|
کدخبر: 236073

گزارش ۹ ماهه صنایع بورسی اعلام شد

بازار سرمایه پس از روزهای سختی که در هفته گذشته پشت سر گذاشت، امروز با محرک قدرتمندی کار خود را آغاز کرد. گزارش‌های صورت مالی ۹ ماهه شرکت‌ها در دو روز انتهایی هفته قبل با سرعت بالایی منتشر شد و این گزارش‌ها در صنایع مختلف شرایط متفاوتی را مخابره می‌کردند.

به همین علت بازار امروز کار خود را خوب آغاز کرد و شاهد ایجاد تقاضا در کلیت بازار به خصوص در سهام صنایعی بودیم که با انتشار گزارش‌های خود، امید را به سودآوری مناسب در انتهای سال مالی زنده کرده بودند اما این خوشی چندان دوام نداشت و پس از گذشت یک ساعت دوباره فروشندگان سهام غوغای خود را آغاز کردند.

با این حال به نظر می‌رسد که این امیدواری نیز نقش برآب شد و همچنان به بهانه‌های مختلف اجازه رشد به بازار سرمایه از سمت عرضه‌کنندگان دست به ماشه داده نمی‌شود.

شاخص کل بورس امروز در نهایت با حدود ۰.۲ درصد افزایش در عدد یک میلیون و ۲۸۲هزار واحدی ایستاد و این درحالیست که در ابتدای بازار، شاخص حوالی یک میلیون و ۲۸۷هزار واحدی را نیز لمس کرد.

صورت‌های مالی ۹ ماهه نیز چاره‌ساز نبودند

مدتی بود که کارشناسان و فعالان بازار منتظر انتشار گزارش‌های صورت مالی ۹ ماهه شرکت‌ها بودند که با توجه به تداوم روند رو به رشد سودآوری شرکت‌ها، بازار سرمایه از شرایط نابسامانی که در پیش گرفته بود رهایی یابد. این اتفاق شاید برای برخی صنایع به وقوع پیوست. برای مثال گروه پالایشی با گزارش‌های خوب و افزایش سودآوری چشمگیری که برای پاییز نسبت به تابستان داشتند، از روز چهارشنبه مورد استقبال معامله‌گران قرار گرفتند و امروز نیز با وجود عرضه نه چندان قدرتمند توانستند معاملات خوبی را پشت سر بگذارند.

اما شاید نکته‌ای که در تحلیل‌ها از قلم افتاده بود، افزایش شدید هزینه انرژی شرکت‌ها بود. تقریبا در تمامی صنایع و شرکت‌ها شاهد رشد قابل توجهی در هزینه انرژی بودیم و همین عامل کافی بود که سودآوری و یا حاشیه سود شرکت‌ها با کاهش مهمی روبه‌رو شود.

بحث فرمول تعیین قیمت سوخت پتروشیمی‌ها از زمان انتشار لایحه بودجه ۱۴۰۱، بازار سرمایه را با حواشی زیادی مواجه کرد. نرخ سود با این فرمول که در خود قیمت دو هاب اروپایی را دارد، طی چند ماه گذشته و با بحران انرژی در دنیا، با افزایش زیادی مواجه شد و بسیاری اعتقاد دارند که این فرمول به دلیل منطقه جغرافیایی و همچنین عدم رقابت‌پذیری می‌تواند ضربه سنگینی را به شرکت‌های کشور وارد کند. هرچند که طی ۱۰ مصوبه اخیر هیات دولت قرار شد که این نرخ تغییر قابل توجهی نداشته باشد اما صورت‌های مالی چیز دیگری را نشان می‌دهند.

به هرحال وضعیت برخی صنایع امروز خوب شروع شد و برخی نیز خوب به پایان رسید اما به طور کلی این روزها اجازه سبز ماندن به سهام نمی‌دهند و گویی فقط منتظر یک روز جذاب برای خروج از بازار سرمایه هستند.

بهانه برای صعود کم نیست

با وجود اینکه بازار سرمایه مدت‌هاست که شرایط خوبی را پشت سر نمی‌گذارد اما بهانه برای ارزندگی و صعودی سهام و بورس کم نیست. این روزها نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر بازار (P/E forward) به حوالی عدد ۵.۵ رسیده است، عددی که از اواسط سال ۹۸ تکرار نشده بود.

بازارهای جهانی گویا رالی جدیدی را برای صعود شروع کرده‌اند. کاهش نگرانی از امیکرون و تداوم انتظار برای رشد تورم باعث شده است که کامودیتی‌ها دوباره پا بر روند صعودی بگذارند. نفت پس از ۷ سال به قیمت‌های بیش از ۸۹ دلار نیز رسیده است، مس توانست دوباره کانال ۱۰هزار دلاری را پس بگیرد و روی در یک قدمی ۳۷۰۰ دلار قرار دارد.

دلار نیز که چشم به مذاکرات دوخته است، تمایل چندانی به ریزش سنگین ندارد و هنوز انتظار می‌کشد. قیمت این ارز طی روزهای گذشته تا بیش از ۲۸۲۰۰ تومان نیز رسید و امروز با کمی کاهش حوالی ۲۷۹۰۰ تومان معامله می‌شود و گویی در کانال ۲۷هزار تومان جا خوش کرده است.

صورت مالی‌هایی هم که منتشر شده، اگرچه برخی با کاهش سودآوری و یا افزایش هزینه برای شرکت‌ها همراه است اما به طور کلی نسبت به سال گذشته همچنان شرایط خوبی را پشت سر می‌گذارند و انتظار است که در انتهای سال با سودآوری خوبی کار خود را به پایان برسانند.

کلیشه برجام و ابهام اقتصاد

شاید بتوان برجام را متهم اصلی این روزهای بازار سرمایه البته از لحاظ تئوریک دانست و قطعا دلایل شاید مهم‌تری نیز از آن وجود داشته باشد که تایید و رد آن به این سادگی قابل اثبات نیست اما به هرحال ابهاماتی که در آینده اقتصادی کشور بابت توافق و یا عدم توافق وجود دارد باعث شده است که بسیاری از فعالان در مدت اخیر دست به خرید نزده و فعلا تا مشخص شدن شرایط منتظر بمانند.

خبرهایی که این روزها منتشر می‌شود، دوسناریو عدم توافق و یا رسیدن به یک توافق موقت را بیش از پیش تقویت می‌کند. از طرفی ایران به دنبال توافق موقت نیست و یک توافق کامل و جامع را می‌خواهد و از طرف دیگر نیز طرف‌های قبلی اعتقاد دارند که فرصت زیادی باقی نمانده و نیاز است که طرفین در کوتاهترین زمان ممکن به یک توافق موقت دست یابند و سپس به مرور بر سر اختلافات مذاکره کنند.

در نهایت باید گفت که با وجود نکات ذکر شده، همچنان شدت عرضه‌ها کمی غیرمنتظره است و شبهات زیادی را ایجاد می‌کند. خروج پول از بازار ادامه دارد و دوباره نزدیک به ۲۷۰میلیارد تومان خروج سرمایه داشتیم و برآیند این پارامتر به نقطه صفر سال ۹۹ نزدیک است که می‌تواند از طرفی به خروج هیجان منجر شود و یا تلنگری باشد برای بیشتر شدن نوسانات منفی بازار.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها