|
کدخبر: 225629 شهریار خادمی

در گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس اقتصادی مطرح شد:

پیام بودجه ۱۴۰۱ برای مردم

افقه: پیام بودجه ۱۴۰۱ این است که می خواهند از بانک مرکزی وام نگیرند و از جیب مردم بودجه را جبران کنند. بودجه سال آینده یک بودجه انقباضی و کاملا ریاضتی است. این بودجه یک پیام برای طرفان مذاکره دارد و آنهایی که اصرار می کنند که مشکلات اقتصادی فعلی به تحریم ها ربط دارد.

اقتصاد پیام بودجه ۱۴۰۱ برای مردم

لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. دولت سیزدهم برای بودجه عمومی کشور که شامل منابع ( درآمدهای نفتی، مالیات و...) و مصارف (هزینه های جاری، بودجه عمرانی و...) حدود ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. این رقم در مقایسه با قانون بودجه ۱۴۰۰ حدود صد هزار میلیارد تومان بیشتر است. سال گذشته میزان بودجه عمومی دولت ۱۲۷۷ هزار میلیارد تومان بسته شده بود.

یکی از موضوعات مهم در این بودجه عمومی برآورد دولت از میزان درآمدهای مالیاتی است. اعداد و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که میزان درآمدهای مالیاتی حدود ۵۲۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده، این میزان درآمد بیانگر رشد قابل توجه نسبت به قانون بودجه امسال است. درآمدهای مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۰ حدود ۳۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.بنابراین، میزان درآمدهای مالیاتی دولت سیزدهم در سال آینده نسبت به امسال حدود ۲۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد داشت که بیانگر رشد نزدیک به ۶۲ درصدی است.

افقه

پیام بودجه ۱۴۰۱

در همین راستا با مرتضی افقه استاد دانشگاه چمران اهواز به گفتگو نشستیم و نظر وی را در مورد اخذ مالیات و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جویا شدیم. برتی خواندن مشروح این خبر با ما همراه باشید:

سید مرتضی افقه کارشناس اقتصاد در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: پیام بودجه ۱۴۰۱ این است که می خواهند از بانک مرکزی وام نگیرند و از جیب مردم بودجه را جبران کنند. بودجه سال آینده یک بودجه انقباضی و کاملا ریاضتی است. این بودجه یک پیام برای طرفان مذاکره دارد و آنهایی که اصرار می کنند که مشکلات اقتصادی فعلی به تحریم ها دارد.

وی افزود: در واقع بجای اینکه تورم را از طریق افزایش نقدینگی به مردم تحمیل کنند و قدرت خرید مردم را کم کنند. اکنون مستقیم از راه افزایش مالیات ها،‌ کاهش دستمزدها و افزایش تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به شدت قدرت خرید مردم را کاهش می دهند.

این اقتصاددان ادامه داد:  کاهش قدرت خرید مردم و از طرفی مالیات های سنگینی که می خواهند وضع کنند، باعث می شود که تولید هم دچار مشکلات شود. این بودجه یکسری پیام های ضد و نقیضی دارد. از طرفی می خواهند با کاهش دستمزدها ودرآمدها و افزایش مالیات می خواهند تورم را کاهش دهند و از طرفی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ تسعیر ۲۳۰۰۰ تومانی، تورم را دستکاری می کنند، حال برآیندش تورم شدید شود یا کمتر بحثی دیگر است.

نرخ رشد ۸ درصدی امکان پذیر نیست

افقه بیان کرد: ضمن اینکه ادعا می شود که نرخ رشد ۸ درصدی داشته باشیم که اگر تحریم ها لغو نشود، اکیدا این امر محقق نخواهد شد. در این بین بیان کرده اند که ۲ الی ۳ درصد از این رشد را قرار است که از راه بهره وری ایجاد کنند. بهره وری چیزی نیست که ظرف یک سال بخواهد ایجاد شود و افزایش پیدا کند. بهره وری به عوامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی متعددی بستگی دارد و قطعا در عرض یک سال تغییر نمی کند. مخلص کلام این است که اگر تحریم ها لغو نشود، بطور حتم به این نرخ رشد نخواهیم رسید. البته اگر تحریم ها هم لغو شود به علت بحرانی که در طول ۳ سال گذشته پشت سر گذاشته ایم، ممکن است تا ۴ یا ۵ درصد رشد اقتصادی را شاهد باشیم.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا نرخ تورم در سال آینده کاهش می یابد اظهار کرد: بطور قطعی تورم کاهش نخواهد یافت، زیرا با حذف ارز۴۲۰۰ و نرخ تسعیری که در نظر گرفته اند، تورم کاهش نخواهد یافت. ناگفته نماند که دولت هم می داند، حرف نرخ ارز ترجیجی، حتما تورم در پی خواهد داشت. ولی می گویند که می خواهند مابه التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را در غالب مبلغی در حدود ۹۰ الی ۱۲۰ هزار تومان را به حساب مردم بریزند. که این امر اقدامی شکست خورده ای است که کمکی به جبران خرید مردم نخواهد داشت.

این روش پیش از این در سال ۸۹ و بعد از هدفمندی یارانه ها در زمان احمدی نژاد انجام شد. این مبلع شاید بتواند در کوتاه مدت بخشی از گرانی ها را جبران کند اما در بلند مدت چون آن رقم ثابت می ماند و تورم افزایش می یابد دیگر ارزشی ندارد و در این بین مردم ضرر می کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها