|
کدخبر: 231772 شهریار خادمی

گفتگوی گسترش نیوز با مدیر کل پیشین روابط عمومی سازمان بورس:

دستکاری سازمان‌ یافته بورس واقعیت دارد؟

سیاوش وکیلی: تزریق منابع صندوق توسعه ملی در بورس در هر صورت مثبت است اما با محتوای آن مخالف هستم.

اقتصاد دستکاری سازمان‌ یافته بورس واقعیت دارد؟

رخدادهای سیاسی همواره از جهات مختلف بر بازارهای مالی در جهان و ایران تاثیرگذار است. از جمله مهم‌ترین رخدادهای سیاسی می‌توان به تحریم‌های اعمال‌شده ایران در زمینه‌هایی مثل صادرات نفت و تحریم بانک مرکزی اشاره کرد. مورد آخر، عملا به ناتوانی بانک مرکزی ایران در وصول درآمد حاصل از فروش نفت منجر شده شده است. لذا با توجه به تاثیر تحریم‌ها بر شاخص‌های کلان اقتصادی و در نهایت اثرگذاری آن بر بازار سرمایه می‌توان دو سناریوی ممکن یعنی ادامه یافتن شرایط تحریمی و لغو تحریم‌ها را بررسی کرد. در ایران همواره متغیرهای سیاسی همچون تحریم‌ها، برجام و خروج از آن نقش مهمی در اقتصاد ما داشته و درحال‌حاضر کارایی متغیرهای اقتصادی صرف به حداقل خود رسیده است. در نتیجه اغلب سیاست‌های پولی و مالی، به خصوص سیاست‌های اتخاذشده توسط بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ ارز از تحولات سیاسی تاثیر می‌گیرد و به دنبال آن روند بازار سرمایه نیز از آن پیروی خواهد کرد.

وکیلی

حال در این میان عده‌ای از کارشناسان می‌گویند که به ثمر رسیدن برجام و در پی آن کاهش نرخ دلار، سبب می‌شود که بازارسرمایه دچار افت بیشتری شود اما عده‌ای دیگر سناریوی دیگری را پیش‌بینی می‌کنند. برای پی بردن به این سوال که آیا برجام بر بورس اثر منفی خواهد گذاشت یا خیر با سیاوش وکیلی، مدیر کل پیشین روابط عمومی سازمان بورس به گفت‌وگو نشستیم. برای خواندن مشروح این گفتگو با ما همراه باشید.

دولت فاصله ارز نیمایی و ارز سنایی را کم می‌کند

سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز اظهار کرد: «به نظر بنده برجام تاثیر منفی بر بورس نخواهد گذاشت زیرا دولت دارد فاصله ارز نیمایی و ارز سنایی را کم می‌کند در نتیجه ارز نیمایی رشد می‌کند. به نظر می‌رسد که با کاهش نرخ دلار، حجم سودآوری شرکت‌ها در حال جبران است. همچنین قریب به اتفاق کارشناسان اعتقاد دارند که با توجه به وضعت کنونی واحدهای اقتصادی کشور؛ کاهش نرخ دلار باعث کاهش معناداری برای بورس  نخواهد بود».

وی در مورد پیش‌نویس قانون بازار سرمایه که چندی پیش خبرساز شد اظهار کرد: «این پیش‌نویس مقداری شتابزده نوشته شده است. باید اول از هر چیز توسط کارگروه‌هایی از جنس فعالان بازار سرمایه مورد چکش کاری فنی و تخصصی قرار گیرد. ضعف این پیش‌نویس، شتاب زدگی در بردن آن به مجلس است. در حالی که این چنین طرح‌های تخصصی باید از بطن صاحبان کسب و کار و فعالان مستقیم بازار سرمایه مطرح می‌شد».

بورس ناظر دارد و اجازه دستکاری را نمی‌دهد

وکیلی در پاسخ به این سوال که آیا بازار بورس توسط دولت دستکاری می‌شود اظهار کرد: «بنده اصلا به دستکاری بازار اعتقاد ندارم. بازار بزرگ شده و ذینفعان و منابع متفاوتی دارد. این منافع لزوما با گروه‌های مختلف در یک راستا نیست و به همین جهت اختلافات قیمتی دیده می‌شود. بازه‌های مکانسیم بازار اکنون بسیار شفاف است. ضمنا بورس ناظر دارد و اجازه دستکاری از بیرون را نخواهد داد. غیر از ناظران داخلی بورس، ناظرانی در خارج بازار وجود دارد. نوسان بخشی از بازار است اما به این شدت که عده‌ای سازمان یافته، بورس را نزولی می‌کنند اعتقاد ندارم».

مدیرکل پیشین روابط عمومی سازمان بورس در پایان در مورد تاثیر تزریق منابع صندوق توسعه ملی در بورس اظهار کرد: «شکل این واریز در هر صورت مثبت است اما با محتوای آن مخالف هستم زیرا هر حمایتی که انجام می‌شود روی دیگر آن دخالت است. به جای این نوع کارها باید اقدامات اساسی و پایه‌ای انجام شود تا  شرکت‌های بورسی سودآور شوند و عملا نیازی به حمایت‌های این چنینی نباشد. اما وجود این منابع برای روزهای خاص لازم است و می‌تواند کمک‌رسان باشد. با این همه اینکه بگوییم راهکار و مشکل‌گشای  بازار هستند با ذات اقتصاد و بورس که بر مبنای عرضه و تقاضا است منافات دارد».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها