|
کدخبر: 231498 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد؛

شوک بودجه‌ای مجلس برای دولت

حبیب زاده بوکانی:بنده اطمینان دارم که در صحن مجلس، بودجه ۱۴۰۱ به دولت عودت داده می‌شود. امید است که انتظارات مردم را برآورد کنیم.

اقتصاد شوک بودجه‌ای مجلس برای دولت

بودجه قلب دولت است و خون را به تمام اندام‌ها پمپاژ می‌کند پس باید پرقدرت باشد و تحت‌تاثیر هیچ عاملی قرار نگیرد. از دولت سیزدهم انتظار می‌رفت که با توجه به شرایط بسیار سخت ناشی از تحریم‌ها و مشکلات مالی غیرقابل انکار، بودجه‌ای متناسب با حال و روز و معیشت مردم ببندد. اما در بودجه سال ۱۴۰۱ قرار است، مالیات‌ها افزایش پیدا کند و ارز ترجیحی کالاهای اساسی حذف شود؛ ارزی که گفته می شود عامل ایجاد رانت است. درست است که ارز ترجیحی نمی‌تواند همیشگی باشد ولی در شرایط سخت این سال‌ها حذف آن مساوی است با تشدید گرانی و ایجاد انفجار در اقشار ضعیف جامعه و آغاز یک تورم افسارگسیخته. لایحه بودجه ۱۴۰۱ شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با بودجه سال جاری دارد. به‌عنوان مثال مالیات واردات سیگار افزایش و معافیت مالیاتی موسسات آموزشی کنکور حذف شده است. از سوی دیگر خودروهای گران‌تر از یک‌میلیارد تومان مشمول مالیات پلکانی خواهند شد.  رقم وام ازدواج و عوارض خروج از کشور از لایحه بودجه حذف شده اما گفته شده که این ارقام با توجه به تورم تعدیل خواهد شد. نکته آخر اینکه، براساس برنامه تعریف‌شده هزینه دستمزد هر یک ساعت تولید برنامه حدود یک‌میلیارد تومان خواهد بود که از بودجه عمومی دولت تامین خواهد شد.

بودجه تا یکشنبه جمع بندی می شود

حال قرار است روز یکشنبه هفته آینده (۱۹ دی ماه) بودجه در مجلس به رای گذاشته شود. در همین راستا ما در گسترش نیوز با عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس به گفتگو نشستیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید.

حبیب‌زاده-بوکانی

انور حبیب‌زاده بوکانی، نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز اظهار کرد: «در چند وقت گذشته بودجه ۱۴۰۱ توسط دولت به مجلس تقدیم شد. در همین رابطه بخش های مختلف بودجه توسط کمیسیون‌های تخصصی بررسی شد. در همین رابطه کمیسیون تلفیق بر اساس بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود و با حضور سه نفر از هر کمیسیون مجلس و یک سوم اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در کمیسیون تلفیق حضور پیدا کردند».

 وی افزود: «در مدت مذکور همه کمیسیون‌ها کارهای مربوط به بررسی بودجه را انجام دادند تا روز یکشنبه ۱۹ دی ماه بودجه ۱۴۰۱ جمع بندی می‌شود. روز یکشنبه بودجه به صحن مجلس خواهد آمد تا انشاالله فوریت آن مصوب شود».

نماینده مردم بوکان در مجلس اظهار کرد: «چندی پیش که در کمیسیون تلفیق در مورد موضوع بودجه صحبت و مذاکرات زیادی شد و در نهایت توانست رای کامل بگیرد. قطعا مشکلاتی پیرامون بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد. مشکلاتی مثل افزایش مالیات‌ها که فشار مضاعفی را به مردم وارد خواهد کرد. همچنین مسئله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از دیگر مسائل حساس بودجه است. در بخش های مختلف اقتصاد قصد دارند آن را حذف کنند و فقط به دارو و گندم اختصاص دهند. حذف ارز ۴۲۰۰ مسائل و مشکلاتی عدیده‌ای در پی خواهد داشت. به خصوص در مورد واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی؛ با حذف ارز، فشار مضاعفی به اقشار کم درآمد وارد می‌شود چون کشور در شرایط تحریم قرار دارد».

حبیب‌زاده در پایان اظهار کرد: «بنده اطمینان دارم که در صحن مجلس با این شرایط و با موقعیت موجود و براساس مشورت میان نمایندگان مجلس، بودجه ۱۴۰۱ به دولت عودت داده می‌شود. امید است که انتظارات مردم را برآورد کنیم. نظام جمهوری اسلامی ایران هم بر پایه مردم عزیز بنیان نهاده شده و اگر برای مردم مشکلاتی پیش بیاید قطعا ناشی از عملکرد دولت، مجلس و مدیران کشور است. به امید خدا در روز یکشنبه قدم‌های مثبتی را برای مردم خواهیم برداشت».

ارسال نظر