت طلا افزایشی شد.

این کارشناس بازارهای مالی عقیده دارد تا زمانی که نتیجه نهایی مذاکرات مشخص نشود، نوسان‌های موجود در بازار طبیعی و ادامه‌دار خواهد بود.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر